Μέσα στη τάξη του νηπιαγωγείο γίνεται η συνάντηση πολλών διαφορετικών παιδιών. Υπάρχουν παιδιά όπου καταφέρνουν με επιτυχία να ακολουθήσουν το πρόγραμμά και παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες.
Ορισμένες και πιθανές δυσκολίες που συνήθως εντοπίζονται στο παιδί και πιθανόν να έχουν παρατηρηθεί είναι οι εξής:
- Να μην κάθεται στη θέση του και να γυρίζει μέσα στη τάξη.
- Να μην μπορεί να παρακολουθήσει ή και να συμμετάσχει σε δραστηριότητες.
- Να μην κόβει με το ψαλίδι και γενικώς να δυσκολεύεται στη χρήση του.
- Να μην κρατά σωστά το μολύβι/μαρκαδόρο.
- Να δυσκολεύεται στη προγραφή, να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο και να σχεδιάσει απλά σχέδια.
- Να κάθεται μόνο του στη τάξη.
- Να έχει άγχος.
- Να δυσκολεύεται στα κινητικά παιχνίδια.
- Να δυσκολεύεται να φάει, να φορέσει ή να βγάλει το μπουφάν, τα παπούτσια, να πάει τουαλέτα, να πλύνει τα χέρια του.
- Να δυσκολεύεται να μάθει το ποίημα, να μην θυμάται το παραμύθι που διάβασε η νηπιαγωγός ή κάτι άλλο που έμαθαν.
- Να μην αποχωρίζεται τον κηδεμόνα και να κλαίει (εκτός από την αρχή της σχολικής χρονιάς).
Όλες αυτές οι δυσκολίες που επισημάνθηκαν μας δείχνουν ότι κάποιες από τις δεξιότητες του παιδιού (κινητικές, γνωστικές, αισθητηριακές, αντιληπτικές, ψυχοκοινωνικές) βρίσκονται πιο πίσω από την τυπική ανάπτυξη, το παιδί δυσκολεύεται σημαντικά στην καθημερινότητα του και σίγουρα θα δυσκολευτεί στην Α΄ δημοτικού. Αλλά, δυσκολεύεται και μέσα στη τάξη και πιθανόν να μην αφήνει την νηπιαγωγό να κάνει το μάθημά της όπως επιθυμεί.
Έτσι, επειδή το παιδί περνά σημαντικό χρόνο στο νηπιαγωγείο και οι νηπιαγωγοί ουσιαστικά μαζί με τους γονείς έχουν αναλάβει ένα σημαντικό κομμάτι της εκπαίδευσης του παιδιού και προετοιμασίας για την μετάβαση του στην Α δημοτικού, είναι σημαντικό όταν παρατηρούν μια δυσκολία στο παιδί, ο γονιός να ενημερώνεται, να το συζητούν μαζί του και τέλος να ζητούν τη βοήθεια εργοθεραπευτή.
Και επειδή ο ρυθμός μάθησης και η ταχύτητα της ανάπτυξης βρίσκονται στο αποκορύφωμα τους σε αυτή την ηλικία, όσο πιο γρήγορα παρέμβουμε, τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες έχουμε να διορθώσουμε τις δυσκολίες.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
Σε αυτό το σημείο πλέον μπορεί να βοηθήσει η εργοθεραπεία.
Η εργοθεραπεία:
- θα αξιολογήσει τις δεξιότητες του παιδιού
- θα εντοπίσει τις ικανότητές και τις αδυναμίες του
- θα παρατηρήσει την συμπεριφορά του στην τάξη και το βαθμό συμμετοχής σε δραστηριότητες καθώς και την δραστηριότητά του σε αυτήν
- θα καθορίσει στόχους
- θα σχεδιάσει ένα εξατομικευμένο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες του, πρόγραμμα
- θα παρέμβει με την χρήση του έργου/παιχνιδιού.
Θα βοηθήσει το παιδί:
- Να χρησιμοποιεί και να αξιοποιεί τις ικανότητές του.
- Να ελαττώσει τις δυσκολίες που περιορίζουν τη συμμετοχή του σε δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο, στο σπίτι, στη κοινωνία.
- Να μεταβεί με επιτυχία στο δημοτικό.
- Να μην έχει μαθησιακές δυσκολίες στο δημοτικό.
- Να μειωθεί το άγχος του.
- Να αυτονομηθεί πλήρως στις Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής.
Θα βοηθήσει τους νηπιαγωγούς:
- Δίνοντας μια σαφέστερη εικόνα για τις δυσκολίες του και πώς θα τις αντιμετωπίσουν στη τάξη.
- Να διαμορφώσουν και να προσαρμόσουν τις δραστηριότητες του “κανονικού” προγράμματός τους σε δραστηριότητες για παιδιά με δυσκολίες (και όχι δραστηριότητες που να μην ταιριάζουν με το πρόγραμμά της τάξης σας).
- Προτείνοντας τους εργαλεία, παιχνίδια, ασκήσεις, τρόπους διδασκαλίας που μπορούν να βοηθήσουν και τα υπόλοιπα παιδιά της τάξης.
- Δίνοντας τους ενημερωτικό για να το παραπέμπουν στους γονείς για την εξέλιξη του παιδιού.
- Να κάνουν το πρόγραμμά τους στα παιδιά χωρίς δυσκολία.
- Να μειωθεί η ανησυχία τους για την συμπεριφορά του παιδιού στη τάξη.
- Να μειωθούν τα τυχόν παράπονα των γονιών γιατί το παιδί τους αδυνατεί να ακολουθήσει την ομάδα.
- Να μειωθούν τα τυχόν παράπονα γονιών γιατί το παιδί τους βρίσκεται με ένα παιδί που προκαλεί αναστάτωση στη τάξη.
Η συνεργασία με τους εργοθεραπευτές είναι σημαντική γιατί:
- Η Εργοθεραπεία βοηθάει σημαντικά και εγγυημένα τα παιδιά που πιθανόν να παρουσιάζουν δυσκολίες στη τάξη σας.
- Είναι πλέον σημαντικό και απαραίτητο όλα τα παιδιά να μπορούν να συμμετέχουν σε όλες τις δραστηριότητες του νηπιαγωγείου, έστω και με προσαρμογές και να μην εξαιρείται κανένα.
- Βοηθάει στο να μειωθούν οι Μαθησιακές Δυσκολίες στο Δημοτικό.
- Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να ενταχθεί ένα διαφορετικό και σημαντικό πρόγραμμα στο νηπιαγωγείο που μόνο οφέλη προσφέρει στους νηπιαγωγούς και πάνω από όλα στο παιδί και τους γονείς
ΠΗΓΗ : Γιάννης και Σοφία Στυλιανού, Εργοθεραπευτές, www.inside.com.cy
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου