Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2014

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ-ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ

Η ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ είναι μια διαταραχή, που συγκαταλέγεται στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στη γραφή, με παραμορφώσεις ή λάθη. Τα παιδιά με αυτή τη διαταραχή σχηματίζουν γράμματα με λάθος μέγεθος ή και κατεύθυνση ή γράφουν λανθασμένες και με ορθογραφικά σφάλματα λέξεις, παρά τις οδηγίες για το αντίθετο.
Πιο συγκεκριμένα:
  • Ασκείται πολύ μεγάλη ή πολύ μικρή πίεση στο εργαλείο γραψίματος (μολύβι, πινέλο).
  • Τα γράμματα δεν τοποθετούνται πάνω στη γραμμή.
  • Τα γράμματα είναι δυσανάγνωστα.
  • Το γράψιμο είναι πολύ αργό.
  • Το γράψιμο δεν κινείται οριζόντια, αλλά κλίνει προς τα πάνω ή προς τα κάτω.
  • Οι σειρές συγκλίνουν.
  • Τα διαστήματα μεταξύ των λέξεων είναι ανομοιογενή.
  • Το μέγεθος των γραμμάτων δεν είναι σταθερό.
  • Κάποια γράμματα δεν σχηματίζονται ολοκληρωμένα.
  • Το γράψιμο φαίνεται κοπιαστικό.
  • Τα λάθη είναι συχνά, όπως επίσης και οι μουτζούρες


Μαρινέλη Ανδρονίκη
Εργοθεραπεύτρια

Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2014

Το τηλέφωνο επικοινωνίας άλλαξε! Παρακαλώ μεταβείτε στην σελίδα που γράφει ''επικοινωνία''  

Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2014

10 πράγματα που τα παιδιά με αυτισμό θα ήθελαν να γνωρίζετε…

Ρουτίνα, πρόγραμμα, σταθερότητα, δυσκαμψία, λέξεις-όροι ασήμαντοι για πολλούς από εμάς, σημαντικές και τρόπος ζωής για άλλους….


Ο αυτισμός είναι ο κύριος εκπρόσωπος των Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών, ένα ευρύ φάσμα που περιλαμβάνει ποικίλες διαγνώσεις όπως, σύνδρομο Asperger, Αυτισμός Υψηλής Λειτουργικότητας κ.α. .

Στο άκουσμα της διάγνωσης ”αυτισμός” το μυαλό όλων πηγαίνει σε κάτι πέραν του φυσιολογικού. ‘Όντως διαφέρει σημαντικά από το φυσιολογικό, όπως και τα άτομα με αυτισμό διαφέρουν σημαντικά μεταξύ τους. Η αναπτυξιακή φύση των διαταραχών και η πολυπλοκότητα της κλινικής εικόνας τονίζονται επιγραμματικά στη δήλωση της Lord (1988), σύμφωνα με την οποία ο αυτισμός επηρεάζει την ανάπτυξη, ενώ η ανάπτυξη επηρεάζει τον αυτισμό. Παρ’ όλα αυτά η αναπτυξιακή πορεία των παιδιών έχει κάποια χαρακτηριστικά που θα έπρεπε να σεβόμαστε και να λαμβάνουμε υπόψη μας. Για να δούμε δέκα πράγματα που τα άτομα με αυτισμό θα ήθελαν να γνωρίζουμε…

