Πέμπτη 4 Απριλίου 2013


Τα προγράμματα παρέμβασης για άτομα με αυτισμό αφορούν την εκπαίδευση ενός παιδιού ή ενήλικα σε συνδυασμό ή ξεχωριστά από την ιατρική θεραπευτική αντιμετώπιση λοιπών δυσλειτουργιών. Συμπληρωματικά, σε αρκετές περιπτώσεις, συνδυάζονται με υποστήριξη και εκπαίδευση της οικογένειας.
Πίνακας
περιεχομένων:


Αυτισμός: Πρώιμη ανίχνευση, αντιμετώπιση, συμβουλευτική (Eγχειρίδιο για επαγγελματίες υγείας)


Το εγχειρίδιο αυτό σχεδιάστηκε για να βοηθήσει τους επαγγελματίες να ενημερωθούν με απλά βήματα για τον αυτισμό. Εστιάζει στα πρώιμα σημάδια του αυτισμού στη ζωή ενός παιδιού. Παραθέτει ένα ειδικό εργαλείο εντοπισμού τέτοιων πρώιμων ενδείξεων (το CHAT).
Παραθέτει έναν Οδηγό σχετικά με θέματα κοινωνικής συμπεριφοράς με επίκεντρο τις ενότητες:
  • κοινωνικές δεξιότητες
  • επικοινωνία
  • συμπεριφορές (στερεοτυπίες, αυτοτραυματισμοί)
  • κινητικότητα
  • αισθητηριακή αντίληψη και υπερφόρτωση
  • διαταραχές του γαστρεντερικού συστήματος, του ύπνου, της αντίδρασης στον πόνο
  • κρίσεις (σπασμοί)
Κατεβάστε όλο το εγχειρίδιο από αυτό το link (κάντε κλικ εδώ...)

Διαγνωστικά κριτήρια αυτισμού

Το Ευρωπαϊκό εργαλείο για την ταξινόμηση (δηλ. διάκριση) των διαταραχών, ονόματι DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th edition, 1994 - μτφρ. Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Διανοητικών Διαταραχών, 4η έκδοση, 1994) περιγράφει μία σειρά συνθηκών που συνάδουν με το σύνδρομο Asperger. Στην Αμερική χρησιμοποιείται ευρέως το ICD10 (International Classifical Disorder - μτφρ. Διεθνής Ταξινόμηση Διαταραχών, έκδοση 10).

    Κατηγορία κριτηρίων Ι

Απαραίτητα για τη διάγνωση είναι ένα σύνολο έξι (ή περισσότερων) αντικειμένων από (Α), (Β) και (Γ), με τουλάχιστον δύο από το (Α) και ένα από το (Β) κι ένα από το (Γ).
 Α. Ποιοτικό έλλειμμα σε σχέση με την κοινωνική αλληλεπίδραση, όπως αυτή εκδηλώνεται από δύο τουλάχιστον από τα ακόλουθα:
  1. Εμφανές έλλειμμα στη χρήση πολλαπλών προφορικών συμπεριφορών όπως κοίταγμα κατά πρόσωπο, εκφράσεις προσώπου, στάσεις σώματος και χειρονομίες για ρύθμιση κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
  2. Αδυναμία ανάπτυξης σχέσεων με συνομήλικους, ανάλογες του επιπέδου ανάπτυξης.
  3. Έλλειψη αυθόρμητης αναζήτησης να μοιραστεί απόλαυση, ενδιαφέροντα ή επιτεύγματα με άλλα πρόσωπα (π.χ. λόγω έλλειψης επίδειξης, παρουσίασης ή επισήμανσης αντικειμένων ενδιαφέροντος σε άλλα πρόσωπα).
  4. Έλλειψη κοινωνικής ή συναισθηματικής αμοιβαιότητας (Σημείωση: Τα ακόλουθα δίνονται ως παραδείγματα. Π.χ. Δε συμμετέχει ενεργά σε απλά κοινωνικά παιχνίδια, προτιμά μοναχικές δραστηριότητες ή εμπλέκει άλλους σε δραστηριότητες μόνο ως εργαλεία ή «μηχανικά» βοηθήματα).
 Β. Ποιοτικό έλλειμμα στην επικοινωνία, όπως αυτές εκδηλώνονται από δύο τουλάχιστον από τα ακόλουθα:
  1. Καθυστέρηση ή παντελής έλλειψη ανάπτυξης προφορικού λόγου, που δε συνοδεύεται από προσπάθεια για εξισορρόπηση μέσω εναλλακτικών τρόπων επικοινωνίας, όπως χειρονομίες ή μίμηση.
  2. Σε άτομα με επαρκές επίπεδο λόγου, εμφανές έλλειμμα στην ικανότητα να ξεκινήσει ή να συνεχίσει μία συζήτηση με άλλους.
  3. Στερεότυπη και επαναληπτική χρήση της γλώσσας ή ιδιοσυγκρασιακής γλώσσας.
  4. Έλλειψη ποικίλου, αυθόρμητου παιχνιδιού χρησιμοποιώντας φαντασία ή κοινωνικού μιμητικού παιχνιδιού, ανάλογου με το επίπεδο ανάπτυξης.
 Γ. Περιορισμένα, επαναληπτικά και στερεότυπα μοτίβα συμπεριφοράς, ενδιαφέροντα και δραστηριότητες, όπως αυτά εκδηλώνονται από δύο τουλάχιστον από τα ακόλουθα:
  1. Έντονη απασχόληση με ένα ή περισσότερα στερεότυπα και περιορισμένα μοτίβα ενδιαφέροντος που είναι μη φυσιολογικά είτε σε ένταση είτε σε συγκέντρωση.
  2. Προφανώς άκαμπτη εμμονή σε συγκεκριμένες, μη λειτουργικές ρουτίνες ή τυπικές συμπεριφορές.
  3. Στερεότυπες και επαναληπτικές κινητικές ιδιομορφίες (π.χ. κτύπημα η στράβωμα χεριού ή δακτύλου, ή περίπλοκες κινήσεις ολόκληρου του σώματος).
  4. Έμμονη απασχόληση με μέρη αντικειμένων.

    Κατηγορία κριτηρίων ΙΙ

Καθυστερήσεις ή μη φυσιολογική λειτουργία σε τουλάχιστον ένα από τα ακόλουθα πεδία, που ξεκινούν πριν τα τρία πρώτα χρόνια ζωής:
 Α. Kοινωνική αλληλεπίδραση.
 Β. Γλώσσα που χρησιμοποιείται σε κοινωνική επικοινωνία.
 Γ. Συμβολικό ή εφευρετικό παιχνίδι.

    Κατηγορία κριτηρίων ΙΙΙ

Η διαταραχή δεν ερμηνεύεται καλύτερα από το Σύνδρομο Rett (Ρετ) [τι είναι το "Rett"] ή άλλη διαταραχή της ανάπτυξης με σημείο έναρξης κατά την παιδική ηλικία.
    Μετάφραση:
    Έλενα Μαρκουλλή [elle], μεταφράστρια.
    Πηγή:
    Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th ed., 1994.


"Ο αυτισμός με εικόνες"

Άτομα με αυτισμό εκδηλώνουν συνήθως τουλάχιστον τα μισά από μία σειρά κοινά χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Επιπροσθέτως, παρόμοιες συμπεριφορές τους εμφανίζονται σε πολλές διαφορετικές καταστάσεις και είναι, συνεπώς, συχνά ανάρμοστες για την ηλικία τους. Δείτε τις βασικές συμπεριφορές των ατόμων με αυτισμό ...σε εικόνες!
Μπορείτε να "κατεβάσετε" την εικόνα "Ο Αυτισμός με Εικόνες" σε μορφή PDF.


Σημαντική σημείωση: O πίνακας προέρχεται από το πρωτότυπο του Καθηγητή J. Rendle Short, του Παιδιατρικού Νοσοκομείου Brisbane του Πανεπιστημίου της Queensland της Αυστραλίας. Δεν προορίζεται για διαγνωστικό εργαλείο.

SOCIAL SKILLS PROJECT



 Το Social Skills Project, ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα για άτομα που βρίσκονται στο Φάσμα του Αυτισμού, που στόχο έχει την ανάπτυξη της επικοινωνίας και των κοινωνικών δεξιοτήτων τους. Το Social Skills Project το Σάββατο 6 Απριλίου θα βρίσκεται στο Κέντρο Εκπαίδευσης New York Studies, για να πραγματοποιήσει σεμινάριο με θέμα "Αυτισμός και Οικογένεια". Διαβάστε περισσότερα: www.noesi.gr/socialskillsproject

Δευτέρα 1 Απριλίου 2013


Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού
Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού
Η Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού καθιερώθηκε με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ την 1η Νοεμβρίου 2007 και αποφασίστηκε να γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, αρχής γενομένης από το 2008. Σκοπός της είναι να ενημερώσει την παγκόσμια κοινή γνώμη για τον αυτισμό και τα βήματα που πρέπει να γίνουν για την ομαλή ένταξη των αυτιστικών ατόμων στην κοινωνία.
Ο αυτισμός είναι μια πολύπλοκη νεύρο-ψυχιατρική διαταραχή, που εμποδίζει την ομαλή ανάπτυξη του ανθρώπου και απομονώνει τον πάσχοντα από τον υπόλοιπο κόσμο. Εκδηλώνεται πριν από την ηλικία των 3 ετών και διαρκεί για όλη τη ζωή. Εμφανίζεται πολύ πιο συχνά στα αγόρια, σε μια αναλογία 3-4 αγόρια προς 1 κορίτσι. Υπολογίζεται ότι 535.000 άνθρωποι σ' όλο τον κόσμο πάσχουν από αυτισμό.