Δευτέρα 24 Ιουνίου 2013



Ο ρόλος του Εργοθεραπευτή είναι να σκιαγραφήσει και να πάρει το επαγγελματικό προφίλ του λήπτη, να εξετάσει τα ενδιαφέροντα, τις ικανότητες και τις ανάγκες του, να σχεδιάσουν μαζί ένα πρόγραμμα δράσης, να ερευνήσουν εργασίες που του ταιριάζουν καθώς και τη ζήτηση που έχουν τα επαγγέλματα που τον ενδιαφέρουν.
Αφού ληφθούν αυτά τα στοιχεία ο Εργοθεραπευτής θα φροντίσει να καλλιεργηθούν περισσότερο οι δεξιότητες του λήπτη, θα τον ενισχύσει ως προς την αυτοδιαχείριση, στη λήψη αποφάσεων, στη διαχείριση άγχους, χρόνου, στην επίλυση προβλήματος.
Παράλληλα θα τον στηρίζει στην διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων στο χώρο εργασίας.


Μαρινέλη Ανδρονίκη
Εργοθεραπεύτρια



Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013

Οι 17 πιο συχνές σκέψεις των ψυχαναγκαστικών!!!










1. Συχνές είναι οι αμφιβολίες “μήπως δεν έχω κάνει το σωστό” ή “ο φόβος “μήπως έχω κάνει κάποιο λάθος”. Επίσης, ιδεοληπτικά εμφανίζεται η πιθανότητα κάποιας παράλειψης ή πρόκλησης κακού ή λάθους π.χ. “μήπως άφησα ανοιχτό το παράθυρο ή τον θερμοσίφωνα”, “μήπως δεν έχω κλείσει τον φούρνο ή το μάτι της κουζίνας”. Παρομοίως υπάρχουν και πιο πολύπλοκα περιεχόμενα όπως: “μήπως χτύπησα κάποιον με το αυτοκίνητο¨.



Αυτές οι αμφιβολίες οδηγούν σε επανελέγχους (=καταναγκασμοί), δηλαδή επαναλαμβανόμενες πράξεις για την επιβεβαίωση ότι όλα είναι καμωμένα σωστά π.χ. “πηγαίνω πολλές φορές στην κουζίνα για να είμαι σίγουρος ότι η ηλεκτρική κουζίνα είναι κλειστή”, “ελέγχω τον δρόμο από τον οποίο πέρασα μήπως υπάρχουν κηλίδες αίματος ή κάποιος τραυματισμένος.”



2. Άλλη μορφή ιδεοληπτικής αμφιβολίας που απαντάται συχνά είναι “μήπως δεν διάβασα σωστά το κείμενο του βιβλίου”, που μπορεί να οδηγήσει σε τελετουργία επανάληψης δηλαδή να διαβάζει κάποιος ξανά και ξανά το ίδιο κείμενο για πολλή ώρα μέχρι να βεβαιωθεί ότι το κατάλαβε.



Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν είναι στην πραγματικότητα η κατανόηση του κειμένου, αλλά η μείωση της δυσφορίας που οδηγεί στην διακοπή της τελετουργίας επανάληψης.



3.Κάποιοι φοβούνται μήπως μολυνθούν από κάτι που θα πιάσουν ή θα φάνε, και καταφεύγουν σε τελετουργίες καθαρισμού που μπορεί να πάρουν πολύ χρόνο ή γίνονται με συγκεκριμένο τρόπο κάθε φορά π.χ. πρώτα το αριστερό χέρι, πρώτα την παλάμη και μετά μέχρι τον αγκώνα και μετά το δεξί χέρι με την ίδια ακριβώς σειρά κ.ο.κ.



5. Μερικοί αγχώνονται εξαιρετικά όταν δεν υπάρχει τάξη και συμμετρία, π.χ. ανησυχούν μήπως δεν είναι σωστά τακτοποιημένο το γραφείο, η ντουλάπα, τα προσωπικά τους αντικείμενα,



και αναλώνουν ώρες σε τακτοποιήσεις, π.χ. στρώνουν τα σεντόνια χωρίς καμία ζάρα και με απόλυτη συμμετρία, βάζουν τα cd ή τα βιβλία χωρίς να εξέχει καμία γωνία, τοποθετούν τις παντόφλες και τα ρούχα σε συγκεκριμένες θέσεις κλπ.




