Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2013

ΓΡΑΦΗ

Φυσιολογική ανάπτυξη και εξέλιξη γραφοκινητικού συντονισμού
Τα περισσότερα παιδιά ξεκινούν να μουτζουρώνουν στο χαρτί αμέσως μόλις μπορέσουν να κρατήσουν ένα εργαλείο γραφής και συνήθως καταλήγουν να χρωματίζουν πάνω σε οποιαδήποτε επιφάνεια!
Στάδια
Ηλικία
Μουτζουρώνει στο χαρτί
10-12 μηνών
Ξεκινά να κάνει οριζόντια, κάθετα και κυκλικά σημάδια στο χαρτί
2 ετών
Αντιγράφει οριζόντιες και κάθετες γραμμές και κύκλο
3 ετών
Αντιγράφει σταυρό, δεξιά και αριστερή γραμμή, τετράγωνο, κάποια γράμματα και κάποιους αριθμούς
4-5 ετών
Αντιγράφει τρίγωνο, το όνομά του και τα περισσότερα κεφαλαία και μικρά γράμματα
5-6 ετών


Οι βασικές προϋποθέσεις της γραφής
  • Ισορροπία κορμού και αυχένα – η ικανότητα του παιδιού να μπορεί να καθίσει μόνο του και να χρησιμοποιεί ελεύθερα τα χέρια του για να κρατήσει τα όργανα γραφής χωρίς να χρειάζεται υποστήριξη ο κορμός ή το κεφάλι του
  • Σταθερότητα ώμου – σταθεροποίηση του ώμου ώστε να μπορεί να υποστηρίξει τον πήχη, τον καρπό και το χέρι όταν θα κρατάει το μολύβι
  • Έλεγχος του πήχη – ικανότητα μετακίνησης του πήχη από θέση πρηνισμού σε ουδέτερη θέση και θέση υπτιασμού, με ομαλό τρόπο και κατάλληλο έλεγχο της κίνησης
  • Σταθερότητα καρπού – ώστε να μπορεί να σταθεροποιήσει την παλάμη και τα δάχτυλα
  • Δεξιότητες λεπτής κινητικότητας και αμφίπλευρος συντονισμός – η ικανότητα να χρησιμοποιούμε ταυτόχρονα  και τις δυο πλευρές του σώματος μας και να χειριζόμαστε μικρά αντικείμενα όπως χάντρες, κουμπιά, κορδόνια, γόμες, συνδετήρες και μολύβια
  • Οπτικοκινητικός συντονισμός – έτσι ώστε χέρια και μάτια να μπορούν να λειτουργούν ταυτόχρονα (αντιγραφή από τον πίνακα)
  • Οπτική αντίληψη – η ικανότητα ερμηνείας των οπτικών πληροφοριών. Η οπτική διάκριση διαφορών (π.χ 3 και ε), η οπτική μνήμη γραμμάτων, αριθμών και λέξεων.
Ανάπτυξη λειτουργικής λαβής μολυβιού
Τα περισσότερα παιδιά όταν ξεκινούν να χρωματίζουν, κρατούν το μαρκαδόρο με ολόκληρο το χέρι (παλαμιαία λαβή) και χρησιμοποιούν τον ώμο για να κινήσουν το χέρι. Αργότερα, αρχίζουν και χρησιμοποιούν πιο ώριμες λαβές, όπως στήριξη μολυβιού με τον αντίχειρα, το δείκτη και το μέσο και στο τελικό στάδιο, το μολύβι κρατιέται με τις άκρες του αντίχειρα και του δείκτη και ακουμπάει στην πλευρά του μέσου δακτύλου, ενώ ο αντίχειρας και ο δείκτης σχηματίζουν κύκλο (ώριμη τριποδική λαβή).
Όταν ένα παιδί αναγκαστεί να κρατήσει το μολύβι με 3 δάχτυλα πριν αναπτυχθούν σωστά η κινητικότητα του ώμου, του πήχη, του καρπού και των δαχτύλων, αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα μια αδέξια λαβή. Είναι πολύ σημαντικό να προσπαθήσουμε να τροποποιήσουμε ή να φτιάξουμε μια ‘’ανώριμη’’ λαβή μολυβιού δεδομένου ότι πολλοί μαθητές έχουν αναπτύξει “κακές συνήθειες’’ ακόμα και πριν από την είσοδο τους στο νηπιαγωγείο. Μια “λάθος” λαβή του μολυβιού επηρεάζει την ικανότητα “νοικοκυρεμένου” γραψίματος και φυσικά την ταχύτητα γραφής.
Δραστηριότητες προώθησης γραφοκινητικού συντονισμού
  • Παιχνίδια με πλαστελίνη, με άμμο, με πηλό, με αλεύρι, με αφρό
  • Χρωμάτισμα με δαχτυλομπογιές, κιμωλίες διαφόρων μεγεθών και πινέλα σε κάθετο επίπεδο π.χ. σε πίνακα ή σε τοίχους
  • Μεταφορά μπάλας μικρού μεγέθους πάνω σε κουτάλι χωρίς να πέφτει
  • Παιχνίδια με μπάλες διάφορων μεγεθών με τα χέρια ή με ρακέτες ή ρόπαλο!
  • Κόψιμο με ψαλίδι διάφορων υλικών (καλαμάκια, χοντρού χαρτιού από συσκευασίες του σπιτιού, παλιών υφασμάτων)
  • Παιχνίδια στόχων (με μπάλες, βελάκια, μπόουλινγκ)
  • Παιχνίδια διπλώματος χαρτιού (οριγκάμι)
  • Κατασκευές παζλ

