Τρίτη 26 Μαρτίου 2013


Φτιάξτε δαχτυλομπογιές!

Τα περισσότερα παιδιά λατρεύουν τη ζωγραφική! Οι δε δαχτυλομπογιές είναι λατρεμένες!

Αν σας έρθει όρεξη για ζωγραφική με δαχτυλομπογιές, αλλά δεν έχετε πρόχειρες, μπορείτε να φτιάξετε μόνες σας:

Σε ένα κατσαρολάκι βράστε μέχρι να δέσουν δύο κούπες νερό, μισή κούπα κορν φλαουρ, 3 κουταλιές της σούπας ζάχαρη και μισή κουταλιά της σούπας αλάτι.

Το μίγμα που θα πάρετε είναι λίγο βιοχλαπατσέ ημιδιάφανο (δείτε φωτο)

Μοιράστε το μίγμα σε βαζάκια ή μπολάκια, αφήστε το να γίνει χλιαρό και ρίξτε χρώμα ζαχαροπλαστικής για να πάρετε τα χρώματα που θέλετε.

Ανακατέψτε καλά (καλά όμως!) και έτοιμα!

Μπορείτε πια να ζωγραφίσετε! Χρησιμοποιήστε κατά προτίμηση σκληρό χαρτί ακουαρέλας, γιατί το απλό ταπεινό χαρτί μουσκεύει αρκετά.

Τα μικρά σας θα ξετρελαθούν!

Πηγή 



"...Το παιδί μου δεν πάει για ύπνο σε μία συγκεκριμένη χρονική στιγμή και σίγουρα θα ξυπνήσει κατά την διάρκεια της νύχτας..."

"...Ο μικρός μου για να κοιμηθεί πρέπει οπωσδήποτε να είναι στο κρεβάτι μας και έπειτα να τον πάμε στο δικό του..."

"...Δοκίμασα να τον αφήσω στο κρεβάτι του και ας κλαίει αλλά το μόνο που κατάφερα ήταν να αναστατωθεί και ο μεγάλος..."

Σίγουρα, πολλοί γονείς έρχονται αντιμέτωποι με την γκρίνια και το κλάμα των παιδιών τους όταν έρθει η στιγμή να αρχίσει να κοιμάται στο δωμάτιό του. 

Για να δούμε  μερικές συμβουλές που σίγουρα θα σας φανούν χρήσιμες : 
  • Εξηγήστε του ότι έχει πλέον μεγαλώσει και θα πρέπει να κοιμάται μόνο του στο δωμάτιό του, ενώ εσείς θα είστε δίπλα του αν χρειαστεί κάτι. 
  • Φτιάξτε το δωμάτιό του έτσι ώστε να νιώθει άνετα και να μην υπάρχει κάτι που να του προκαλεί ανασφάλεια και φόβο. Αφήστε ένα μικρό φωτάκι αναμμένο και την πόρτα μισάνοιχτη αν αυτό τον κάνει να είναι πιο ήρεμος.
  • Μην του πάρετε για αρχή μεγάλο κρεβάτι , γιατί η μετάβαση από την κούνια σε ένα τεράστιο για αυτό κρεβάτι , του δημιουργεί μεγαλύτερη ανασφάλεια. 
  • Ένα καλό  βήμα είναι να καθιερώσετε μία συγκεκριμένη ώρα στην οποία θα βάζετε το παιδάκι σας για ύπνο. Σταθερά θα πρέπει να το βάζετε στο κρεβάτι την ίδια ώρα κάθε βράδυ. 
  • Δεύτερον, καθιερώστε μία "ιεροτελεστία" ύπνου, για παράδειγμα κάντε του ένα μπανάκι, φορέστε τις πυτζάμες, δώστε του το γάλα, διαβάστε ένα παραμυθάκι ή πείτε του ένα τραγούδι. Η ρουτίνα αυτή θα του δίνει κάθε φορά το μήνυμα ότι ήρθε ή ώρα να κοιμηθεί. Δώστε του ένα φιλάκι και καληνυχτίστε το!
  • Τι κάνουμε όμως στην περίπτωση που αρχίσει να κλαίει είτε όταν το αφήσετε είτε κατά την διάρκεια της νύχτας? Στην περίπτωση αυτή περιμένετε ένα λεπτό , έπειτα πηγαίνετε να δείτε αν είναι καλά, να το καθησυχάσετε και πολύ γρήγορα να φύγετε. Εάν συνεχίσει να κλαίει περιμένετε δύο λεπτά αυτή την φορά και κάντε πάλι το ίδιο. Ο χρόνος αναμονής πριν μπείτε στο δωμάτιο σταδιακά να αυξάνεται. 
  • Μην ξεχνάτε να επιβραβεύεται την προσπάθειά του παιδιού. Αφού ξυπνήσει το πρωι και έχει κοιμηθεί μόνο του πείτε του μπράβο, δώστε του ένα φιλάκι και μία μεγάλη αγκαλιά, βάλτε ένα αυτοκολλητάκι στον πίνακα επιβράβευσης ώστε να κερδίσει ένα δωράκι όταν τον συμπληρώσει. 
  • Βέβαια, το πιο σημαντικό είναι να το έχετε πάρει εσείς απόφαση! Να οπλιστείτε με υπομονή και επιμονή! Να είστε σταθεροί και να έχετε στο μυαλό σας ότι μπορεί να σας πάρει αρκετές μέρες μέχρι να επιτύχετε τον στόχο σας!