  1. Στην καθημερινότητα μας έχουμε ανάγκη από ρουτίνα. Ίσως αυτό κάποιοι να το αποκαλούν εμμονή αλλά για μας είναι ανάγκη. Έτσι ο κόσμος γύρω μας φαίνεται λιγότερο μπερδεμένος και αγχωτικός.
  2. Η σκέψη μας είναι άκαμπτη. Θα πρέπει να γνωρίζουμε από πριν κάθε αλλαγή στην καθημερινότητα μας, καθώς κάθε απρόσμενο γεγονός αποτελεί πηγή αναστάτωσης, ενώ κάθε καινούρια κατάσταση δημιουργεί αισθήματα ανησυχίας και άγχους.
  3. Δυσκολευόμαστε να αντιληφθούμε και να εφαρμόσουμε τους άγραφους κανόνες της κοινωνικής συναναστροφής (βλεμματική επαφή, διάλογος, έναρξη συζήτησης, περιμένω την σειρά μου κ.α.).
  4. Όπως κάθε παιδί έτσι και εμείς θέλουμε να έχουμε φίλους και να παίζουμε, όμως δεν διαθέτουμε τις απαιτούμενες δεξιότητες για να δημιουργήσουμε και να διατηρήσουμε φιλίες. Ενώ τα περισσότερα παιδιά αναπτύσσονται μέσα από το παιχνίδι, εμείς χρειαζόμαστε κάποιον να μας μάθει να παίζουμε, καθώς στην προτίμηση μας την κορυφή κατέχουν παιχνίδια με έντονο φωτισμό ή ήχο και περιστροφική κίνηση.
  5. Εσείς οι “νευροτυπικοί” έχετε περίεργα γλωσσικά χαρακτηριστικά στον λόγο σας. Χρησιμοποιείτε λογοπαίγνια, ιδιωματισμούς και λέξεις με πολλές έννοιες τα οποία μας κάνουν να μπερδευόμαστε. Η δική μας πλευρά αντιλαμβάνεται την γλώσσα μόνο κυριολεκτικά.
  6. Κανένας από εμάς δεν είναι χαζός. Το φάσμα περιλαμβάνει διαφορετικά προφίλ νοητικών ικανοτήτων. Κάποιοι από εμάς είμαστε περισσότερο έξυπνοι από το φυσιολογικό και έχουμε εξαιρετικές ικανότητες και ταλέντα σε συγκεκριμένους τομείς (μαθηματικά, ζώα, μουσική, άλλα επιστημονικά πεδία). Η διαφορά μας είναι ότι μαθαίνουμε με διαφορετικό τρόπο.
  7. Ζωηρά φώτα, δυνατοί θόρυβοι, έντονες οσμές και ασυνήθιστες υφές υλικών, σε κάποιους από εμάς δημιουργούν αισθήματα ανασφάλειας ή ταραχής ή και άγχους. Συνεπώς μπορεί να προκαλέσουν αναστάτωση, εκρήξεις και έντονα ξεσπάσματα. Μην τρομοκρατείστε, είναι μια αντανακλαστική αντίδραση του οργανισμού μας. Έτσι ηρεμούμε.
  8. Μαθαίνουμε καλύτερα με εικόνες. Οι εικόνες αποκωδικοποιούνται πιο εύκολα. Σκεφτόμαστε με εικόνες και καθετί που ακούμε ή βλέπουμε το οπτικοποιούμε στο μυαλό μας, είναι πιο εύκολο για εμάς να ανακαλέσουμε μια εικόνα παρά λέξεις.
  9. Αρκετές φορές δεν ξέρουμε πώς να νιώσουμε. Τα συναισθήματα για εμάς είναι μια άγνωστη λέξη. Για αυτό μην μας παρεξηγείτε όταν γελάμε ή κλαίμε χωρίς λόγο ή όταν δεν ξέρουμε πώς να αντιμετωπίσουμε το θυμό μας. Εξάλλου αυτό συμβαίνει και σε εσάς πολλές φορές.
  10. Το μόνο που θέλουμε είναι να σέβεστε την διαφορετικότητα μας και να είστε δίπλα μας. Να μας αγαπάτε για αυτό που είμαστε!



ΠΗΓΗ:

Επιμέλεια άρθρου :
Ευφροσύνη Χρυσαφίδου

Γράφει η :
Χριστίνα Φραγκοπούλου
Λογοθεραπεύτρια

Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2014

ΑΥΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ


Η Αυτιστική Διαταραχή ή αυτισμός αποτελεί σοβαρή μορφή Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών και έχει χαρακτηριστεί ως διαταραχή «φάσματος» που σημαίνει ότι η κλινική εικόνα του αυτισμού δεν είναι ομοιογενής, αλλά κυμαίνεται από ηπιότερες μορφές (με ελάχιστα και σε ήπια μορφή αυτιστικά στοιχεία και φυσιολογική νοημοσύνη) μέχρι βαρύτερες μορφές (με πολλαπλά αυτιστικά στοιχεία συνοδευόμενα από βαριά νοητική καθυστέρηση).


Τη συμπτωματολογία του αυτισμού μπορούμε να τη διακρίνουμε σε «ελλείψεις» και «πλεονασμούς» της συμπεριφοράς. Οι ελλείψεις αφορούν στους βασικότερους τομείς της ανάπτυξης, όπως:


Προσοχή

· Αποφυγή βλεμματικής επαφής
· Διάσπαση προσοχής
· Ελάχιστη ή υπερβολική ενασχόληση με ορισμένα αντικείμενα
· Εκδήλωση ανησυχίας


Προφορικός Λόγος

· Ηχολαλία
· Ακατάληπτη άρθρωση
· Ακατάλληλοι κυματισμοί της φωνής
· Ακατάλληλη ένταση φωνής
· Ασυνάρτητος λόγος
· Επαναληπτικός λόγος



Κοινωνικές Συναισθηματικές Εκδηλώσεις

· Αποφυγή ή άρνηση σωματικής επαφής
· Αποφυγή ή άρνηση κοινωνικής επαφής/ επικοινωνίας
· Έλλειψη ενδιαφέροντος για συνομηλίκους
· Έλλειψη γενικά ενδιαφέροντος για τους ανθρώπους
· Έλλειψη πρωτοβουλίας και ανταπόκρισης σε κοινωνικές συναλλαγές
· Απάθεια σε ερεθίσματα που προκαλούν φόβο
· Υπερβολική αντίδραση φόβου σε ερεθίσματα που συνήθως δεν προκαλούν φοβική αντίδραση
· Απάθεια ή υπερβολική αντίδραση στον αποχωρισμό από τη μητέρα
· Απαθείς ή ανάρμοστες με το περιβάλλον συναισθηματικές εκφράσεις
· Έλλειψη ενσυναίσθησης



