Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2014

ΤΑ ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΗΛΙΚΙΑ



Το παιχνίδι κατέχει πολύ σημαντική θέση στη ζωή του παιδιού. Έχει χαρακτηριστεί συχνά ως «η εργασία της παιδικής ηλικίας», μια και αποτελεί το μέσο του παιδιού για να μάθει τον κόσμο, να αναπτύξει κοινωνικές σχέσεις και να εκφράσει τον εαυτό του.

Μιας και είμαστε λίγες μέρες πριν το Πάσχα και πολλοί είναι αυτοί που θα αγοράσουν δώρα για τους μικρούς μας φίλους, παρακάτω παρουσιάζονται τα κατάλληλα παιχνίδια για κάθε ηλικία.



0-3 μηνών

Αυτοκινητάκια και άλλα παιχνίδια με ρόδες με έντονα και αντίθετα μεταξύ τους χρώματα, ειδικά μαύρο και άσπρο, μπορεί να έχουν μεγάλο οπτικό ενδιαφέρον.

Καμπανούλες και άλλα μουσικά παιχνίδια.

Αντικείμενα με έντονα χρώματα που είναι εύκολο να πιάσει στο χέρι του και ακίνδυνα αν τα βάλει στο στόμα του.

Υφάσματα διάφορων ειδών ξυπνούν το ενδιαφέρον του.




3-6 μηνών

Κουδουνίστρες με υφασμάτινη επικάλυψη που τοποθετούνται στο καροτσάκι ή στην κούνια του.

Κρίκοι –κουδουνίστρες.

Καθρέφτης – κουδουνίστρα.

Παιχνίδια για το καροτσάκι του.

Μαλακοί κύβοι.

Μαλακές μπάλες.

Μαλακά κομμάτια υφάσματος.

Απλές καμπανούλες και άλλα παιχνίδια που κάνουν θόρυβο.

Μπάλα που παίζει μουσική.

Αρκουδάκια και άλλα μαλακά παιχνίδια.



6 – 9 μηνών

Για το παιχνίδι εξερεύνησης είναι απαραίτητη πολύ μεγάλη ποικιλία διαφορετικών αντικειμένων για να τα διερευνά. Δε χρειάζεται όμως να είναι αποκλειστικά παιχνίδια. Κουτιά, χάρτινες σακούλες, οποιοδήποτε σχεδόν αντικείμενο που δε θα είναι επικίνδυνο αν το βάλει στο στόμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για παιχνίδι σε αυτή την ηλικία. Ενδιαφέρεται για τα διαφορετικά σχήματα και σχέδια, για τα χρώματα κα την υφή, για αυτό βεβαιωθείτε ότι του εξασφαλίζετε μεγάλη ποικιλία τέτοιων ερεθισμάτων. Για παράδειγμα, κατάλληλα παιχνίδια είναι:

Παιχνίδια που ζουλιούνται.

Παιχνίδια που κρύβουν μέσα τους εκπλήξεις.

Κουδουνίστρες που κυλούν.

Κουβέρτα πατσγουόρκ από διαφορετικά υφάσματα.

Παιδικός άθραυστος καθρέφτης.

Παιχνίδια που περιστρέφονται.

Παιχνίδια ποικίλων δραστηριοτήτων.

Κύβοι και κουτιά.

Μαλακές μπάλες.

Χαρτιά: τα μωρά σε αυτό το στάδιο τρελαίνονται να παίζουν με χαρτιά. Τα τσαλακώνουν και τα ανεμίζουν και μπορούν να τα χρησιμοποιούν για να κρύβονται.



9-12 μηνών

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Αυτά τα παιχνίδια θα το βοηθήσουν να καταλάβει σε τι χρησιμεύουν τα αντικείμενα και τι κάνουμε με αυτά:

Απαλά λούτρινα ζωάκια Καροτσάκι κούκλας


Σερβίτσιο τσαγιού

Απλά ξύλινα αυτοκινητάκια

Κουκλίστικη βούρτσα και χτένα



ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΧΕΙΡΙΣΜΟΥ

Αυτά τα παιχνίδια θα του δώσουν πλήθος ευκαιρίες να χρησιμοποιήσει τις καινούριες του δεξιότητες χειρισμού:

Υφασμάτινα τούβλα

Κρίκοι διάφορων μεγεθών

Κύπελλα διάφορων μεγεθών

Μεγάλη μαλακή μπάλα

Χαρτί και μολύβι

Χάρτινα κουτιά σε διάφορα μεγέθη, ανάμεσα στα οποία και ένα αρκετά μεγάλο για να χωράει το ίδιο μέσα.



ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΑ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ

Πλαστικό κύπελλο

Κουτάλι

Απαλή βούρτσα



ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΘΟΡΥΒΟ

Αυτά τα παιχνίδια του δείχνουν ότι το να παράγεις και να ακούς ήχους είναι πολύ διασκεδαστικό:

Καμπανούλες

Τύμπανο

Ξυλόφωνο

Μαράκες

Βάζα γεμισμένα με κάτι που κάνει θόρυβο: για παράδειγμα ρύζι, φασόλια, φακές

Καπάκια κατσαρολικών και κουτάλες



12-16 μηνών

Τα παρακάτω παιχνίδια και υλικά για παιχνίδι θα δώσουν τη δυνατότητα στο βρέφος να ικανοποιήσει τις ανάγκες του για παιχνίδι εξερεύνησης, αλληλεπίδρασης ή για λειτουργικό παιχνίδι την περίοδο αυτή.

Στο λειτουργικό παιχνίδι χρησιμοποιούνται ομοιώματα αντικειμένων ή πραγματικά αντικείμενα και αναπαριστώνται σκηνές της καθημερινότητας. Αποτελεί πρόδρομο του συμβολικού παιχνιδιού, όπου διάφορα αντικείμενα υποκαθιστούν τα πραγματικά (για παράδειγμα το κοντάρι της σκούπας γίνεται άλογο).

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ

Παιχνίδια που μπορεί να σπρώξει: π.χ. ένα φορτηγό

Παιχνίδια που μπορεί να σύρει: π.χ. ένα σκυλάκι δεμένο με σπάγκο

Χοντρές κηρομπογιές

Καινούρια παιχνίδια που κάνουν θόρυβο: τύμπανο, ξυλόφωνο, μαράκες ή παιχνίδια που όταν τα ζουλάς βγάζουν ένα τσιριχτό ήχο, αν δεν τα έχει ήδη στο κουτί με τα παιχνίδια του

Απλό κουτί για στοίβαγμα



ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Παιδικό τηλέφωνο

Απλή μεγάλη κούκλα και αρκουδάκι, μαζί με τις κουβερτούλες και τα ρουχαλάκια της κούκλας

Ένα απλό τρενάκι

Αεροπλανάκια

Κουζινικά σκεύη για «μαγείρεμα»



16 – 20 μηνών

Τα παιχνίδια που αναφέρονται παρακάτω είναι λίγες μόνο ιδέες για υλικό που μπορείτε να προσθέσετε στο κουτί με τα παιχνίδια του σε αυτό το στάδιο. Να θυμάστε πάντως ότι τα παιδιά αυτής της ηλικίας είναι ειδικά στο να βρίσκουν δικούς τους τρόπους να παίζουν με τα διάφορα υλικά. Μην απογοητευτείτε όταν δείτε ότι κάποιο ωραίο παιχνίδι που αγοράσατε το χρησιμοποιεί με εντελώς διαφορετικό τρόπο από αυτόν που είχατε φανταστεί.



ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Παρόλο που μπορεί να χρησιμοποιεί κατά τρόπο συμβολικό τα αντίκειμενα – για παράδειγμα, σπρώχνει ένα κουτί και προσποιείται πως είναι αυτοκίνητο-, τα παιχνίδια που απεικονίζουν ρεαλιστικά τα πραγματικά αντικείμενα θα το ενθαρρύνουν σε μεγάλο βαθμό. Για αυτό φροντίστε να έχει:

Πιατάκια και ομοιώματα φρούτων ή άλλων τροφίμων

Μικρογραφία πλυντηρίου ή ηλεκτρικής σκούπας

Μικρές κούκλες

Καροτσάκι κούκλας, κουβερτούλα, μπανιέρα και πετσέτες

Αυτοκινητάκια, φορτηγά



ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ

Αντικείμενα που επιπλέουν και βυθίζονται


Ένα πολύ απλό παζλ

Παιχνίδια που μπαίνουν σταθερά στις υποδοχές

Πασαλάκια διαφορετικού μήκους και πλάτους που συνοδεύονται από πλαίσιο με υποδοχές

Πλαστελίνη



20-24 μηνών

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ

Περισσότερα δοχεία για παιχνίδια με νερό, όπως μπουκάλια που ζουλιούνται και δοχεία διάφορων σχημάτων

Απλός πλάστης ή πλαστικό κοπίδι για πλαστελίνη

Φορτηγά ή καροτσάκια για το σκάμμα με την άμμο

Τεράστιες χάντρες και κορδόνι

Ρώσικες κούκλες ή βαρελάκια που μπαίνουν το ένα μέσα στο άλλο

Μεγάλα εικονογραφημένα ντόμινο

Παιχνίδια για την αντιστοίχηση χρωμάτων

Μεγάλα τουβλάκια ή κύβοι συναρμολόγησης

Μερικά καινούρια παιχνίδια που κάνουν θόρυβο, όπως περισσότερα μουσικά όργανα ή δοχεία γεμάτα με υλικά που παράγουν καινούριους ενδιαφέροντες ήχους

Παιχνίδια που περιέχουν εκπλήξεις, όπως ο κλόουν πετάγεται από ένα κουτί



ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Καροτσάκι για ψώνια

Μινιατούρες σίδερου κι σανίδας σιδερώματος

Λεκάνη για πλύσιμο και βούρτσα

Ζωολογικός κήπος με ζώα

Φάρμα με ζώα

Γκαράζ και περισσότερα αυτοκινητάκια

Κουκλόσπιτο και έπιπλα



2 – 2 ½ ετών

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ

Χαρτιά σε διαφορετικά μεγέθη και χρώματα

Μπογιές και πινέλα

Κιμωλίες

Πλαστικά ψαλίδια με στρογγυλεμένες μύτες

Ποδηλατάκι με τρεις ρόδες και πετάλια

Εικονογραφημένη τόμπολα

Περισσότερα παζλ

Περισσότεροι κύβοι



ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Ταμειακή μηχανή και «χρήματα»

Περισσότερα κουζινικά και οικιακές συσκευές

Περισσότερα είδη κηπουρικής



2 ½ - 3 ετών

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ

Μικρή μπάλα

Μικρά τουβλάκια

Πλάστες και πλαστικά κοπίδια για την πλαστελίνη και τον πηλό

Τσουλήθρα και κούνια, αν έχετε κήπο

Περισσότερα υλικά για κατασκευές



ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Βάρκες για παιχνίδια με το νερό

Ανθρώπινες φιγούρες που να ταιριάζουν μ το κουκλόσπιτο ή το γκαράζ

Ομοιώματα οχημάτων και ανθρώπων, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο σκάμμα με την άμμο

Αγρόκτημα με ζώα

Αεροδρόμιο και αεροπλάνα

Ρούχα για μεταμφιέσεις

Παπούτσια και άλλα αξεσουάρ που ανήκουν στους ενηλίκους της οικογένειας

Τρένο και φορτηγό με οδηγό και επιβάτες

Γερανός

Κούκλες – γάντι ή κούκλες που φοριούνται στα δάχτυλα



3 – 4 ετών

Τα υλικά που προτείνουμε να προστεθούν στο κουτί με τα παιχνίδια είναι και πάλι χωρισμένα σε εκείνα που πιθανόν να χρησιμοποιηθούν για παιχνίδι εξερεύνησης και δημιουργικό παιχνίδι, λειτουργικό παιχνίδι και παιχνίδι επινόησης, όπως και για κοινωνικό παιχνίδι, αλλά όπως πάντα το παιδί σας μπορεί να τα χρησιμοποιήσει εντελώς διαφορετικά από τον τρόπο που είχατε φανταστεί.