Καλή Επιτυχία και Όνειρα Γλυκά !!!!


ΣΟΦΙΑ Μ. ΚΟΥΛΟΥΡΗ
ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ S.I.

ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΥΤΙΣΜΟΥ στα ΝΗΠΙΑ: Ερωτηματολόγιο για γονείς και Παιδιάτρους
 CHecklist for Autism in Toddlers- CHAT                                                                             
Το CHAT είναι αξιόπιστο και πολύ διαδεδομένο ανιχνευτικό τεστ για αυτισμό, που έχει σχεδιαστεί για χρήση σε παιδιά ηλικίας από 18 μηνών έως 36 μηνών. Η χρήση του ερωτηματολογίου σκοπεύει στην ανίχνευση του αυτισμού στα νήπια και δεν προορίζεται για διαγνωστικούς σκοπούς. Εάν από το ερωτηματολόγιο προκύψει υποψία για αυτισμό, το παιδί πρέπει να παραπεμφθεί για παιδοψυχιατρική διαγνωστική εκτίμηση και παρακολούθηση. Τα πιο σύγχρονα διεθνή ερευνητικά και κλινικά δεδομένα συμφωνούν ότι, στην περίπτωση του αυτισμού, η όσο το δυνατόν έγκαιρη διάγνωση (πριν την ηλικία των 4 ετών) και η πρώιμη εξειδικευμένη παρέμβαση, εξασφαλίζουν σημαντικά καλύτερη εξέλιξη στα παιδιά με την κατάσταση αυτή.
 CHAT: ΜΕΡΟΣ A – Ερωτήσεις για το γονιό
Απάντήστε με ΝΑΙ ή ΟΧΙ.
-Αρέσει στο παιδί σας να το κουνάτε ή να το παίζετε πάνω στα γόνατά σας;
-Δείχνει ενδιαφέρον το παιδί σας για άλλα παιδιά;
-Αρέσει στο παιδί σας να σκαρφαλώνει σε αντικείμενα, όπως καρέκλες;
-Αρέαει στο παιδί σας να παίζετε μαζί του το παιχνίδι «Τζα!» ή κρυφτό;
-Προσποιείται ποτέ το παιδί σας, για παράδειγμα, ότι φτιάχνει «καφέ», χρησιμοποιώντας παιχνίδι φλυτζάνι και κουταλάκι, ή προσποιείται ότι κάνει άλλα πράγματα (ότι βάζει και πίνει χυμό, ότι μαγειρεύει με ψεύτικα κουζινικά);  **** [Συμβολικό παιχνίδι]
 -Χρησιμοποιεί ποτέ το παιδί σας το δείκτη του χεριού του για να δείξει κάτι που ζητά;
-Χρησιμοποιεί ποτέ το παιδί σας το δείκτη του χεριού του για να δείξει κάτι που το ενδιαφέρει; ***[Πρωτοδηλωτικό δείξιμο]
 -Μπορεί το παιδί σας να παίξει κατάλληλα με μικρά παιχνίδια (αυτοκινητάκια, τουβλάκια) και όχι απλά να τα βάζει στο στόμα, να τα περιεργάζεται ή να τα πετά;
-Φέρνει ποτέ το παιδί σας (σε εσάς, τους γονείς) αντικείμενα για να σας δείξει κάτι;
………………………………………………………………………………………………………….
   CHAT Μέρος B – Ερωτήσεις/Παρατηρήσεις για τον παιδίατρο
 Βλεμματική επαφή: Κατά τη διάρκεια του ραντεβού, κάνει το παιδί βλεμματική επαφή μαζί σας;
 Παρακολούθηση βλέμματος (Gaze Monitoring)***: Αφού τραβήξετε την προσοχή του παιδιού, δείξετε ένα ενδιαφέρον αντικείμενο στην απέναντι μεριά του δωματίου και πείτε: «Αα, κοίτα! Να ένα (όνομα αντικειμένου)!». Παρατηρήστε το πρόσωπο του παιδιού. Κοιτάζει απέναντι το παιδί για να δει τι του δείχνετε; (για να απαντήσετε ΝΑΙ σιγουρευτείτε ότι το παιδί κοιτάζει προς το αντικείμενο που δείχνετε και όχι απλώς το χέρι σας).
 Συμβολικό παιχνίδι (Pretend Play)***:Τραβήξετε την προσοχή του παιδιού, δώστε του ένα παιχνίδι φλυτζανάκι και μια τσαγιέρα/κανάτα και πείτε: «Μπορείς να μου φτιάξεις γάλα/καφέ;» Προσποιείται το παιδί ότι βάζει γάλα και το πίνει; (Αν έχετε από το παιδί οποιοδήποτε παράδειγμα προσποίησης άλλου παιχνιδιού -πχ ότι φτιάχνει φαγητό και σας ταίζει, ότι βάζει νερό από μπουκάλι και σας δίνει να το πιείτε, ότι ταίζει ή κούκλα με μπιμπερό, ποτήρι ή κουτάλι -σημειώστε ΝΑΙ στη δοκιμασία)
 Πρωτοδηλωτικό δείξιμο (Protodeclarative Pointing)***: Πείτε στο παιδί : «Που είναι το φως΄» ή «Δείξε μου το φως». Δείχνει το παιδί το φως με το δείκτη του χεριού του;
(Αν το παιδί δεν κατανοεί το λέξη «φως», επαναλάβετε ρωτώντας: «Που είναι το αρκουδάκι;» ή κάποιο άλλο αντικείμενο που το παιδί δεν μπορεί να φτάσει. Για να σημειώσετε ΝΑΙ σε αυτή τη δοκιμασία, το παιδί πρέπει να έχει κοιτάξει το πρόσωπό σας περίπου τη στιγμή που σας δείχνει το αντικείμενο)
 Πύργος από τουβλάκια: Μπορεί το παιδί να κάνει έναν πύργο από τουβλάκια; (Αν ναι, με πόσα;)
-Οι ερωτήσεις με αστερίσκους είναι οι περισσότερο κρίσιμες και ενδεικτικές των αυτιστικών χαρακτηριστικών.
 -Συνολικά όσο περισσότερα είναι τα καταγεγραμμένα ΟΧΙ, τόσο υψηλότερη η πιθανότητα για ύπαρξη αυτισμού.

Πέμπτη 21 Μαρτίου 2013



21η Μαρτίου - Παγκόσμια Ημέρα για το Σύνδρομο Down


Το σύνδρομο Down είναι μία γενετική πάθηση που επηρεάζει περίπου ένα σε κάθε 1.000 μωρά. Κάθε άνθρωπος έχει 46 χρωμοσώματα που είναι χωρισμένα σε 23 ζευγάρια. Κάθε αντρικό σπερματοζωάριο έχει 23 χρωμοσώματα  και κάθε  ωάριο γυναίκας το ίδιο, έτσι ώστε όταν η σύλληψη πραγματοποιείται και το σπερματοζωάριο γονιμοποιεί το ωάριο, διαμορφώνεται ένας νέος άνθρωπος με ένα πλήρες συμπλήρωμα χρωμοσωμάτων. Μερικές φορές γίνονται λάθη και προκαλείται αυτό που περιγράφεται ως χρωμοσωμικές ανωμαλίες. Το σύνδρομο Down είναι μία από αυτές.  Στη σύλληψη, αντί ενός χρωμοσώματος νούμερο 21 από τον πατέρα και  ενός 21 από τη μητέρα που ενώνονται, ένα τρίτο χρωμόσωμα 21 ενώνεται  και αναπαράγεται έπειτα σε κάθε κύτταρο του σώματος του μωρού.

  • Τι προκαλεί το  σύνδρομο Down;
Μέχρι τώρα δεν ξέρουμε τι  ακριβώς προκαλεί την παρουσία ενός πρόσθετου χρωμοσώματος. Μπορεί να προέρχεται είτε από  τη μητέρα είτε από τον πατέρα. Υπάρχει μια συγκεκριμένη σύνδεση με τις μητέρες μεγαλύτερης ηλικίας. Εντούτοις τα περισσότερα μωρά με το σύνδρομο  Down γεννιούνται από γυναίκες ηλικίας κάτω των 35 ετών, απλά επειδή οι νεότερες γυναίκες έχουν  περισσότερα μωρά. Αυτό που ξέρουμε είναι ότι κανένας δεν πρέπει  να κατηγορηθεί. Τίποτα που γίνεται πριν ή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης δεν μπορεί να προκαλέσει το σύνδρομο Down. Εμφανίζεται σε όλες τις φυλές, κοινωνικές τάξεις και σε όλες τις χώρες σε όλο τον κόσμο. Μπορεί να συμβεί στον καθένα μας.

  • Υπάρχουν διαφορετικά είδη του συνδρόμου Down; 
Υπάρχουν τρία σημαντικά είδη του συνδρόμου Down. Το μωρό σας είναι πιθανότερο να έχει τρισωμία 21, δηλαδή παρουσία πρόσθετου γενετικού υλικού στο 21ο ζευγάρι των χρωμοσωμάτων (τρία χρωμοσώματα 21 αντί για δύο). Περίπου το 95 τοις εκατό των ανθρώπων που έχουν σύνδρομο Down έχουν τρισωμία 21.
Περίπου το 4 τοις εκατό έχει μετάθεση, στο οποίο το πρόσθετο 21ο χρωμόσωμα αποσπάται και συνδέεται σε ένα άλλο. Περίπου το 1 τοις εκατό έχει μωσαικισμό, όπου μόνο μερικά κύτταρα έχουν τρισωμία 21.

Χαρακτηριστικά του συνδρόμου


 Όραση

Επειδή τα οπτικά ερεθίσματα αποτελούν μεγάλη βοήθεια για τα παιδιά με σύνδρομο Down, είναι
απαραίτητο να διασφαλίζουμε ότι η όραση των παιδιών δεν παρουσιάζει κάποιο πρόβλημα. Επειδή η "γέφυρα" της μύτης είναι μικρή ή ανεπαρκής, τα παιδιά έχουν δυσκολία στο να φορούν τα γυαλιά τους.
Οι οπτικοί βέβαια εκσυγχρονίζονται και μπορούν να βοηθήσουν βάζοντας στα γυαλιά διαφορετικό κομμάτι (γέφυρα) στη μέση και μεγαλύτερα χερούλια (earpieces). Οι φακοί επαφής έχουν επίσης
προσαρμοστεί για τα παιδιά με σύνδρομο Down, αλλά χρειάζονται περισσότερο προσεκτική επιτήρηση.
Εάν τα παιδιά φορούν γυαλιά, μπορεί να χρειάζονται καθάρισμα, ειδικά μετά το γεύμα. Σε ένα παιδί με φτωχή όραση θα πρέπει να του επιτραπεί να κρατάει το βιβλίο όπου το βολεύει για να το
διαβάσει - ίσως πιο κοντά στα μάτια του ή απομακρυσμένο (tilted).
Ένα άλλο μικρό σημείο που θα πρέπει να προσεχτεί είναι ότι τα μάτια του παιδιού μπορεί να μην μπορούν να προσαρμοστούν γρήγορα από το έντονο φως στη σκιά και το αντίθετο. Αυτό μπορεί να
έχει ως αποτέλεσμα να σκοντάφτει το παιδί στις σκάλες, κάτι που ίσως δε θα πρέπει να θεωρηθεί ως αδεξιότητα από μέρους του παιδιού.


Κινητικότητα

Γενικά η κινητικότητα δεν είναι πρόβλημα στα παιδιά με σύνδρομο Down, εκτός αν έχουν πολλαπλές αναπηρίες. Ωστόσο ο μυϊκός τους τόνος είναι πιο χαλαρός από των άλλων παιδιών και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολίες στο συντονισμό και στο βάδισμα (gait).
Μερικά παιδιά μπορεί να έχουν δυσκολίες στο να πηδούν, να τρέχουν, να κάνουν ποδήλατο. Αυτές οι δυσκολίες μπορεί να δημιουργήσουν απογοητεύσεις στα ομαδικά παιχνίδια και στα σπορ αλλά δε θα πρέπει να αποθαρρύνουμε τα παιδιά στο να συμμετέχουν. Ίσως θα χρειάζεται να τους υπενθυμίζουμε να χρησιμοποιούν το κυρίαρχο χέρι τους για να κρατήσουν τη ρακέτα, να ρίξουν τους κρίκους κτλ.
Η κολύμβηση, ο χορός, οι ασκήσεις και τα παιχνίδια όπως συμπεριλαμβάνονται στο κανονικό πρόγραμμα του σχολείου, θα βοηθήσουν στην καλυτέρευση του μυϊκού τόνου και της φυσικής
κατάστασης. Επομένως, η συμμετοχή των παιδιών σ' αυτές τις δραστηριότητες θα πρέπει πάντα να ενθαρρύνεται. Το Department of Health Medical Advisors στη Μ. Βρετανία, σημειώνει κάποια
μικρότερα σημεία που πρέπει να δοθεί προσοχή, δίνοντας κάποιες γενικές κατευθυντήριες γραμμές για ορισμένες έντονες σωματικές ασκήσεις καθώς και για την αστάθεια του άτλαντα.



