Παρασκευή 31 Μαΐου 2013


Γραφή - στάδια / προϋποθέσεις / δραστηριότητες





Η γραφή παρά το τι συνήθως πιστεύουμε, είναι μια αρκετά πολύπλοκη δεξιότητα. Στις μέρες μας, λόγω των απαιτητικών ακαδημαϊκών αναγκών από μικρή ηλικία αλλά και λόγω τις βιασύνης μας να ξεκινήσει το παιδί να γράφει, παραβλέπουμε πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν βασικές πρώιμες ικανότητες. Ο γραφοκινητικός συντονισμός προϋποθέτει την κατάλληλη ανάπτυξη αισθητικοκινητικών, αντιληπτικών και γνωστικών δεξιοτήτων.




Φυσιολογική ανάπτυξη και εξέλιξη γραφοκινητικού συντονισμού:

Τα περισσότερα παιδιά ξεκινούν να μουτζουρώνουν στο χαρτί αμέσως μόλις μπορέσουν να κρατήσουν ένα εργαλείο γραφής και συνήθως καταλήγουν να χρωματίζουν πάνω σε οποιαδήποτε επιφάνεια!
Στάδια:

  1. Μουτζουρώνει στο χαρτί : 10-12 μηνών
  2. Ξεκινά να κάνει οριζόντια, κάθετα και κυκλικά σημάδια στο χαρτί : 2 ετών
  3. Αντιγράφει οριζόντιες και κάθετες γραμμές και κύκλο : 3 ετών
  4. Αντιγράφει σταυρό, δεξιά και αριστερή γραμμή, τετράγωνο, κάποια γράμματα και κάποιους αριθμούς: 4-5 ετών
  5. Αντιγράφει τρίγωνο, το όνομά του και τα περισσότερα κεφαλαία και μικρά γράμματα : 5-6 ετών


Οι βασικές προϋποθέσεις της γραφής:
  • Ισορροπία κορμού και αυχένα – η ικανότητα του παιδιού να μπορεί να καθίσει μόνο του και να χρησιμοποιεί ελεύθερα τα χέρια του για να κρατήσει τα όργανα γραφής χωρίς να χρειάζεται υποστήριξη ο κορμός ή το κεφάλι του
  • Σταθερότητα ώμου – σταθεροποίηση του ώμου ώστε να μπορεί να υποστηρίξει τον πήχη, τον καρπό και το χέρι όταν θα κρατάει το μολύβι
  • Έλεγχος του πήχη – ικανότητα μετακίνησης του πήχη από θέση πρηνισμού σε ουδέτερη θέση και θέση υπτιασμού, με ομαλό τρόπο και κατάλληλο έλεγχο της κίνησης
  • Σταθερότητα καρπού – ώστε να μπορεί να σταθεροποιήσει την παλάμη και τα δάχτυλα
  • Δεξιότητες λεπτής κινητικότητας και αμφίπλευρος συντονισμός – η ικανότητα να χρησιμοποιούμε ταυτόχρονα και τις δυο πλευρές του σώματος μας και να χειριζόμαστε μικρά αντικείμενα όπως χάντρες, κουμπιά, κορδόνια, γόμες, συνδετήρες και μολύβια
  • Οπτικοκινητικός συντονισμός – έτσι ώστε χέρια και μάτια να μπορούν να λειτουργούν ταυτόχρονα (αντιγραφή από τον πίνακα)
  • Οπτική αντίληψη – η ικανότητα ερμηνείας των οπτικών πληροφοριών. Η οπτική διάκριση διαφορών (π.χ 3 και ε), η οπτική μνήμη γραμμάτων, αριθμών και λέξεων.