πηγή:
http://www.ikidcenters.com

Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2013

ΡΟΥΝΤΟΛΦ ΤΟ ΕΛΑΦΑΚΙ



Και ένα Χριστουγεννιάτικο τραγούδι για τους μικρούς μας φίλους! Χαρούμενα Χριστούγεννα σε ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ!!!

Μαρινέλη Ανδρονίκη

Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013

Γραφοκινητικές Ασκήσεις

Παρακάτω σας παρουσιάζω μερικές ιδέες για γραφοκινητικές ασκησούλες που μπορείτε να κάνετε μόνοι σας. Είναι εύκολες και πιο πιο ευχάριστες για τα παιδιά,  ιδίως γιατί χρησιμοποιούνται χρώματα.

 Φτιάξτε ένα παραθυράκι για να σχηματίσει το παιδί το Η
Κάντε κύκλο και βοηθήστε το παιδί να κάνει το Ζ του Ζορό!



Σχηματίστε το γράμμα Χ ζωγραφίζοντας ένα δωράκι. 



Βρες το ίδιο με το πρώτο! Η άσκηση αυτή βοηθάει στην αναγνώριση γραμμάτων και στην οπτική αντίληψη.



Κάντε γραμμούλες ή τελίτσες για να σχηματίσει το παιδί τα γράμματα. Για να γίνει πιο ενδιαφέρον χρησιμοποιήστε χρώματα. Μη παραλείψετε να δείξετε τη σωστή φορά (από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω  κάτω).




Μαρινέλη Ανδρονίκη
Εργοθεραπεύτρια

Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013

10 ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΤΥΣΙΜΟ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΥ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΑ ΠΑΙΔΙΟΥ



Το ντύσιμο μπορεί να είναι μια μάχη για τα παιδιά που είναι πολύ ευαίσθητα. Εδώ παρουσιάζονται 10 ιδέες για να μειωθεί το άγχος κατά τη διάρκεια του ντυσίματος.


1. «Βαριά εργασία»
Το σύρσιμο μέσα στα τούνελ να αποτελεί βαριά εργασία. Η προθέρμανση των μυών με την άσκηση είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να μειώσει την ευαισθησία. Οι εργοθεραπευτές ορίζουν ως «βαριά εργασία» κάθε δραστηριότητα που βάζει βαθιά πίεση στις αρθρώσεις του άνω μέρους του σώματος, όπως το πάτημα ενός καλαθιού για τα άπλυτα ή το σύρσιμο μέσα από ένα τούνελ.


2. Απαλή Ένδυση

Το είδη ένδυσης που μπορείτε να ψάξετε: υφάσματα απαλά, υφάσματα που αναπνέουν, χωρίς ετικέτες, με ελαστικές ταινίες, χωρίς μεταλλικά μέρη, χωρίς βαριά κεντήματα ή διακοσμητικά. Η ιστοσελίδα Softclothing.net προσφέρει χιλιάδες μαλακά είδη ένδυσης για τα ευαίσθητα παιδιά.

Επίσης, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ρούχα που έχουν ήδη φορεθεί, ή μπορείτε να ψωνίσετε σε καταστήματα μεταχειρισμένων ειδών ένδυσης για μαλακότερα υφάσματα.


3. Βρείτε εναλλακτικές λύσεις


Πιστέψτε το παιδί σας, όταν σας λέει ότι τα είδη ένδυσης είναι ερεθιστικά. Χρησιμοποιήστε την ευκαιρία να βρείτε μια λύση για το πρόβλημα από κοινού. Φορώντας ένα φανελάκι χωρίς ετικέτες θα βελτιωθεί η άνεση σε όλο το σώμα. Αντικαθιστώντας ένα βαμβακερό ζέρσεϊ κολάν με καλσόν κάνει πολύ πιο ευχάριστη τη φορεσιά μιας φούστας.


4. Αφήστε το παιδί σας να επιλέξει

Αφήστε το παιδί σας να επιλέξει τα ρούχα του όσο το δυνατόν συχνότερα.


5. Βρείτε τα σωστά εσώρουχα

Βεβαιωθείτε ότι οι κάλτσες και τα εσώρουχα του παιδιού είναι όσο πιο άνετα γίνεται. Μια ολόκληρη ημέρα μπορεί να καταστραφεί από άβολες κάλτσες που πιέζουν τα πόδια μέσα σε παπούτσια ή εσώρουχα που προστρίβονται στα ισχία. Η ιστοσελίδα Smart Knit Kids δημιουργεί κάλτσες χωρίς ραφές και εσώρουχα που έχουν σχεδιαστεί για την ελαχιστοποίηση ερεθισμού των ευαίσθητων παιδιών.

6. Μην ντύνετε πάντα το παιδί σύμφωνα με τον καιρό

Επιτρέψτε στο παιδί να επιλέξει τα ρούχα του, ενημερώνοντάς το για την εξωτερική θερμοκρασία, χωρίς να προσθέτετε επιπλέον αξεσουάρ, τα οποία ίσως το ερεθίζουν.


7. Ενισχύστε τα κοινωνικά πρότυπα

Σιγουρευτείτε ότι το παιδί σας κατανοεί τη διαφορά ανάμεσα στο κοινωνικά κατάλληλο κι ακατάλληλο ντύσιμο. Επισημάνετε τον τρόπο ντυσίματος των άλλων ανθρώπων, όταν πηγαίνετε βόλτα ή στο σχολείο. Να είστε προσεχτικοί, ώστε να μη μεταφέρετε σχόλια για το στυλ ντυσίματος.


8. Open-toe or closed-toe?

Μερικές φορές ο μόνος τρόπος για να μπορεί ένα παιδί να φορά παπούτσια οποιουδήποτε είδους είναι να του επιτρέψετε να φορά σανδάλια ή σαγιονάρες. Αλλά υπάρχει ένα μειονέκτημα. Υπάρχουν παιδιά που αρνούνται να εγκαταλείψουν τα σανδάλια τους στο τέλος του καλοκαιριού.

Φορώντας σανδάλια μπορεί να αποτρέψει το παιδί από ορισμένες δραστηριότητες – οι παιδότοποι απαιτούν κάλτσες και οι υπαίθριες παιδικές χαρές έχουν συνήθως ροκανίδια, τα οποία μπορούν να διασπώνται μέσα στο σανδάλι. Είναι επίσης ανασφαλές να τρέχουν ή να αναρριχώνται με σανδάλια.

Αυτές οι φυσικές δραστηριότητες είναι απολύτως αναγκαίες για εξαιρετικά ευαίσθητα παιδιά. Ως εκ τούτου, ζητήστε από τα παιδιά σας να φορούν παπούτσια με κάλτσες, εκτός αν πρόκειται για την παραλία, ως προέκταση των μαθημάτων για τις κοινωνικά πρότυπα.


9. Επιλέξτε τη φορεσιά ύπνου προσεχτικά


Επιλέξτε πιτζάμες και κουβέρτες για να απολαύσετε μια ξεκούραστη νύχτα. Επιλέξτε βαμβακερές πιτζάμες με μια κουβέρτα fleece. Αν επιλέξτε θερμότερες πιτζάμες, τα παιδιά ίσως ξυπνήσουν από τον ιδρώτα. Το βαμβακερό ύφασμα αναπνέει και εμποδίζει την υπεριδρωσία στο δέρμα του, και η κουβέρτα σφραγίζει τη ζεστασιά του, έτσι ώστε να κοιμάται όλη τη νύχτα.



10. Βιταμίνες

Συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας για την επιλογή των συμπληρώματων βιταμινών και μεταλλικών στοιχείων που θα λειτουργήσει καλύτερα για το παιδί σας και για τη μείωση της ευαισθησίας. Υπάρχουν σημαντικά στοιχεία που αποδεικνύουν ότι οι βιταμίνες και οι ελλείψεις σε ανόργανες ουσίες μπορεί να συμβάλλουν στη μείωση των ευαισθησιών. Τα ιδιαιτέρως ευαίσθητα παιδιά ακολουθούν συχνά αυτοπεριοριζόμενες δίαιτες, πράγμα που σημαίνει ότι χρειάζονται ιδιαίτερη διατροφή.



Μαρία Γκουγκούμη – Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου &Ομιλίας
grafwnimata.gr