 Λεπτή κινητικότητα και δεξιότητα

Εκτός από προβλήματα συντονισμού, μερικά παιδιά επειδή τα δάχτυλα τους είναι πιο κοντά και ίσως πιο αδύνατα, μπορεί να χρειαστούν ενθάρρυνση με τις δεξιότητες της λεπτής κινητικότητας, ιδιαίτερα όταν μαθαίνουν να σχηματίζουν τα γράμματα και να γράφουν για πρώτη φορά. Συχνά τα παιδιά με σύνδρομο Down πιάνουν το μολύβι με ένα διαφορετικό τρόπο (με όλη την παλάμη του χεριού και όχι στις αρθρώσεις των δαχτύλων) και αυτό μπορεί να δημιουργεί επιπρόσθετα
προβλήματα.
Η εξάσκηση στη δραματοποίηση και στα παιχνίδια μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αυξηθεί ο συντονισμός ματιού - χεριού. Το να μαζεύει το παιδί μικρά αντικείμενα ή κομμάτια χαρτιού, θα
δυναμώσει τα δάχτυλα και τα χέρια. Η γραφή θα πρέπει να διδαχθεί προσεκτικά και από την αρχή τα γράμματα θα πρέπει να σχηματίζονται σωστά. Γράμματα σχηματισμένα από άμμο (ανάγλυφα)
που χρησιμοποιούνται για ψηλάφηση με το δείχτη, μπορεί να βοηθήσουν. Ο έλεγχος του μολυβιού μπορεί να είναι αδύνατος, επειδή τα δάκτυλα είναι κοντά και οι αντίχειρες είναι τοποθετημένοι χαμηλά. Γι' αυτόν το λόγο τα παιδιά χρειάζονται ενθάρρυνση σ' αυτές τις δεξιότητες, ιδιαίτερα όταν μαθαίνουν να σχηματίζουν τα γράμματα και να γράφουν. Τα παιδιά θα ελέγχουν καλύτερα τα ψαλίδια εάν τα κρατούν τοποθετώντας το δείκτη στον άξονα του ψαλιδιού και το τρίτο και τέταρτο δάχτυλο στις τρύπες.
Είναι σημαντικό να διασφαλίζετε ότι ο εξοπλισμός είναι διαθέσιμος και ότι δουλεύει καλά. Συχνά το λιγότερο ικανό παιδί είναι αυτό που του μένει ο ελαττωματικός εξοπλισμός.