Ανάπτυξη λειτουργικής λαβής μολυβιού

Τα περισσότερα παιδιά όταν ξεκινούν να χρωματίζουν, κρατούν το μαρκαδόρο με ολόκληρο το χέρι (παλαμιαία λαβή) και χρησιμοποιούν τον ώμο για να κινήσουν το χέρι. Αργότερα, αρχίζουν και χρησιμοποιούν πιο ώριμες λαβές, όπως στήριξη μολυβιού με τον αντίχειρα, το δείκτη και το μέσο και στο τελικό στάδιο, το μολύβι κρατιέται με τις άκρες του αντίχειρα και του δείκτη και ακουμπάει στην πλευρά του μέσου δακτύλου, ενώ ο αντίχειρας και ο δείκτης σχηματίζουν κύκλο (ώριμη τριποδική λαβή).
Όταν ένα παιδί αναγκαστεί να κρατήσει το μολύβι με 3 δάχτυλα πριν αναπτυχθούν σωστά η κινητικότητα του ώμου, του πήχη, του καρπού και των δαχτύλων, αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα μια αδέξια λαβή. Είναι πολύ σημαντικό να προσπαθήσουμε να τροποποιήσουμε ή να φτιάξουμε μια ‘’ανώριμη’’ λαβή μολυβιού δεδομένου ότι πολλοί μαθητές έχουν αναπτύξει “κακές συνήθειες’’ ακόμα και πριν από την είσοδο τους στο νηπιαγωγείο. Μια “λάθος” λαβή του μολυβιού επηρεάζει την ικανότητα “νοικοκυρεμένου” γραψίματος και φυσικά την ταχύτητα γραφής.




Δραστηριότητες προώθησης γραφοκινητικού συντονισμού
Παιχνίδια με πλαστελίνη, με άμμο, με πηλό, με αλεύρι, με αφρό
Χρωμάτισμα με δαχτυλομπογιές, κιμωλίες διαφόρων μεγεθών και πινέλα σε κάθετο επίπεδο π.χ. σε πίνακα ή σε τοίχους
Μεταφορά μπάλας μικρού μεγέθους πάνω σε κουτάλι χωρίς να πέφτει
Παιχνίδια με μπάλες διάφορων μεγεθών με τα χέρια ή με ρακέτες ή ρόπαλο!
Κόψιμο με ψαλίδι διάφορων υλικών (καλαμάκια, χοντρού χαρτιού από συσκευασίες του σπιτιού, παλιών υφασμάτων)
Παιχνίδια στόχων (με μπάλες, βελάκια, μπόουλινγκ)
Παιχνίδια διπλώματος χαρτιού (οριγκάμι)
Κατασκευές παζλ


ΠΗΓΗ : www.ikidcenters.gr

Τετάρτη 22 Μαΐου 2013

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ για τη ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ στην ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ




Θέμα: ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 

(Πώς μπορούμε να απασχολήσουμε δημιουργικά τα μικρά παιδιά; Ποιες ψυχαγωγικές δραστηριότητες μπορούν να προάγουν διάφορες δεξιότητες των παιδιών που θα τα βοηθήσουν στη σχολική και οικογενειακή-κοινωνική τους ζωή;)

Δεκελείας 75Α, Αχαρνές (γραφείο ψυχολόγου)

Το σεμινάριο απευθύνεται σε γονείς, εκπαιδευτικούς και όσους ενδιαφέρονται για παιδιά προσχολικής ηλικίας. 

ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ: 5 ευρώ/άτομο

Η παρουσίαση είναι ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ, δηλ.θα γίνει από ειδικούς διαφόρων ειδικοτήτων, οι οποίοι θα αναλύσουν ΠΡΑΚΤΙΚΑ διάφορες πτυχές της ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ μικρών παιδιών:
1. Ανδρονίκη Μαρινέλη, εργοθεραπεύτρια
2. Σοφία Ικμπαλχάν, βρεφονηπιοκόμος-ειδικός προσχολικής αγωγής
3. Ηλέκτρα Νέγκα, αφηγήτρια παραμυθιών προφορικής παράδοσης

Την εισαγωγή και την παρουσίαση των ομιλητών θα κάνει η ψυχολόγος Θεοδοσία Καραγιάννη.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
1.Το σεμινάριο αφορά μόνο ενήλικες
2. Όσοι επιθυμούν να συμμετάσχουν θα πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή , το αργότερο, ως την ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ , 31/5, στα τηλέφωνα επικοινωνίας ή (μέσω fbook) σε αυτή την πρόσκληση

ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ:
6932136530/ 210-2441257

Πέμπτη 16 Μαΐου 2013

Αναπηρικό αμαξίδιο κινούμενο με τη σκέψη






Η Toyota παρουσίασε ένα αναπηρικό αμαξίδιο κινούμενο με τη σκέψη, το οποίο όμως έχει πολύ γρηγορότερη απόκριση σε σχέση με προηγούμενες απόπειρες που είχαν γίνει στο παρελθόν και χρειάζονταν αρκετά δευτερόλεπτα μέχρι να αναγνωρίσουν την κάθε εντολή.

Το σύστημα αυτό αναπτύχθηκε σε συνεργασία με το ερευνητικό ινστιτούτο Riken και άλλα ιδρύματα.

Συγκεκριμένα πρόκειται για ένα πειραματικό σύστημα που μπορεί να κατευθύνει ηλεκτρικά αναπηρικά αμαξίδια αναγνωρίζοντας νοητικές εντολές, με τις οποίες αντιλαμβάνεται μέσα σε 125 χιλιοστά του δευτερολέπτου το που θέλει να πάει ο χρήστης.

Το σύστημα αυτό αποτελείται, ουσιαστικά από ένα καπέλο με ηλεκτρόδια συνδεδεμένο σε έναν φορητό ηλεκτροεγκεφαλογράφο που φοράει όποιος κάθεται στο αμαξίδιο αυτό, το οποίο μεταφέρει τα ηλεκτρικά σήματα του εγκεφάλου που στη συνέχεια αναλύονται από ειδικό λογισμικό.

Μέχρι σήμερα το σύστημα αυτό δίνει την δυνατότητα στον κάτοχό του να κινηθεί ευθεία μπροστά και να στρίβει, αλλά υπάρχει ακόμη δυσκολία στο φρενάρισμα, αφού για να σταματήσει ο χρήστης πρέπει να ανασηκώνει το ένα του μάγουλο, κίνηση που αναγνωρίζεται από έναν ανιχνευτή που φοριέται στο πρόσωπο.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως στην Ιαπωνία αρκετές ακόμα είναι οι εταιρείες που αναπτύσσουν προηγμένα συστήματα, προκειμένου να βοηθήσουν τα άτομα με κινητικά προβλήματα αλλά και τους ηλικιωμένους, καθώς ο πληθυσμός της χώρας γερνάει.
Συγκεκριμένα η Honda επέδειξε ένα παρόμοιο σύστημα, νωρίτερα φέτος, που επιτρέπει στο χρήστη να ελέγχει από απόσταση τις κινήσεις του διάσημου ανθρωποειδούς ρομπότ Asimo.

http://www.i-diadromi.gr

Τρίτη 14 Μαΐου 2013

4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Αυτισμού

Αυτισμός: Νέα Δεδομένα



Κατέβασε την πρώτη ανακοίνωση εδώ .

Aπο Ελληνική Εταιρία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων (Ε.Ε.Π.Α.Α.) 

Δευτέρα 13 Μαΐου 2013

Ο ρόλος της Εργοθεραπείας στην αποκατάσταση του καρκίνου του μαστού


Οι υπηρεσίες Εργοθεραπείας έχουν ευεργετική δράση για άτομα με καρκίνου του μαστού από την αρχική διάγνωση. Πολλοί ασθενείς βελτιώνονται στις σωματικές ικανότητες, αλλά δεν είναι πάντα  λειτουργικοί λόγω του φόβου και του άγχους σχετικά με την κίνηση των άνω άκρων. Πολλά άτομα μετά την αρχική αντιμετώπιση του καρκίνου του μαστού θα πρέπει να επιστρέψουν στους ρόλους ζωής που είχαν και πριν το καρκίνο, όπως η φροντίδα σπιτιού και παιδιών, η εργασία, δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου, χομπυ.. Όλα αυτά δημιουργούν την ανάγκη για την εκπαίδευση σε περίπτωση εμφάνισης βραχυπρόθεσμων συμπτωμάτων (π.χ., νευροπάθεια) και προσαρμογής αλλά και  πρόληψη μελλοντικών ελλειμμάτων (π.χ., επαναλαμβανόμενη πίεση τραυματισμοί).Οι  Εργοθεραπευτές μπορούν να εντοπίσουν  σημάδια λειτουργικής έκπτωσης των ασθενών, εξασφαλίζοντας βέλτιστη αποκατάσταση στο συντομότερο χρονικό διάστημα.