6.Ο ιδεοληπτικός φόβος για την έκφραση βίας και επιθετικότητας προς τον εαυτό ή τους άλλους με παρορμητικό τρόπο παίρνει τη μορφή: “φοβάμαι μήπως σκοτώσω το παιδί μου, μήπως μαγειρέψω και δηλητηριάσω την οικογένεια μου”, “μήπως ξεστομίσω αισχρόλογα”, “μήπως κλέψω πράγματα” κλπ.



Για να ανταπεξέλθουν στο άγχος αποφεύγουν τα αντικείμενα που μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να προκαλέσουν κακό (π.χ. μαχαίρια) ή άτομα στα οποία έχουν σκεφτεί ότι μπορεί να προκαλέσουν τη βλάβη ή συγκεκριμένες δραστηριότητες π.χ. αποφεύγω να μαγειρεύω για την οικογένειά μου κλπ.



7. Υπάρχουν ιδεοληψίες (εικόνες ή σκέψεις) σεξουαλικού περιεχομένου που βιώνονται ως απαγορευμένες και διεστραμμένες από το ίδιο άτομο που τις έχει. Αυτές μπορεί να αφορούν σε παιδιά ή μέλη της οικογένειάς, αιμομιξία ή επιθετική σεξουαλική συμπεριφορά. Για να αντιμετωπίσει, ο άνθρωπος καταφεύγει σε διάφορα τεχνάσματα. Μπορεί να πει προσευχές, να επαναλάβει λέξεις ή φράσεις ( νοητικοί καταναγκασμοί) που κατευνάζουν το άγχος ή να αποφύγει να έρθει σε επαφή με τον άνθρωπο στον οποίο κατευθύνονται οι σεξουαλικές του σκέψεις.



9, Στη ίδια κατηγορία (ιδεοληψίες σεξουαλικού περιεχομένου) ανήκουν και οι ανησυχίες που πολλοί άντρες εμφανίζουν για τον ανδρισμό τους.



“Μήπως είμαι ομοφυλόφιλος;”, οι οποίες καταλήγουν σε προστατευτικές συμπεριφορές π.χ. τραβάνε τα ρούχα τους για να καλύπτουν οποιαδήποτε “ύποπτη” κίνηση του κορμιού τους, φοράνε φαρδιά ρούχα και προσέχουν τα βλέμματα των άλλων μην τύχει και έχουν παρεξηγηθεί.




10. Οι ιδεοληψίες θρησκευτικού περιεχομένου ή ηθικού περιεχομένου περιλαμβάνουν σκέψεις, εικόνες, ή παρορμήσεις (π.χ. να βρίσω τα Θεία) που δεν δικαιολογούνται από την προσωπικότητα του ατόμου ή από το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται.




11. Το σύνηθες είναι ότι αυτές εξουδετερώνονται με νοητικές λειτουργίες (π.χ. προσευχές κλπ.).



12. Ακόμη με ιδεοληπτικό τρόπο εμφανίζεται συχνά η ανησυχία για την υγεία π.χ. “μήπως κολλήσω AIDS ή καρκίνο από σάλιο, ούρα, κόπρανα, σπέρμα, κολπικές εκκρίσεις”, που οδηγούν σε τελετουργίες καθαρισμού για να αποφευχθεί η μόλυνση που μπορεί να προκληθεί από κακή υγιεινή.




13. Άλλοι μπορεί επίσης, να ελέγχουν με καταναγκαστικό τρόπο την καθαριότητα κάποιου αντικειμένου ή ατόμου π.χ. εξετάζω εξονυχιστικά και για πολλή ώρα μήπως ανακαλύψω ίχνη βρωμιάς.



Επίσης υπάρχουν:
14. Αναζήτηση διαβεβαιώσεων που λειτουργούν ως παθολογική αναζήτηση ασφάλειας (=καταναγκαστικό ισοδύναμο), από άλλους ανθρώπους, συνήθως οικείους (φίλους, μέλη οικογένειας). Ο ασθενής δεν εμπιστεύεται την κρίση και αποζητά με συστηματικό και επαναλαμβανόμενο τρόπο να ηρεμήσει μέσω κάποιου άλλου. Ερωτήσεις τέτοιου τύπου μπορεί να είναι: “Είναι κλειστό το σίδερο;” “Είμαι καθαρός;” “Τα πήρα τα φάρμακα;” “Κλείδωσα την πόρτα;”




15. Ακόμη, Ως παρασυσσώρευση ορίζεται η τελετουργική συλλογή αντικειμένων φαινομενικά άχρηστων και η αδυναμία να πεταχτούν αυτά όταν η χρηστική τους αξία έχει τελειώσει, μην τύχει και γίνουν αναγκαία στο μέλλον (τελετουργίες αποθήκευσης). Τα σπίτια αυτών των ανθρώπων μοιάζουν κάπως έτσι:




16. Τέλος, εμφανίζονται συχνά: Ειδικές προληπτικές συμπεριφορές (π.χ. προτίμηση σε μονούς ή ζυγούς αριθμούς- ένα ραντεβού στις τρεις αναβάλλεται για να γίνει στις τέσσερις που είναι ζυγός, αριθμός, άρα καλός, και επομένως σηματοδοτεί καλή έκβαση της συνάντησης).

17. Τελετουργίες επιβράδυνσης είναι η καταναγκαστική αργοπορία, δηλαδή η επιτέλεση κάποιας κίνησης με πολύ αργό ρυθμό. Απλές πράξεις, όπως το ντύσιμο, το ξύρισμα ή το πλύσιμο των δοντιών, που θα έπρεπε να τελειώνουν σε λίγα λεπτά μπορούν να διαρκέσουν μέχρι και ώρες ή να κατατμηθούν σε πολλά επιμέρους κομμάτια με ενδιάμεσες στάσεις, μέχρι την τελική ολοκλήρωση της κίνησης (π.χ. βουρτσίζω μία φορά τα πάνω δόντια με αργή κίνηση και σταματώ για μερικά λεπτά, βουρτσίζω τα κάτω δόντια και κάνω ίδιας διάρκειας στάση και ξανά η ίδια διαδικασία κ.ο.κ.).


Πληροφορίες από την Ά Ψυχιατρική Κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών-Αιγινήτειο Νοσοκομείο Καθηγητής: Γ.Ν. Παπαδημητρίου και το σύγγραμμα Κατανοώντας την Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή. ( Θοδωρής Χαλιμούρδας- Βιβή Σωτηροπούλου, Επιμέλεια: Νίκος Βαϊδάκης)


Ιατρικές εκδόσεις ΒΗΤΑ



Η ανάπτυξη της γραφής


Η γραφή αναπτύσσεται μέσω των αισθητικοκινητικών, αντιληπτικών και γνωστικών μας ικανοτήτων. Η σύνθετη αυτή διαδικασία συχνά για ένα παιδί είναι δύσκολη με αποτέλεσμα να μαθαίνει να γράφει με λάθος τρόπο. Ο σωστός τρόπος γραφής πραγματοποιείται με τα τρία δάχτυλα αντίχειρας, μέσος δείκτης (τριποδική λαβή). Όταν ένα παιδί ξεκινά να πιάνει στα χέρια του ένα μολύβι, μια ξυλομπογιά ή έναν μαρκαδόρο περνά, συνήθως, από όλα τα στάδια λαβής μέχρι να καταλήξει στον σωστό τρόπο.

Μέσα από αυτή την διαδικασία το παιδί εξασκεί την λεπτή του κινητικότητα και δεν χρειάζεται να το πιέζουμε να μάθει άμεσα την σωστή λαβή. Μεγαλώνοντας θα πρέπει να βελτιώνεται η λαβή του ώστε να καταλήξει στον σωστό τρόπο γραψίματος.

Για να φτάσει στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναπτυχθούν οι μύες στα χέρια και τους ώμους μέσω δραστηριοτήτων όπως είναι το μπουσούλημα το σκαρφάλωμα κ.α. (ανάπτυξη της αδρής τους κινητικότητας). Πιέζοντας ένα παιδί να κρατήσει σωστά το μολύβι από μικρή ηλικία το πιο πιθανό είναι να μην το καταφέρει, να απογοητευτεί και να αποφύγει την διαδικασία του γραψίματος. Περνώντας, λοιπόν, από όλα τα στάδια το παιδί ωριμάζει και μαθαίνει να χειρίζεται τα μέσα γραφής.
Τα στάδια από τα οποία περνάει ένα παιδί είναι τα εξής:
Ξεκινώντας, το παιδί πιάνει το μολύβι με την γροθιά του κάνοντας μουντζούρες και κινώντας όλο του το χέρι (1-2 ετών).
Προχωρώντας, το παιδί αρχίζει να χρησιμοποιεί όλα του τα δάχτυλα δίνοντας κλίση στον καρπό του και στρέφοντας την παλάμη προς τα κάτω. Ξεκινάει να έχει καλύτερο έλεγχο του ώμου του και κατά την γραφή κινεί το χέρι του από τον αγκώνα και κάτω. Το σχέδιο του αρχίζει να παίρνει πιο συγκεκριμένη μορφή (2-3 ετών).
Σιγά σιγά αρχίζει να κάνει χρήση των τεσσάρων δακτύλων και ο τρόπος που κρατάει το μολύβι αρχίζει να πλησιάζει τον επιθυμητό (3-4 ετών).
Το παιδί καταλήγει, πλέον, στην σωστή λαβή του μολυβιού χρησιμοποιώντας τα τρία δάχτυλα (4-6 ετών).