Είναι σημαντικό να επιτευχθεί ισορροπία

Μερικά παιδιά με σύνδρομο Down μπορεί να τα αναλάβουν κάποια παιδιά της τάξης και να τα "προστατεύουν". Οι συμμαθητές/τριες πρέπει να ενθαρρύνονται να αλληλεπιδρούν φυσιολογικά με το παιδί με σύνδρομο Down τόσο μέσα όσο και έξω από την τάξη. Άλλα παιδιά λιγότερο ήρεμα χρειάζονται μερικές φορές σταθερή και πειθαρχική αντιμετώπιση για να μάθουν τα όρια. Αν γίνονται συνεχείς εξαιρέσεις για ένα παιδί που συμπεριφέρεται άσχημα επειδή έχει σύνδρομο Down, αυτό δε θα βοηθήσει καθόλου και μπορεί να δημιουργήσει μεγαλύτερα προβλήματα.
Όλα τα στάδια ανάπτυξης των παιδιών με σύνδρομο Down διαρκούν περισσότερο. Έτσι για τις ενοχλητικές συμπεριφορές χρειάζεται μεγαλύτερο διάστημα για να εξαλειφθούν. Είναι σημαντικό
να λαμβάνουμε υπόψη ότι κάποια ξαφνική αναστάτωση του παιδιού μπορεί να οφείλεται ίσως στην απογοήτευση του παιδιού για κάποια δυσκολία που συναντά ή στο ότι δεν νιώθει καλά.
Εάν κάποιο παιδί πεισμώνει ή αποτραβιέται και μια προσεκτική εξήγηση δεν το επαναφέρει, αξίζει να δοκιμάσουμε να το κάνουμε να γελάσει. Πρέπει να τονιστεί πάρα πολύ ότι είναι πιο σημαντικό να επαινούμε την καλή συμπεριφορά παρά να δίνουμε σημασία στην άσχημη συμπεριφορά.
Κάποιες απλές αμοιβές μπορούν να είναι αποτελεσματικές όπως χρυσά αστεράκια ή ζωγραφιές σ' ένα πίνακα. Επίσης, θα ήταν πολύ ωφέλιμο να υπάρχει συνεργασία με το σπίτι ώστε η επιθυμητή συμπεριφορά και οι μέθοδοι πειθαρχίας να είναι ενιαίες.
Γνωρίζουμε ότι πολλά παιδιά έχουν διαφορετική συμπεριφορά όταν είναι στο σχολείο. Ωστόσο, η αιτιολογία μπορεί να είναι διαφορετική για κάθε μια περίπτωση και επομένως η συμπεριφορά του ενήλικα πρέπει να είναι αντίστοιχη.
Πολλά παιδιά επηρεάζονται από τις αλλαγές στο καθημερινό τους πρόγραμμα ιδιαίτερα εάν είναι ξαφνικές ή δεν τους επεξηγούνται. Συχνά αυτό μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τα παιδιά με σύνδρομο Down. Πρέπει να δίνεται προσοχή ώστε να εξηγούνται από πριν τυχόν αλλαγές στις δραστηριότητες, στο προσωπικό κτλ.
Μερικές φορές τα παιδιά με σύνδρομο Down επαναλαμβάνουν αυτό που τους λέγεται προσπαθώντας να ευχαριστήσουν και όχι επειδή αυτό που λένε είναι αλήθεια. Μερικά έχουν την τάση να λένε "ναι" όταν εννοούν "όχι" ή το αντίστροφο, αλλά εάν ο ενήλικας περιμένει ή ρωτήσει ξανά με διαφορετικό τρόπο, θα πάρει τη σωστή απάντηση.
Επίσης τα παιδιά αυτά συνηθίζουν να χαιρετούν τους άλλους με μη-κατάλληλο τρόπο. Τα φιλιά και άλλοι διαχυτικοί χαιρετισμοί δεν είναι πάντα κατάλληλοι. Αυτό ισχύει και για τις δυο πλευρές!
Είναι σημαντικό όταν επισκέπτονται ενήλικοι την τάξη σας να φέρονται στα παιδιά με σύνδρομο Down όπως θα φέρονταν και στα άλλα παιδιά της τάξης σας. Η δική σας συμπεριφορά προς το
παιδί ως άτομο, είναι το "κλειδί" που θα το βοηθήσει να ευχαριστηθεί το χρόνο που θα περάσει στην τάξη μαζί σας και με τα άλλα παιδιά.







Παρασκευή 8 Μαρτίου 2013

ΑΠΟΚΡΙΑΤΙΚΕΣ ΜΑΣΚΕΣ

Περάστε όμορφα με τα παιδιά σας στο σπίτι φτιάχνοντας αποκριάτικες μάσκες.

Να μερικά πατρόν για να εκτυπώσετε. 









Χαρτοκοπτική Πατρόν για μάσκες

             



                 




Πατήστε στην εικόνα για κλείσιμο του παραθύρου
εκτύπωση
          






Πατήστε στην εικόνα για κλείσιμο του παραθύρου








Πατήστε στην εικόνα για κλείσιμο του παραθύρου




Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2013


ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
(Αφορά ηλικίες από 2-5 ετών)


Αδρή κινητικότητα
2-3 ετών
·         ανεβοκατεβαίνει σκάλες με βοήθεια
·         πηδάει με τα 2 πόδια
·         περπατάει προς τα πίσω
·         κατεβαίνει σκάλες με βοήθεια
·         τρέχει
3 ετών
·         κλωτσάει τη μπάλα
·         κάνει τούμπα με βοήθεια
·         ανεβοκατεβαίνει σκάλες εναλλάσοντας τα πόδια του
Μέχρι την ηλικία των 5 ετών έχει κατακτήσει τον αισθητικοκινητικό συντονισμό και την ισορροπία. Το παιδί μπορεί να κάνει ποδήλατο, κουτσό, να κολυμπήσει, να κάνει μόνο του κούνια, να χτυπά ένα μπαλάκι με τη ρακέτα. Επίσης έχει τη δυνατότητα να κάνει μονόζυγο για 10 δευτερόλεπτα.

Λεπτή κινητικότητα
2-3 ετών
·         πετάει μεγάλες μπάλες
·         χτίζει πύργο με 5 τούβλα
·         γυρίζει μια μια τις σελίδες κάποιου βιβλίου
·         ξετυλίγει καραμέλες
3 ετών
·         φτιάχνει μπάλες με πλαστελίνη
·         ανοίγει βιδωτά παιχνίδια
·         κρατάει μολύβι με τριποδική λαβή
·         κόβει χαρτί με το ψαλίδι.
3-4 ετών
·         κάνει απλά πάζλ
·         χτίζει πύργο με 9 ή περισσότερα τουβλάκια
·         περνάει μικρές χάντρες από κλωστή
4-5 ετών
·         κόβει χαρτί ακολουθώντας ευθείες και στρογγυλές γραμμές
·         διπλώνει χαρτί στη μέση
·         βάζει το κλειδί στη κλειδαριά και ανοίγει
5 ετών
·         κόβει με ψαλίδι μικρό κύκλο, τρίγωνο και τετράγωνο
·         περνάει μικρές χάντρες σε κλωστή παρακολουθώντας ένα δείγμα για τα χρώματα και τα σχήματα


Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής (ΔΚΖ)
2-3 χρονών
Σίτιση: τρώει με πηρούνι το ίδιο φαγητό με την υπόλοιπη οικογένεια. Μέσω της μίμησης μαθαίνει κοινωνικούς κανόνες και τρόπους την ώρα του φαγητού.
Ντύσιμο-γδύσιμο: γδύνεται μόνο του. Κάποια παιδιά 3 ετών ντύνονται και μόνα τους αλλα δυσκολέυονται στο διαχωρισμό του μπρός-πίσω, στη χρήση φερμουάρ και των κουμπιών, και στο πώς να φορέσουν το παπολυτσι στο σωστό πόδι. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν έχουν κατακτήσει ακόμη τις χωρικές έννοιες.
Τουαλέτα: μέχρι την ηλικία των 3 ετών το παιδί έχει αποκτήσει τον έλεγχο των σφηγκτήρων του την ημέρα αλλά όχι πάντα τη νύχτα.
Προσωπική φροντίδα: το παιδί πλένει μόνο του τα χέρια του και το πρόσωπο αν ο ενήλικας του ριθμήσει το νερό. Πλένει τα δόντια με επίβλεψη κατά τα 3 έτη.
Οικιακές εργασίες: ξέρει να μαζεύει τα παιχνίδια του αλλά χρειάζεται ενθάρρυνση και βοήθεια.

3-5 χρονών
Στις ΔΚΖ, το παιδί σε αυτή την αναπτυξιακή φάση γίνεται πιο ανεξάρτητο.
Ντύσιμο: στην ηλικία των 5 ετών ντύνεται μόνο του με εξαίρεση τα ρούχα που κουμπώνουν πίσω και τα κορδόνια. Τα μικρά σφιχτά κουμπιά ίσως το δυσκολέψουν. Μπορεί να κρεμάσει το μπουφάν του, να βάλει τα γάντια του και να φορέσει τις μπότες του.
Τουαλέτα: 5 ετών το παιδί είναι ανεξάρτητο στην τουαλέτα, στεγνό πρωί-βράδυ. ‘’Ατυχήματα’’ μπορεί να συμβούν τη νύχτα αν είναι κουρασμένο ή αναστατωμένο.
Προσωπική υγιεινή: πλένει πρόσωπο, χέρια, δόντια ανεξάρτητο και κάνει μπάνιο εφόσον ο γονιός του έχει ρυθμίσει το νερό.
Επιπλέον μπορεί να βοηθήσει σε δουλειές του σπιτιού, π.χ στρώσιμο τραπεζιού,να βγάλει έξω τα σκουπίδια, να ταίσει το σκύλο, να ποτίσει τα λουλούδια. Ησυμμετοχή του αυτή, το κάνει να αισθάνετε μέλος της οικογένειας, ικανό και υπεύθυνο.

Παιχνίδι
2-3 ετών. Εδώ τα παιχνίδια χωρίζονται σε διαφορες κατηγορίες.
Κινητικό παιχνίδι: σε αυτή την ηλικία του αρέσουν παιχνίδια που να μπορεί να τραβάει ή να σπρώχνει, να κάνει αυτοκινητάκι.
Παιχνίδι φαντασίας: παίζει με κούκλες, αυτοκινητάκια, αεροπλάνα χρησιμοποιώντας αρκετά τη φαντασία του.
Δημιουργικό: του αρέσει να πιάνει το μολύβι, να κάνει ζωγραφιές, γραμμές. Του αρέσει η πλαστελίνη και οι δακτυλομπογιές.Επιζητά να του διαβάζουν παραμύθια, να κοιτά βιβλία και να βλέπει παιδικά προγράμματα στη τηλεόραση.
Κοινωνικό παιχνίδι: το παιδί των 2 ετών συμμετέχει στο παράλληλο παιχνίδι, δηλ παίζει στον ίδιο χώρο με συνομηλίκους του χωρίς να μοιράζονται τα παιχνίδια τους, αναγνωρίζει όμως την ύπαρξη των άλλων παιδιών. Ως τα 3 υπάρχει μερικό μοίρασμα και μίμηση. Σε αυτή την ηλικία κατανοεί κάποιους βασικούς κανόνες όπως να μη χτυπά τα άλλα παιδιά.

3-5 ετών. Εδώ το παιχνίδι χωρίζεται στις εξής κατηγορίες:
Ομαδικό: στην ηλικία των 4 το παιδί συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια έχοντας ως σκοπό την εκτέλεση της δραστηριότητας χωρίς να σχετίζεται πολύ με τους συνομηλίκους του. Ολόγος είναι για να δοκιμάσει αν μπορεί να τους εμπιστευτεί.
Συμβολικό παιχνίδι: στην ηλικία αυτή ξεκινάει η ανάπτυξη του συμβολικού παιχνιδιού. Τα παιδιά προσποιούνται ότι έχουν το δικό τους σπίτι, ότι πηγαίνουν στη δουλειά, για ψώνια..Συμβολικά παιχνίδια αποτελούν τα αυτοκινητάκια, τα στρατιωτάκια, τα τρενάκια και το κουκλόσπιτο. Το συμβολικό παιχνίδι βοηθά το παιδί να καταλάβει καλύτερα τον κόσμο στο οποίο ζει, τα γεγονότα που του συμβαίνουν καθώς και να εκφράσει τα συναισθήματά του.
Δημιουργικό: η ανάπτυξη του οπτικοκινητικού συντονισμού( συγχρονισμός ματιού-χεριού) και της λεπτής κινητικότητας του δίνει τη δυνατότητα να ασχοληθεί με πιο δημιουργικές δραστηριότητες όπως η ζωγραφική, το κόψιμο, κατασκευές με κόλλα και χαρτί, τη συναρμολόγηση, κολλιέ από χάντρες. Μπορεί να ακολουθήσει απλές οδηγίες για την κατασκευή κάποιου αντικειμένου αλλά συνήθως λειτουργεί καλύτερα με τη φαντασία και τη μίμηση.
Κινητικό παιχνίδι: Ως προς τα κινητικά παιχνίδια του αρέσει να χοροπηδάει, να τρέχει και να κλωτσάει. Απολαμβάνει τα παιχνίδια με ενήλικες.
Εκπαιδευτικό παιχνίδι:
 Στην ηλικία των 4 ετών το παιδί μπορεί:
·         να συναρμολογήσει παζλ 6 κομματιών
·         να ονοματίσει 3 χρώματα και 3 σχήματα
Στα 5 έτη:
·         μπορεί να πει τους αριθμούς από 1-20
·         να ζωγραφίσει άνθρωπο με κεφάλι, δυο χέρια και δύο πόδια
·         να παίξει επιτραπέζια παιχνίδια μνήμης, lotto..
Του αρέσει να τραγουδάει, του αρέσουν τα παραμύθια και τα βιβλία. Γράφει το όνομά του, και γνωρίζει ορισμένα γράμματα της αλφαβήτου. Προτιμά να κάθεται στην τηλεόραση βλέποντας παιδικά προγράμματα ή εκπομπές με ζώα, φυτά, χώρες, ώστε να μαθαίνει πληροφορίες για τον κόσμο γύρω του. Πολλά βέβαια παιδιά ασχολούνται και με απλά παιχνίδια στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, αφού πλέον η τεχνολογία είναι στη καθημερινότητά μας.





Μαρινέλη Ανδρονίκη
Εργοθεραπεύτρια