Παρέμβαση Προσεγγίσεις

Η παρέμβαση που χρησιμοποιείται σε άτομα με  καρκίνο του μαστού είναι ολιστική και περιεκτική. Μερικά παραδείγματα περιλαμβάνουν:
Διεξαγωγή εκτιμήσεων και προ-εγχειρητικές συνεδρίες συμβουλευτικής σχετικά με το πώς να  μειωθούν τα λειτουργικά ελλείμματα πριν από την έναρξη της ιατρικής θεραπείας.
Οι ασθενείς εκπαιδεύονται συχνά μέσω της κολύμβησης.
Η παροχή οδηγιών σχετικά με την αυτοφροντίδα, συμπεριλαμβανομένων της υγιεινής, της φροντίδα του δέρματος, της πρόληψης των λοιμώξεων, της ένδυσης και της απόδυσης είναι στα καθήκοντα εκπαίδευσης του εργοθεραπευτή . Επιπλέον ο ε/θ θα πρέπει να παρέχει τεχνικές που να λειτουργούν αντισταθμιστικά στις δυσκολίες του ασθενή.
Κάποιες στρατηγικές περιλαμβάνουν, την εξοικονόμηση ενέργειας και τη μείωση της κόπωσης.
Οι εργοθεραπευτές αξιολογούν τις σωματικές, συναισθηματικές, και τις γνωστικές ικανότητες του ατόμου, ώστε να προβούν στις κατάλληλες συστάσεις για την ασφαλή ένταξη του ατόμου σε δραστηριότητες καθημερινής ζωής.

* Εργοθεραπευτές συνεργασία με τους πελάτες λαμβάνουν μετεγχειρητικά γιατρό / χειρούργο έγκρισης πριν από την έναρξη των ασκήσεων.

Προ-εγχειρητικές εκπαιδευτικές συνεδρίες : Μαζί με την ανίχνευση και τη θεραπεία του καρκίνου του μαστού, σημαντική είναι και η έγκαιρη παρέμβαση όσον αφορά την αποκατάσταση.
Συνεδρίες εντός του Νοσοκομείου : Η Εργοθεραπεία μπορεί να επικεντρωθεί στην αποκατάσταση, ευελιξία και εύρος της κίνησης, λειτουργική επανεκπαίδευση σε δραστηριότητες αυτοφροντίδας. Εδώ θα πρέπει θα πρέπει να γίνει και η εκπαίδευση ώστε να προληφθούν μελλοντικές επιπλοκές.
Κέντρα Αποκατάστασης : Οι συνεδρίες μπορεί να συνεχιστούν συμπεριλαμβάνοντας τα στοιχεία που αναφέρονται παραπάνω, αλλά επεκτείνονται  για να συμπεριλάβουν περιβαλλοντικές τροποποιήσεις και βοηθώντας τα άτομα να επανασυνδεθούν με δραστηριότητες καθημερινής ζωής, αναψυχής,  συμμετοχή στη κοινότητα, και  επιστροφή στην εργασία.
Κέντρα αποκατάστασης Εξωτερικά Ιατρεία : εδώ χρησιμοποιούνται τεχνικές νευρομυϊκής αποκατάστασης, για την επανένταξη στο σπίτι, τη δουλειά και την κοινότητα. Παράλληλα αντιμετωπίζονται και τα ψυχοκοινωνικά προβλήματα των ασθενών.
Hospice και μονάδες Παρηγορητικής Αγωγής : Η Εργοθεραπεία εξακολουθεί να ασχολείται με την αυτοφροντίδα του ατόμου, τις δραστηριότητες αναψυχής, τη χρήση του υποστηρικτικού εξοπλισμού, τις στρατηγικές διαχείρισης του πόνου για τη μεγιστοποίηση της ποιότητας της ζωής και της συμμετοχής στη εργασία του.
Το σπίτι : Η ​​Εργοθεραπεία μπορεί να απευθύνει τροποποιήσεις στο σπίτι και την εκπαίδευση φροντιστή για να μεγιστοποιήσετε την ασφάλεια και την ανεξαρτησία, όπως η αναδιοργάνωση της κουζίνας, ή βοηθώντας τον φροντιστή στην προσαρμογή της μετάβασης στο σπίτι και την πορεία της ασθένειας.
Η κοινότητα : Οι επαγγελματίες εργοθεραπευτές ευαισθητοποιούν την κοινότητα παρέχοντας συμβουλευτικά και εκπαιδευτικά σεμινάρια σχετικά με την επιβίωση με τον καρκίνο.

Συμπέρασμα
Ο καρκίνος έχει γίνει μια χρόνια πάθηση, με περισσότερα από 2,5 εκατομμύρια επιζώντες του καρκίνου του μαστού να ζουν στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2010 (American Cancer Society, 2009).Δεδομένου ότι τα ποσοστά επιβίωσης του καρκίνου του μαστού αυξάνονται, υπάρχουν όλο και πιο εξουθενωτικές παρενέργειες των επιθετικών θεραπευτικών επιλογών. Αυτό απαιτεί μια σημαντική στροφή από την ποσότητα της φροντίδας για την ποιότητα της περίθαλψης και της ποιότητας της ζωής για να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των ατόμων. Η εργοθεραπεία μπορεί να προσφέρει πολύτιμα οφέλη σε άτομα σχετικά με την συνέχεια της διάγνωσης του καρκίνου του μαστού και την παρέμβαση, καθώς και να ελαττώσει τις μακροχρόνιες επιδράσεις της φαρμακοθεραπείας.



Αναφορά
American Cancer Εταιρείας. (2009). περιστατικά καρκίνου του μαστού και αριθμοί 2009-2010
Αναπτύχθηκε από Elizabeth D. DeIuliis, OTD, OTR / L, και Κ. Jennifer Hughes, MOT, OTR / L, για την αμερικανική Εργοθεραπείας Συλλόγου.
Ελεύθερη μετάφραση για τις ανάγκες του blog
Μαρινέλη Ανδρονίκη

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ



Οι εργοθεραπευτές διευρύνοντας συνεχώς τις γνώσεις τους και αναπτύσσοντας μια καθ’ όλα ώριμη στάση και συμπεριφορά, προσφέρουν υπηρεσίες σε πολλά επίπεδα, διευκολύνοντας και προωθώντας μεθοδευμένα τη θεραπεία και την ψυχοκοινωνική αποκατάσταση.

Οι εργοθεραπευτές εστιάζουν κυρίως στις δυνάμεις του κάθε ατόμου, παρά στις αδυναμίες του, έτσι ώστε να επιτευχθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εμπλοκή του ασθενούς σε λειτουργικούς ρόλους ζωής για την κατάκτηση των απαραίτητων δεξιοτήτων.

Η παροχή υπηρεσιών από τον εργοθεραπευτή αφορά και στα τρία επίπεδα πρόληψης.

1. Στην πρωτοταγή πρόληψη ο εργοθεραπευτής συμμετέχει σε προγράμματα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της κοινότητας σε θέματα ψυχικής υγείας.

2. Στην δευτεροταγή πρόληψη ο εργοθεραπευτής συμμετέχει σε διάφορα προγράμματα που καλύπτουν όλο το φάσμα της θεραπείας και της ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης.

3. Στην τριτοταγή πρόληψη ο εργοθεραπευτής συμμετέχει σε προγράμματα μεταθεραπευτικής - μετανοσοκομειακής παρακολούθησης (follow up).