Αν το παιδί παρουσιάζει δυσκολία στην χρήση του μολυβιού τότε χρειάζεται η παρέμβαση του εργοθεραπευτή. Παρόλα αυτά οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους μέσω ασκήσεων που αφορούν την ενδυνάμωση των χεριών (σχοινάκι, πλαστελίνη, πέρασμα χαντρών σε κορδόνι, σπάσιμο φυσαλίδων του περιτυλίγματος αντικειμένων, στύψιμο σφουγγαριού, πιάσιμο μικρών αντικειμένων με πιάστρα κ.α.). Επίσης, μπορούν να κάνουν δραστηριότητες με τα παιδία τους στόχος των οποίων θα είναι η χρήση των δακτύλων με έλεγχο πίεσης (π.χ. το πιάσιμο εύθραυστων αντικειμένων με τα δάχτυλα ή με τσιμπιδάκι, η ζωγραφική σε χαρτί κουζίνας ή το ντόμινο κ.α.).

Τέλος, για να ενισχυθεί η ικανότητα του παιδιού στην περιστροφή αντικειμένων, στην ανεξαρτησία των μερών του χεριού του και στην σταθερότητα του καρπού του, οι γονείς μπορούν να το βοηθήσουν παίζοντας με σβούρα, το μοίρασμα νομισμάτων με αντίχειρα και δείκτη και το χτίσιμο πύργων με τουβλάκια αντίστοιχα.

πηγή: στήριξις plus

Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013

Μαγικό κουτί αφής




Θα χρειαστείτε:
ένα κουτί παπουτσιών που να κλείνει
ένα ψαλίδι ή κοπίδι
για την διακόσμηση: κηρομπογιές, κόλλα, χρωματιστά χαρτιά


Κλείστε το κουτί με κολλητική ταινία και κόψτε μία τρύπα στο πλάι του κουτιού που να χωράει να περάσει το δικό σας χέρι.

Εάν θέλετε μπορείτε και να κόψετε δύο τρύπες στο κουτί έτσι ώστε να μπορεί το παιδί σας να ακουμπήσει τα αντικείμενα και με τα δύο του χέρια.

Διακοσμήστε το με διάφορα υλικά, και όταν τελειώσετε την διακόσμηση του μαγικού κουτιού, τοποθετήστε μέσα αντικείμενα σκληρά, μαλακά, μυτερά, μεγάλα, μικρά τα οποία γνωρίζει το παιδί σας. 
Αυτά για ένα παιδί 3 ετών, μπορούν να είναι παιχνίδια όπως π.χ. πλαστικό ζωάκι, ένα τουβλάκι, ένας βόλος, αυτοκινητάκι, αλλά και κομμάτια απο ύφασμα, βαμβάκι, γυαλόχαρτο, ξυλαράκια, κομμάτια πλαστικής σακούλας, καπάκι απο μαρκαδόρο και ότι άλλο θα βρείτε στο σπίτι. 

Μπορείτε να τα δείξετε ή και να μην δείξετε τα αντικείμενα στο παιδί σας πρίν τα βάλετε στο κουτί.
Πείτε στο παιδί σας ότι αυτό είναι ένα μαγικό κουτί όπου έχουν κρυφτεί διάφορα πράγματα μέσα. Θα μπορέσει να τα καταλάβει μόνο με το να τα πιάσει? Ζητήστε του και να κλείσει τα μάτια του.

Ανανεώστε τα αντικείμενα και παίξτε το παιχνίδι ξανά και ξανά. Πείτε στο παιδί σας "Τι πήγε και κρύφτηκε σήμερα στο μαγικό κουτί?" Όσο πιό μεγάλο είναι το παιδί σας τόσο πιό δύσκολα αντικείμενα μπορεί να έχει μέσα το κουτί π.χ. ένα CD, ένας χάρακας, μια ξύστρα, μια οδοντόβουρτσα, ένα μανταλάκι.


πηγή: parents.gr