Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2015

Εργαλείο Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης για Παιδιά με Αυτισμό


Απτεσλής Νικόλαος, Δάσκαλος Ειδικής Αγωγής, e-mail: napteslis@sch.gr
Μητροπούλου Ευδοκία, Δασκάλα Ειδικής Αγωγής, e-mail: eudokia@sch.gr
Τσακπίνη Καλλιόπη, Νηπιαγωγός Ειδικής Αγωγής, e-mail: ptsakpini@yahoo.gr
Η εκπαιδευτική αξιολόγηση των ιδιαίτερων αναγκών των μαθητών που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού είναι ένας από τους κυριότερους παράγοντες που καθορίζουν την αποτελεσματική διδασκαλία και τη διαμόρφωση επιτυχημένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Στην Ελλάδα μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ένα εργαλείο εκπαιδευτικής αξιολόγησης που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών με αυτισμό.
Το εργαλείο που παρουσιάζεται σε αυτήν την ιστοσελίδα αφορά την αξιολόγηση των παιδιών που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού σε τρεις αναπτυξιακούς τομείς:
Α. Επικοινωνία
Γ. Γνωστικός τομέας
Επιπρόσθετα αξιολογεί την λεπτή κινητικότητα και τον οπτικοκινητικό συντονισμό.
Βασίστηκε σε κλίμακες αξιολόγησης για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες γενικά και σε εξειδικευμένες για παιδιά με αυτισμό που παρουσιάζονται στη διεθνή βιβλιογραφία και προσαρμόστηκε στην ελληνική γλώσσα.

Αναλυτικότερα το κάθε τμήμα του εργαλείου περιλαμβάνει:
Α. Επικοινωνία
Το συγκεκριμένο εργαλείο διαχωρίζει την επικοινωνία από τον προφορικό λόγο και αξιολογεί τις επικοινωνιακές δυνατότητες των μαθητών μέσα από εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας.
1.Θεωρητικό πλαίσιο - Οδηγίες χρήσης του εργαλείου (διαθέσιμο εδώ)
2.Εργαλείο αξιολόγησης στον τομέα της επικοινωνίας (διαθέσιμο εδώ)
α. Πρωτόκολλο παρατήρησης
β. Λειτουργίες της επικοινωνίας
γ. Δεξιότητες συζήτησης
δ. Βασικές μορφές μη λεκτικής επικοινωνίας

Β. Κοινωνικές δεξιότητες
Βοηθά στην συλλογή στοιχείων για τις κατακτημένες και αναδυόμενες κοινωνικές δεξιότητες, διευκολύνοντας έτσι τον μακρόχρονο εκπαιδευτικό σχεδιασμό και την εκπαιδευτική παρέμβαση.
1.Θεωρητικό πλαίσιο - Οδηγίες χρήσης του εργαλείου (διαθέσιμο εδώ)
2.Εργαλείο αξιολόγησης στον τομέα των κοινωνικών δεξιοτήτων (διαθέσιμο εδώ)
α. Εγγύτητα
γ. Παράλληλη Δραστηριότητα
δ. Κοινωνική Ανταπόκριση
ε. Κοινωνική Πρωτοβουλία
στ. Εναλλαγή Σειράς
ζ. Κανόνες
η. Αμοιβαιότητα - Μοίρασμα
θ. Προσαρμογή στις αλλαγές

Γ. Γνωστικός τομέας
Εκείνο το οποίο διαφοροποιεί το εργαλείο και το καθιστά σημαντικό για την αξιολόγηση των μαθητών με αυτισμό είναι η διαδικασία της αξιολόγησης. Λαμβάνοντας υπόψη πως μεγάλο ποσοστό παιδιών με αυτισμό είναι πιθανόν να μην αποκτήσει ποτέ λόγο, διαχωρίζει και αξιολογεί τις ικανότητες των παιδιών σε γνωστικό - εκτελεστικό τομέα, ο οποίος απαιτεί ελάχιστη κατανόηση του προφορικού λόγου για την εκτέλεση των δραστηριοτήτων, και σε γνωστικό - εκφραστικό τομέα, ο οποίος απαιτεί λεκτικές ικανότητες από τον μαθητή, Τέλος, εντοπίζει όχι μόνο τις δραστηριότητες που έχουν κατακτηθεί, αλλά και αυτές που αναδύονται και πρέπει να αποτελούν σταθερό στόχο για διδασκαλία.
1.Θεωρητικό πλαίσιο - Οδηγίες χρήσης του εργαλείου (διαθέσιμο εδώ)
2.Εργαλείο αξιολόγησης στον Γνωστικό τομέα (διαθέσιμο εδώ)
α. Οπτική αντίληψη
β. Ακουστική αντίληψη
γ. Γνωστικός - εκτελεστικός τομέας
δ. Γνωστικός - εκφραστικός τομέας
ε. Μίμηση
στ. Οπτική μνήμη
ζ. Λειτουργική μνήμη
η. Ακουστική μνήμη

3.Λεπτή κινητικότητα (διαθέσιμο εδώ)
4.Οπτικοκινητικός συντονισμός(διαθέσιμο εδώ)

ΠΗΓΗ http://www.specialeducation.gr/

ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ

Παρακάτω αναγράφεται μια λίστα καταστημάτων με εκπαιδευτικά και παιχνίδια ανάπτυξης δεξιοτήτων.


  1. παιχνιδούπολη playcity.gr
  2. plantoys.gr
  3. Djeco
  4. www.toys.gr
  5. Ζαφειρίου με μεγάλη ποικιλία από πολλές εταιρίες παιχνιδιών 
  6. imaginarioum.gr
  7. abctoys.gr
  8. neahelidonia.gr
  9. sunnyside.gr
  10. patini.gr
  11. www.mpiztoys.gr
  12. earlylearnigcenter.gr
  13. astoys.gr
  14. Κλειδάς www.kleidas.gr
  15. letsplay.gr
  16. www.paidi.gr
  17. kyklostoys.gr
  18. rosepoupee.gr
  19. damigostoys.gr
  20. camelino.gr
  21. starkandwatson.com

Για πιο εξειδικευμένα είδη:

Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2015

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ&ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΥΠΕΡΦΟΡΤΩΣΗ

Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν, οι δρόμοι, τα κτήρια και τα σπίτια μας είναι στολισμένα.Αυτό, στο σύνολο των παιδιών αρέσει, τι γίνεται όμως με τα παιδιά που βρίσκονται στο Φάσμα του Αυτισμού, στα παιδιά με Αισθητηριακές Διαταραχές καθώς και στα παιδιά με Διατ/χη Ελλειματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα(ΔΕΠ-Υ);
Το κοινό όλων είναι η υπερφόρτωση και η υπερδιέγερση. Αλλά ας τα πάρουμε με τη σειρά.

Παιδιά στο φάσμα του αυτισμού

Πολύ συχνά στις γιορτές οι γονείς αναφέρουν μεγάλη ένταση των παιδιών τους. Αυτό παρατηρείται την περίοδο των εορτών γιατί τα παιδιά βγαίνουν από τη ρουτίνα τους.Συχνά επισκέπτονται μέρη με πολύ κόσμο ή δέχονται στον χώρο τους περισσότερες επισκέψεις κάτι που σίγουρα τα αναστατώνει. Επιπλέον τα ερεθίσματα (οπτικά, ακουστικά, ίσως και απτικά) είναι πολλά και έντονα κάτι που επίσης δημιουργεί αρκετές δυσκολίες στα παιδιά με αυτισμό, με συνέπεια τις έντονες εκρήξεις θυμού, την υπερδιέργερση, την υπερκινητικότητα, την αύξηση της στερεοτυπικής συμπεριφοράς και των εμμονών.
Τι μπορούμε να κάνουμε όμως;
Μέσω κοινωνικών ιστοριών προετοιμάζουμε τα παιδιά για την περίοδο των Χριστουγέννων που πλησιάζει, χρησιμοποιούμε οπτικοποιημένο υλικό με χριστουγεννιάτικο θέμα, δίνουμε αναλυτικές  πληροφορίες στα παιδιά  σε περίπτωση αλλαγής της ρουτίνας τους, αποφεύγουμε μέρη με πολλά αισθητηριακά ερεθίσματα που μπορεί να έχουμε υπερδιέγερση.Αν δε μπορούμε να το αποφύγουμε μειώνουμε το χρόνο παραμονής μας σε αυτά τα μέρη.
 Επειδή όλοι θέλουν να περάσουν όμορφα τις γιορτές ας δημιουργηθεί από τους γονείς ένα όσο το δυνατόν πιο σταθερό πρόγραμμα δραστηριοτήτων(με εικόνες ακόμη και με τα μέλη της οικογένειας) ώστε όλοι να είναι χαρούμενοι.

Παιδιά με Αισθητηριακές Δυσλειτουργίες

Συνήθως αυτή η κατηγορία αφορά παιδιά κυρίως με αισθητηριακή αμυντικότητα. Με τον όρο αμυντικότητα εννοούμε τη μη ανοχή σε διάφορα ερεθίσματα οπτικά, απτικά, ακουστικά κτλ.Η μη ανοχή οδηγεί και σε δυσκολίες αυτορύθμισης με αποτέλεσμα την υπερδιέγερση, έντονη κινητικότητα, συχνά τινάγματα, εκρήξεις θυμού κ.α
Τι μπορούμε να κάνουμε όμως;
Φτιάχνουμε ένα πλάνο/πρόγραμμα δραστηριοτήτων με το παιδί για να ξέρει τι θα περιμένει. Μένουμε ως επί των πλείστον σταθεροί σε αυτό. Αν χρειαστεί να επισκεφθούμε χώρους με έντονα ερεθίσματα ο χρόνος παραμονής δεν πρέπει να είναι μεγάλος. Κάνουμε συχνά "διαλείμματα" απο τους παράγοντες που  διεγείρουν το παιδί (πχ. μια βόλτα σε ένα πιο ήσυχο σημείο). Ο προσωπικός του χώρος φροντίζουμε να είναι πολύ διακριτικά στολισμένος ίσως και καθόλου.

Παιδιά με ΔΕΠ-Υ

Στα παιδιά με ΔΕΠ-Υ τα πράγματα είναι πιο εύκολα, δε παύουν όμως να υπάρχουν κι εδώ κάποιες δυσκολίες που θα αναφέρουμε.
Συχνά παρατηρείται αύξηση της διάσπασης προσοχής και της υπερκινητικότητας στο σπίτι και στο σχολείο, συνάμα εμφανίζονται περισσότερες δυσκολίες οργάνωσης και αυτορύθμισης όταν βρίσκονται σε χώρους με πολλούς οπτικούς και ακουστικούς διεγέρτες.
Τι μπορούμε να κάνουμε;
Κι εδώ εφαρμόζουμε ένα σταθερό πρόγραμμα, μειώνουμε τα ερεθίσματα στο προσωπικό χώρο του παιδιού, δεν χρειάζεται το δωμάτιό του να είναι γεμάτο παιχνίδια και έντονα στολισμένος. Επισημαίνουμε κοινωνικούς κανόνες, θέτουμε σαφή όρια.  



ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΜΑΡΙΝΕΛΗ
ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ SI

olagiatinergotherapeia.blogspot.gr



Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2015

Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν!! Μπείτε στην σελίδα με το δωρεάν υλικό και εκτυπώστε φύλλα εργασίας με χριστουγεννιάτικη θεματολογία.

Σάββατο 20 Ιουνίου 2015

Το υλικό με εκτυπώσιμα φύλλα εργασίας είναι στη διάθεσή σας δωρεάν!!
Μπείτε στη σελίδα ''ΔΩΡΕΑΝ ΥΛΙΚΟ'' και βρείτε καλοκαιρινές ζωγραφιές.