Παιχνίδι

· Ιδιόρρυθμη χρήση παιχνιδιών
· Αποχή από συμβολικό ή αναπαραστατικό παιχνίδι
· Αποχή από δυαδικό ή ομαδικό παιχνίδι με συνομήλικους
· Υπερβολική προσκόλληση σε ορισμένα παιχνίδια
· Ενδιαφέρον για πολύ περιορισμένο αριθμό παιχνιδιών



Αισθητηριακή Επεξεργασία

· Ιδιόρρυθμη επεξεργασία οπτικών ερεθισμάτων (π.χ. απλανές βλέμμα)
· Αδιαφορία ή υπερβολική αντίδραση σε ακουστικά ερεθίσματα (π.χ. δεν αντιδρά σε δυνατό κρότο, ενώ κλείνει τα αυτιά του στο άκουσμα της ηλεκτρικής σκούπας)
· Αδιαφορία ή υπερβολική αντίδραση σε απτικά ερεθίσματα (π.χ. μένει απαθές σε πρόκληση πόνου, ενώ δεν ανέχεται το χάδι)
· Υπερευαισθησία σε ορισμένες γεύσεις και οσμές



Επιλεκτική Προσοχή σε Ορισμένα Χαρακτηριστικά των Ερεθισμάτων του Περιβάλλοντος ή Υπερεπιλεκτικότητα (Overselectivity)


Έχει την τάση να εστιάζει την προσοχή σε μεμονωμένα χαρακτηριστικά των ερεθισμάτων του περιβάλλοντος, όπως στο χρώμα ή στο σχήμα, με αποτέλεσμα να τα επεξεργάζεται αποσπασματικά και όχι σφαιρικά. Η αποσπασματική ή υπερεπιλεκτική αυτή επεξεργασία επιτείνει τη δυσκολία που έχει το άτομο με αυτισμό να διακρίνει και να αναγνωρίζει αντικείμενα ή σύμβολα και να γενικεύει τις δεξιότητές του με καινούρια ερεθίσματα και σε καινούριες συνθήκες. Για παράδειγμα, αν έχει μάθει να ονομάζει το πρόσωπο που απεικονίζει κάποια φωτογραφία, δεν το αναγνωρίζει παρά μόνο από τη συγκεκριμένη φωτογραφία. Δεν αντιλαμβάνεται ότι το πρόσωπο που απεικονίζεται σε διαφορετικές φωτογραφίες είναι το ίδιο. Αυτή η δυσκολία οφείλεται στην αποσπασματική παρατήρηση κάποιου στοιχείου ή στοιχείων της φωτογραφίας, όπως τα ρούχα του απεικονιζόμενου ή το τοπίο, αντί της σφαιρικής παρατήρησης όλων των χαρακτηριστικών του προσώπου που αποτελεί το κύριο ερέθισμα για την αναγνώριση ανθρώπων.



Γνωστικές Λειτουργίες

· Ασταθής μάθηση
· Αναπτυξιακά χάσματα στους γνωσιακούς τομείς
· Μαθησιακή παλινδρόμηση



Οι «πλεονασμοί» στη συμπεριφορά των ατόμων με αυτισμό σχετίζονται κυρίως με δυσπροσάρμοστες και στερεοτυπικές αντιδράσεις και μπορούν να ταξινομηθούν στις παρακάτω κατηγορίες:

Διασπαστική Συμπεριφορά

· Κρίσεις θυμού
· Ανυπακοή
· Επιθετικότητα
· Αυτοτραυματισμοί


Στερεοτυπικές Αντιδράσεις

· Σε οπτικά ερεθίσματα (π.χ. οπτική παρακολούθηση με μισόκλειστα μάτια, παρακολούθηση αντικειμένων κρατώντας και στρίβοντας τα σαν τη σβούρα)
· Στην ομιλία (π.χ. ασυνάρτητοι ήχοι ή φράσεις κατ’ εξακολούθηση)
· Στην οσμή (π.χ. μυρίζει επίμονα τα αντικείμενα ή τους ανθρώπους)
· Στη γεύση (π.χ. κρατά τροφές στο στόμα για πολλή ώρα)
· Στην αφή (π.χ. τρίβει τα δάχτυλα μεταξύ τους)
· Στην κίνηση (π.χ. κουνάει τα δάχτυλα, τα χέρια ή τα πόδια του για πολλή ώρα)
· Τελετουργίες (π.χ. τοποθετεί αντικείμενα σε ευθεία γραμμή)


Ιδιαίτερες Ικανότητες

· Εξαιρετική ικανότητα απομνημόνευσης και παπαγαλίας
· Υψηλή αριθμητική ικανότητα
· Υπερλεξία
· Επιδεξιότητα σε παζλ και σε παιχνίδια με περίπλοκους μηχανισμούς





Βιβλιογραφία:
Αγγελική Γενά (2002). Αυτισμός και Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές.


ΠΗΓΗ:
Μαρία Γκουγκούμη – Ψυχολόγος - Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου &Ομιλίας

Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2014


Μια μικρή ιδέα για το τι γίνεται στην αίθουσα της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης!