Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2014

Floortime









Τι είναι το Floortime





Για να σχεδιάσουμε ένα θεραπευτικό πρόγραμμα, είναι βασικό να γνωρίζουμε πού βρίσκεται το παιδί αναπτυξιακά. Κάθε παιδί πρέπει να κατακτά με τη σειρά ορισμένα λειτουργικά συναισθηματικά ορόσημα (στοιχείο D), για να συνεχίζεται η συναισθηματική και νοητική ωρίμανσή του.
Αυτορύθμιση της συμπεριφοράς, κοινωνική αλληλεπίδραση και μάθηση του μωρού χάρη στην από κοινού προσοχή.
Εμπλοκή σε σχέσεις, σαν βάση για εσωτερίκευση προτύπων συμπεριφορών, εξαγωγή νοήματος από αυτές.
Αμφίδρομη επικοινωνία με διάφορα σήματα του μωρού.
Σύνθετη επικοινωνία με σειρές χειρονομιών που δημιουργούν μια πολύπλοκη εμπειρία κοινωνικής επίλυσης προβλημάτων και αίσθησης του εαυτού.
Συναισθηματικές ιδέες που επικοινωνούνται μέσω συμβόλων, όπως οι λέξεις και οι εικόνες.
Συναισθηματική σκέψη με πιο ρεαλιστικές, λογικές ιδέες. Tο νήπιο επενδύει σε σχέσεις και αναγνωρίζει τις διαφορές μεταξύ των ανθρώπων.


Το στοιχείο I (ατομικές διαφορές) περιγράφει τις βιολογικές διαφορές στην επεξεργασία των ερεθισμάτων, οι οποίες έχουν επίδραση στην ανάπτυξη και στη μάθηση. Έτσι, τα παιδιά μπορεί να αναζητούν ή να αποστρέφονται ερεθίσματα, να υπεραντιδρούν ή να υποαντιδρούν σε αυτά.
Το στοιχείο R (σχέσεις) περιγράφει τη μαθησιακή σημασία των σχέσεων με τους οικείους, τους δασκάλους, τους θεραπευτές, τους συνομηλίκους, και γενικά με τους άλλους. Το παιδί αισθάνεται πιο κοντά σε όποιον δείχνει να σέβεται τα ενδιαφέροντα του παιδιού και συμμετέχει σε αυτά.


Το Floortime™ (ή DIRFloortime™) είναι οι τεχνικές, με τις οποίες ακολουθούμε (και διεγείρουμε) τα συναισθηματικά ενδιαφέροντα του παιδιού (παιδοκεντρικό μοντέλο), εξερευνούμε τις ιδέες του, ενώ ταυτόχρονα προκαλούμε το παιδί να κάνει επαφή μαζί μας, να γίνεται δημιουργικό, αυθόρμητο, περίεργο, και να κατακτά όλο και περισσότερο διάφορες κοινωνικές, μαθησιακές και συναισθηματικές δεξιότητες (ανεβαίνοντας την ιεραρχική κλίμακα των αναπτυξιακών οροσήμων), ενώ εμείς επεκτείνουμε τη δράση και την αλληλεπίδραση, κινητοποιώντας όλες τις αισθήσεις και τις κινήσεις, τα συναισθήματα. Βοηθάμε το παιδί να μένει συγκεντρωμένο σε μας και στη δραστηριότητα και να εξασκεί δεξιότητες σκέψης: εμπλοκή με τον άλλο, αλληλεπίδραση, συμβολική σκέψη, λογική σκέψη.


Το DIR® Model εκτός από το Floortime™ περιέχει επίσης και διάφορες ασκήσεις επίλυσης προβλημάτων και περιλαμβάνει διεπιστημονική ομάδα με λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, ειδικό παιδαγωγό, αναπτυξιακό ψυχολόγο, και ενδεχομένως ψυχίατρο και επαυξητικές τεχνολογίες. Εκτός από λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, φυσικοθεραπεία, ειδική διαπαιδαγώγηση, το Floortime μπορεί να συμπεριλαμβάνει συμβουλευτική υποστήριξη γονέων, εντατικά προγράμματα στο σπίτι, προγράμματα στο σχολείο. 


Όλοι οι θεραπευτές θα πρέπει να ενσωματώσουν τις τεχνικές του, μαζί με τους στόχους αλληλεπίδρασης που προϋποθέτει, είτε πρόκειται για λογοθεραπεία, είτε για εργοθεραπεία, είτε για ειδική διαπαιδαγώγηση. Η επικοινωνία είναι από τις κυριότερες δυσκολίες των παιδιών με αυτισμό και άλλες διαταραχές της ανάπτυξης. Άρα το πρόγραμμά τους πρέπει να είναι επικεντρωμένο στο πώς θα μάθουν να επικοινωνούν, όχι στο πώς θα εκφέρουν απλά λέξεις. Τα παιδιά που κάνουν κλασική λογοθεραπεία έχουν μεν κέρδη, αλλά δεν κατορθώνουν να χρησιμοποιήσουν τις νέες τους δεξιότητες αυθόρμητα στην καθημερινότητα, αφού δεν τις έχουν μάθει μέσα σε ένα λειτουργικό, φυσικό, και συναισθηματικά πρόσφορο περιβάλλον. 




Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2013

Αυτισμός και Πρωτοχρονιά

Η περίοδος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς έφτασε!  Θα υπάρξει αλλαγή της ρουτίνας  του παιδιού με αυτισμό, κάτι που μπορεί να το αποδιοργανώσει γι αυτό καλό είναι να προετοιμάσουν οι γονείς ένα οπτικοποιημένο πρόγραμμα μαζί με λεκτικές οδηγίες, με τις αλλαγές που πιθανότατα θα γίνουν στο χώρο του σπιτιού, στα πρόσωπα, στις δραστηριότητες εντός και εκτός του σπιτιού με την οικογένεια. 

Πιο συγκεκριμένα:

1.Αρχίστε να διαβάζετε παραμύθια με τα Χριστούγεννα που να έχουν αρκετές χριστουγεννιάτικες εικόνες.
2.Φτιάξτε ένα δικό σας ημερολόγιο με τις ημέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Χρησιμοποιήστε κυρίως εικόνες για να το ενημερώσετε σε πιθανές αλλαγές στο χώρο του σπιτιού και στις δραστηριότητες(υπάρχει άφθονο υλικό στο internet). Για αλλαγές στα πρόσωπα, δηλ επισκέψεις στο σπίτι, αν κάποιο μέλος λείψει κτλ χρησιμοποιείστε φωτογραφίες των προσώπων αυτών. Σε κάθε ήμερα να γράφετε ημερομηνία και να περιλαμβάνετε το δικό της οπτικό υλικό. 
2.Μην παραλείψετε να βάλετε φωτογραφίες με το χριστουγεννιάτικο δέντρο, τα δώρα και τον Άγιο Βασίλη.
3.Ο στολισμός στο σπίτι καλό θα είναι να είναι περιορισμένος με ελάχιστα φώτα στα οποία το παιδί να μην έχει εύκολη πρόσβαση πχ. το δέντρο ας μην έχει φωτάκια αλλά στο μπαλκόνι μπορείτε να βάλετε. 

Μαρινέλη Ανδρονίκη
Εργοθεραπεύτρια

ΓΡΑΦΗ

Φυσιολογική ανάπτυξη και εξέλιξη γραφοκινητικού συντονισμού
Τα περισσότερα παιδιά ξεκινούν να μουτζουρώνουν στο χαρτί αμέσως μόλις μπορέσουν να κρατήσουν ένα εργαλείο γραφής και συνήθως καταλήγουν να χρωματίζουν πάνω σε οποιαδήποτε επιφάνεια!
Στάδια
Ηλικία
Μουτζουρώνει στο χαρτί
10-12 μηνών
Ξεκινά να κάνει οριζόντια, κάθετα και κυκλικά σημάδια στο χαρτί
2 ετών
Αντιγράφει οριζόντιες και κάθετες γραμμές και κύκλο
3 ετών
Αντιγράφει σταυρό, δεξιά και αριστερή γραμμή, τετράγωνο, κάποια γράμματα και κάποιους αριθμούς
4-5 ετών
Αντιγράφει τρίγωνο, το όνομά του και τα περισσότερα κεφαλαία και μικρά γράμματα
5-6 ετών


Οι βασικές προϋποθέσεις της γραφής
  • Ισορροπία κορμού και αυχένα – η ικανότητα του παιδιού να μπορεί να καθίσει μόνο του και να χρησιμοποιεί ελεύθερα τα χέρια του για να κρατήσει τα όργανα γραφής χωρίς να χρειάζεται υποστήριξη ο κορμός ή το κεφάλι του
  • Σταθερότητα ώμου – σταθεροποίηση του ώμου ώστε να μπορεί να υποστηρίξει τον πήχη, τον καρπό και το χέρι όταν θα κρατάει το μολύβι
  • Έλεγχος του πήχη – ικανότητα μετακίνησης του πήχη από θέση πρηνισμού σε ουδέτερη θέση και θέση υπτιασμού, με ομαλό τρόπο και κατάλληλο έλεγχο της κίνησης
  • Σταθερότητα καρπού – ώστε να μπορεί να σταθεροποιήσει την παλάμη και τα δάχτυλα
  • Δεξιότητες λεπτής κινητικότητας και αμφίπλευρος συντονισμός – η ικανότητα να χρησιμοποιούμε ταυτόχρονα  και τις δυο πλευρές του σώματος μας και να χειριζόμαστε μικρά αντικείμενα όπως χάντρες, κουμπιά, κορδόνια, γόμες, συνδετήρες και μολύβια
  • Οπτικοκινητικός συντονισμός – έτσι ώστε χέρια και μάτια να μπορούν να λειτουργούν ταυτόχρονα (αντιγραφή από τον πίνακα)
  • Οπτική αντίληψη – η ικανότητα ερμηνείας των οπτικών πληροφοριών. Η οπτική διάκριση διαφορών (π.χ 3 και ε), η οπτική μνήμη γραμμάτων, αριθμών και λέξεων.
Ανάπτυξη λειτουργικής λαβής μολυβιού
Τα περισσότερα παιδιά όταν ξεκινούν να χρωματίζουν, κρατούν το μαρκαδόρο με ολόκληρο το χέρι (παλαμιαία λαβή) και χρησιμοποιούν τον ώμο για να κινήσουν το χέρι. Αργότερα, αρχίζουν και χρησιμοποιούν πιο ώριμες λαβές, όπως στήριξη μολυβιού με τον αντίχειρα, το δείκτη και το μέσο και στο τελικό στάδιο, το μολύβι κρατιέται με τις άκρες του αντίχειρα και του δείκτη και ακουμπάει στην πλευρά του μέσου δακτύλου, ενώ ο αντίχειρας και ο δείκτης σχηματίζουν κύκλο (ώριμη τριποδική λαβή).
Όταν ένα παιδί αναγκαστεί να κρατήσει το μολύβι με 3 δάχτυλα πριν αναπτυχθούν σωστά η κινητικότητα του ώμου, του πήχη, του καρπού και των δαχτύλων, αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα μια αδέξια λαβή. Είναι πολύ σημαντικό να προσπαθήσουμε να τροποποιήσουμε ή να φτιάξουμε μια ‘’ανώριμη’’ λαβή μολυβιού δεδομένου ότι πολλοί μαθητές έχουν αναπτύξει “κακές συνήθειες’’ ακόμα και πριν από την είσοδο τους στο νηπιαγωγείο. Μια “λάθος” λαβή του μολυβιού επηρεάζει την ικανότητα “νοικοκυρεμένου” γραψίματος και φυσικά την ταχύτητα γραφής.
Δραστηριότητες προώθησης γραφοκινητικού συντονισμού
  • Παιχνίδια με πλαστελίνη, με άμμο, με πηλό, με αλεύρι, με αφρό
  • Χρωμάτισμα με δαχτυλομπογιές, κιμωλίες διαφόρων μεγεθών και πινέλα σε κάθετο επίπεδο π.χ. σε πίνακα ή σε τοίχους
  • Μεταφορά μπάλας μικρού μεγέθους πάνω σε κουτάλι χωρίς να πέφτει
  • Παιχνίδια με μπάλες διάφορων μεγεθών με τα χέρια ή με ρακέτες ή ρόπαλο!
  • Κόψιμο με ψαλίδι διάφορων υλικών (καλαμάκια, χοντρού χαρτιού από συσκευασίες του σπιτιού, παλιών υφασμάτων)
  • Παιχνίδια στόχων (με μπάλες, βελάκια, μπόουλινγκ)
  • Παιχνίδια διπλώματος χαρτιού (οριγκάμι)
  • Κατασκευές παζλ

πηγή:
http://www.ikidcenters.com