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Πηλός

Πλαστελίνη

Δαχτυλομπογιές

Μαρκαδόροι

Σφουγγαράκια και χοντρά πινέλα για ζωγραφική

Σφραγίδες και άλλα υλικά για στάμπες

Χαρτί γκοφρέ

Σύνθετα παζλ

Μεγάλοι κύβοι για κατασκευές για ύπαιθρο

Φυτά, βολβοί και σπόροι


ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΕΠΙΝΟΗΣΗΣ

Κούκλες με ρεαλιστικά χαρακτηριστικά που μπορούν να πάρουν μέρος σε μια σειρά από παρατεταμένα παιχνίδια φαντασίας

Σπιτάκια, δέντρα και ανθρωπάκια για παιχνίδια στην άμμο

Περισσότερα ρούχα για μεταμφιέσεις, όπως αυτά του πυροσβέστη και του γιατρού

Ξύλινο αλογάκι

Βάση για να στήνεται το αγρόκτημα ή ο ζωολογικός κήπος

Αυτοκινητόδρομος δαπέδου



ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Απλά επιτραπέζια παιχνίδια όπως «Φιδάκι», τόμπολες και ντόμινο με εικόνες

Απλά παιχνίδια με κάρτες

Κορύνες και μπαλίτσες για αυτοσχέδιο μπόουλινγκ




πηγή:
Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας
grafwnimata.gr

Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2014

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ-ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ

Η ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ είναι μια διαταραχή, που συγκαταλέγεται στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στη γραφή, με παραμορφώσεις ή λάθη. Τα παιδιά με αυτή τη διαταραχή σχηματίζουν γράμματα με λάθος μέγεθος ή και κατεύθυνση ή γράφουν λανθασμένες και με ορθογραφικά σφάλματα λέξεις, παρά τις οδηγίες για το αντίθετο.
Πιο συγκεκριμένα:
  • Ασκείται πολύ μεγάλη ή πολύ μικρή πίεση στο εργαλείο γραψίματος (μολύβι, πινέλο).
  • Τα γράμματα δεν τοποθετούνται πάνω στη γραμμή.
  • Τα γράμματα είναι δυσανάγνωστα.
  • Το γράψιμο είναι πολύ αργό.
  • Το γράψιμο δεν κινείται οριζόντια, αλλά κλίνει προς τα πάνω ή προς τα κάτω.
  • Οι σειρές συγκλίνουν.
  • Τα διαστήματα μεταξύ των λέξεων είναι ανομοιογενή.
  • Το μέγεθος των γραμμάτων δεν είναι σταθερό.
  • Κάποια γράμματα δεν σχηματίζονται ολοκληρωμένα.
  • Το γράψιμο φαίνεται κοπιαστικό.
  • Τα λάθη είναι συχνά, όπως επίσης και οι μουτζούρες


Μαρινέλη Ανδρονίκη
Εργοθεραπεύτρια

Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2014

Το τηλέφωνο επικοινωνίας άλλαξε! Παρακαλώ μεταβείτε στην σελίδα που γράφει ''επικοινωνία''  

Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2014

10 πράγματα που τα παιδιά με αυτισμό θα ήθελαν να γνωρίζετε…

Ρουτίνα, πρόγραμμα, σταθερότητα, δυσκαμψία, λέξεις-όροι ασήμαντοι για πολλούς από εμάς, σημαντικές και τρόπος ζωής για άλλους….


Ο αυτισμός είναι ο κύριος εκπρόσωπος των Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών, ένα ευρύ φάσμα που περιλαμβάνει ποικίλες διαγνώσεις όπως, σύνδρομο Asperger, Αυτισμός Υψηλής Λειτουργικότητας κ.α. .

Στο άκουσμα της διάγνωσης ”αυτισμός” το μυαλό όλων πηγαίνει σε κάτι πέραν του φυσιολογικού. ‘Όντως διαφέρει σημαντικά από το φυσιολογικό, όπως και τα άτομα με αυτισμό διαφέρουν σημαντικά μεταξύ τους. Η αναπτυξιακή φύση των διαταραχών και η πολυπλοκότητα της κλινικής εικόνας τονίζονται επιγραμματικά στη δήλωση της Lord (1988), σύμφωνα με την οποία ο αυτισμός επηρεάζει την ανάπτυξη, ενώ η ανάπτυξη επηρεάζει τον αυτισμό. Παρ’ όλα αυτά η αναπτυξιακή πορεία των παιδιών έχει κάποια χαρακτηριστικά που θα έπρεπε να σεβόμαστε και να λαμβάνουμε υπόψη μας. Για να δούμε δέκα πράγματα που τα άτομα με αυτισμό θα ήθελαν να γνωρίζουμε…

  1. Στην καθημερινότητα μας έχουμε ανάγκη από ρουτίνα. Ίσως αυτό κάποιοι να το αποκαλούν εμμονή αλλά για μας είναι ανάγκη. Έτσι ο κόσμος γύρω μας φαίνεται λιγότερο μπερδεμένος και αγχωτικός.
  2. Η σκέψη μας είναι άκαμπτη. Θα πρέπει να γνωρίζουμε από πριν κάθε αλλαγή στην καθημερινότητα μας, καθώς κάθε απρόσμενο γεγονός αποτελεί πηγή αναστάτωσης, ενώ κάθε καινούρια κατάσταση δημιουργεί αισθήματα ανησυχίας και άγχους.
  3. Δυσκολευόμαστε να αντιληφθούμε και να εφαρμόσουμε τους άγραφους κανόνες της κοινωνικής συναναστροφής (βλεμματική επαφή, διάλογος, έναρξη συζήτησης, περιμένω την σειρά μου κ.α.).
  4. Όπως κάθε παιδί έτσι και εμείς θέλουμε να έχουμε φίλους και να παίζουμε, όμως δεν διαθέτουμε τις απαιτούμενες δεξιότητες για να δημιουργήσουμε και να διατηρήσουμε φιλίες. Ενώ τα περισσότερα παιδιά αναπτύσσονται μέσα από το παιχνίδι, εμείς χρειαζόμαστε κάποιον να μας μάθει να παίζουμε, καθώς στην προτίμηση μας την κορυφή κατέχουν παιχνίδια με έντονο φωτισμό ή ήχο και περιστροφική κίνηση.
  5. Εσείς οι “νευροτυπικοί” έχετε περίεργα γλωσσικά χαρακτηριστικά στον λόγο σας. Χρησιμοποιείτε λογοπαίγνια, ιδιωματισμούς και λέξεις με πολλές έννοιες τα οποία μας κάνουν να μπερδευόμαστε. Η δική μας πλευρά αντιλαμβάνεται την γλώσσα μόνο κυριολεκτικά.
  6. Κανένας από εμάς δεν είναι χαζός. Το φάσμα περιλαμβάνει διαφορετικά προφίλ νοητικών ικανοτήτων. Κάποιοι από εμάς είμαστε περισσότερο έξυπνοι από το φυσιολογικό και έχουμε εξαιρετικές ικανότητες και ταλέντα σε συγκεκριμένους τομείς (μαθηματικά, ζώα, μουσική, άλλα επιστημονικά πεδία). Η διαφορά μας είναι ότι μαθαίνουμε με διαφορετικό τρόπο.
  7. Ζωηρά φώτα, δυνατοί θόρυβοι, έντονες οσμές και ασυνήθιστες υφές υλικών, σε κάποιους από εμάς δημιουργούν αισθήματα ανασφάλειας ή ταραχής ή και άγχους. Συνεπώς μπορεί να προκαλέσουν αναστάτωση, εκρήξεις και έντονα ξεσπάσματα. Μην τρομοκρατείστε, είναι μια αντανακλαστική αντίδραση του οργανισμού μας. Έτσι ηρεμούμε.
  8. Μαθαίνουμε καλύτερα με εικόνες. Οι εικόνες αποκωδικοποιούνται πιο εύκολα. Σκεφτόμαστε με εικόνες και καθετί που ακούμε ή βλέπουμε το οπτικοποιούμε στο μυαλό μας, είναι πιο εύκολο για εμάς να ανακαλέσουμε μια εικόνα παρά λέξεις.
  9. Αρκετές φορές δεν ξέρουμε πώς να νιώσουμε. Τα συναισθήματα για εμάς είναι μια άγνωστη λέξη. Για αυτό μην μας παρεξηγείτε όταν γελάμε ή κλαίμε χωρίς λόγο ή όταν δεν ξέρουμε πώς να αντιμετωπίσουμε το θυμό μας. Εξάλλου αυτό συμβαίνει και σε εσάς πολλές φορές.
  10. Το μόνο που θέλουμε είναι να σέβεστε την διαφορετικότητα μας και να είστε δίπλα μας. Να μας αγαπάτε για αυτό που είμαστε!



ΠΗΓΗ:

Επιμέλεια άρθρου :
Ευφροσύνη Χρυσαφίδου

Γράφει η :
Χριστίνα Φραγκοπούλου
Λογοθεραπεύτρια