Τρίτη 23 Απριλίου 2013

Η ΠΛΕΥΡΑ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ



ΑΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΔΑΔ


Τα πρώτα συμπτώματα μιας αυτιστικής διαταραχής φαίνονται από την βρεφική ηλικία. Το βρέφος και νήπιο με αυτισμό αποφεύγει την σωματική και βλεμματική επαφή. Είναι δύσκολο για μία μητέρα να νιώθει ότι το μωρό της δεν ανταποκρίνεται στα χάδια της και στο ενδιαφέρον της. Είναι μια σχέση που στην αρχή γεννά ματαιωτικά συναισθήματα, όμως με προσπάθεια και υπομονή μπορεί να χτιστεί μια πολύ δυνατή σχέση.

Οι αντιδράσεις των γονέων ποικίλουν, κάποιοι μόλις αντιληφθούν τα πρώτα σημάδια θα τρέξουν το παιδί τους σε ειδικούς προκειμένου να πάρουν κάποια διάγνωση, άλλοι όμως θα παραβλέψουν οποιοδήποτε σημάδι. Πολλοί αναρωτιούνται πως γίνεται ο γονέας να μην το είχε καταλάβει. Η αλήθεια είναι ότι πολλοί γονείς αρνούνται να δουν ότι το παιδί τους έχει κάποιο σύνδρομο και πολλές φορές αρνούνται να ακούσουν και να δεχτούν την παραίνεση της δασκάλας για περαιτέρω διάγνωση του παιδιού και ειδική αντιμετώπιση.


ΣΤΑΔΙΑ

Τα πρώτα συναισθήματα του γονέα με παιδί με Δ.Α.Δ. είναι φόβος, άρνηση, θυμός και όταν καταλαγιάσουν αυτά ακολουθεί η θλίψη και οι ενοχές. Είναι λογικό όταν ο γονέας ανακαλύπτει ότι το παιδί του διαφέρει από τα άλλα και έχει Δ.Α.Δ., να αναρωτιέται γιατί συμβαίνει σε αυτόν ή τι έκανε λάθος. Πολλές φορές οι πρώτες αντιδράσεις μπορεί να φέρουν και τσακωμό και αλληλοκατηγορίες στο συζυγικό ζευγάρι.

Ύστερα θυμίζει την διαδικασία του πένθος, η θλίψη ακολουθεί τα έντονα συναισθήματα. Είναι φυσιολογικό να υπάρξει ένα στάδιο θλίψης αφού ο γονέας πενθεί την απώλεια των προσδοκιών του για ένα υγιές παιδί σαν απόγονό του.

Το επόμενο στάδιο είναι πιο λειτουργικό και είναι αυτό της αποδοχής. Αυτά τα συναισθήματα μπορεί ο γονέας να τα δουλέψει μέσα από την ψυχοθεραπεία. Το να έχεις ένα παιδί με σύνδρομο Δ.Α.Δ. δεν είναι εύκολο, υπάρχουν δυσκολίες σε όλο το σύστημα της οικογένειας. Εφόσον το νέο μέλος της οικογένειας «νοσεί» τότε νοσεί και όλο το οικογενειακό σύστημα. Μπορεί να ακούγεται σκληρό αλλά είναι αποδεκτό ο γονέας να έχει ποικίλα συναισθήματα, τόσο θετικά όσο και αρνητικά. Η δυσλειτουργία θα επέλθει αν αυτά τα συναισθήματα δεν γίνουν αποδεκτά από τον ίδιο και δεν δουλευτούν.
Όταν λοιπόν ο γονέας φτάσει στο στάδιο της αποδοχής έχει ανακτήσει τις δυνάμεις και είναι η στιγμή να μάθει τι είναι οι διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές.

Η ενημέρωση γύρω από το σύνδρομο που έχει το παιδί του θα τον βοηθήσει να καταλάβει ότι έχει ένα διαφορετικό παιδί με τα δικά του χαρίσματα, που αντιλαμβάνεται τον κόσμο με τον δικό του τρόπο. Μέσα από την ενημέρωση θα μάθει σε ποιον τομέα το παιδί του είναι πιο πάνω από τα άλλα παιδιά της ηλικίας του αλλά και που υστερεί έτσι θα ξέρει που χρειάζεται ενθάρρυνση και επιβεβαίωση και που περισσότερη δουλεία προκειμένου να αναπτυχθούν οι ελλείψεις του με τον καλύτερο τρόπο.

Κοινωνικές Ιστορίες (Social Stories)



Τι είναι οι Κοινωνικές Ιστορίες;

Είναι μία μέθοδος διδασκαλίας κοινωνικών δεξιοτήτων σε άτομα που ανήκουν στο Φάσμα του Αυτισμού. Πρόκεται για εξατομικευμένα κείμενα που προσφέρουν στο άτομο ακριβείς πληροφορίες για καταστάσεις και δεξιότητες που δυσκολεύουν το συγκεκριμένο άτομο. Οι Κοινωνικές Ιστορίες περιέχουν οπτικοποιημένο υλικό, για τη διευκόλυνση της κατανόησής του από το άτομο στο οποίο απευθύνεται.



Tι δεν είναι οι Κοινωνικές Ιστορίες;

Οι Κοινωνικές Ιστορίες δεν είναι μία σειρά κανόνων τους οποίους το άτομο που βρίσκεται στο Φάσμα του Αυτισμού οφείλει να ακολουθήσει. Αν μία ιστορία έχει εμπεριέχει λέξεις, όπως «πρέπει να…», τότε σίγουρα δεν είναι Κοινωνική Ιστορία.


Ποιος είναι ο στόχος μίας Κοινωνικής Ιστορίας;

Ο βασικός στόχος μία Κοινωνικής Ιστορίας δεν θα πρέπει ποτέ να είναι να αλλάξουμε τη συμπεριφορά ενός ατόμου. Στόχος μίας Κοινωνικής Ιστορίας θα είναι να δώσουμε στο άτομο τις πληροφορίες που θα του επιτρέψουν να έχει μία βελτιωμένη κατανόηση μίας κοινωνικής κατάστασης. Δηλαδή, να τον βοηθήσουμε να ανακαλύψει τον κρυμμένο κώδικα των κοινωνικών καταστάσεων. Η βελτιωμένη κατανόηση της κοινωνικής κατάστασης μπορεί τελικά να οδηγήσει το άτομο σε πιο κατάλληλες συμπεριφορές. Οι Κοινωνικές Ιστορίες μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για να επιβραβεύσουμε το άτομο για μία υπάρχουσα συμπεριφορά καθώς και για να το προετοιμάσουμε, δίνοντάς του τις σχετικές πληροφορίες, για κάτι το οποίο πρόκειται να συμβεί (για παράδειγμα για ένα ταξίδι που η οικογένεια σχεδιάζει να κάνει ή για μία εκδρομή που θα κάνει με το σχολείο του).


Ποια θέματα μπορεί να προσεγγίσει μία Κοινωνική Ιστορία;

Η μέθοδος των Κοινωνικών Ιστοριών μπορεί να προσεγγίσει μία μεγάλη ποικιλία θεμάτων, όπως τα συναισθήματα, η συμπεριφορά, η φιλία, η σχολική βία, δεξιότητες παιχνιδιού κ.ά.


Αποτελεσματικότητα της μεθόδου

Η αποτελεσματικότητα της μεθόδου αποδεικνύεται από την πληθώρα των ερευνών που έχουν πραγματοποιηθεί και την επιβεβαιώνουν. Πρόκειται λοιπόν για ερευνητικά τεκμηριωμένη (evidence based) μέθοδο παρέμβασης σε άτομα που βρίσκονται στο Φάσμα του Αυτισμού.


Πώς γράφουμε μία Κοινωνική Ιστορία;

Η συγγραφή μίας Κοινωνικής Ιστορίας οφείλει να ακολουθεί τα κριτήρια που έχουν προσδιοριστεί από την εισηγήτρια της μεθόδου των Κοινωνικών Ιστοριών, Carol Gray. Επομένως, ένα κείμενο το οποίο περιγράφει μία κοινωνική κατάσταση, αλλά δεν ακολουθεί τα συγκεκριμένα κριτήρια, αν και μπορεί να είναι βοηθητικό για το άτομο, δεν είναι Κοινωνική Ιστορία.




Μαράνια Γκιόκα
Ειδική Παιδαγωγός, MSc
Επιστημονικά Υπεύθυνη: Social Skills Project

Παρασκευή 19 Απριλίου 2013

Aπόφαση για ένταξη των Εργοθεραπευτών στην παρ. 1 του άρθρου 48



Μετά από σχετικό αίτημα του ΣΕΕ στο ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ και αλλεπάλληλες προσπάθειες του ΔΣ, ενημερωθήκαμε πριν από λίγα λεπτά πως υπογράφηκε σήμερα η ένταξη του επαγγέλματος του εργοθεραπευτή στην παράγραφο 1 του άρθρου 48.
Σύμφωνα με αυτή οι ελεύθεροι επαγγελματίες και όσοι διατηρούν γραφείο εργοθεραπείας δεν υποχρεούνται στην αγορά ταμειακής μηχανής.

Τρίτη 16 Απριλίου 2013

COGMED

Η Cogmed είναι μια θεραπευτική παρέμβαση που βασίζεται στην πλαστικότητα του εγκεφάλου, δηλ. την ικανότητα του να τροποποιείται ως απάντηση στις αλλαγές του περιβάλλοντος.
Η τεχνική αυτή χρησιμοποιεί ασκήσεις για βελτίωση της μνήμης και άλλων γνωστικών λειτουργιών.
Εφαρμόζεται στις εξής πληθυσμιακές ομάδες:


  1. άτομα με διάσπαση προσοχής &συγκέντρωσης
  2. σε μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία κ.α)
  3. άτομα με δυσκολίες μνήμης
  4. ΔΕΠ-Υ
  5. σε άτομα με κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις
  6. άτομα με άγχος και κατάθλιψη
  7. στη διπολική διαταραχή
  8. σε άτομα που έχουν υποστεί δηλητηρίαση από μόλυβδο

Για περισσότερες πληροφορίες μπείτε στο http://www.cogmed.com



Παρασκευή 12 Απριλίου 2013


Καινοτομία και νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία της ΕΛΕΠΑΠ, για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία και των οικογενιών τους. Εγγραφείτε τώρα στην σελίδα της ΕΛΕΠΑΠ www.elepap.gr
Καινοτομία και νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία της ΕΛΕΠΑΠ, για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία και των οικογενιών τους. Εγγραφείτε τώρα στην σελίδα της ΕΛΕΠΑΠ www.elepap.gr

Πέμπτη 4 Απριλίου 2013


Τα προγράμματα παρέμβασης για άτομα με αυτισμό αφορούν την εκπαίδευση ενός παιδιού ή ενήλικα σε συνδυασμό ή ξεχωριστά από την ιατρική θεραπευτική αντιμετώπιση λοιπών δυσλειτουργιών. Συμπληρωματικά, σε αρκετές περιπτώσεις, συνδυάζονται με υποστήριξη και εκπαίδευση της οικογένειας.
Πίνακας
περιεχομένων: