Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2014

Σύνδρομο ΙΡΛΕΝ


Τι είναι & τα συμπτώματά του




Το σύνδρομο ΙΡΛΕΝ είναι ένα αντιληπτικό πρόβλημα που μπορεί να επηρεάσει τις ικανότητες του ανθρώπου. Επηρεάζει τη σωστή καταγραφή της οπτικής πληροφορίας στον εγκέφαλο, αυτού δηλαδή που βλέπουμε. Την μάθηση, την απόδοση για άτομα με δυσκολία στην ανάγνωση, την ηρεμία κάτω από έντονα φώτα ή φώτα φθορίου. Στους καλούς αναγνώστες μπορεί να περιορίσει το χρόνο που διαβάζουν με άνεση και κατανόηση. Οφείλεται στην ανικανότητα του εγκεφάλου να επεξεργαστεί ορισμένες ακτινοβολίες του φυσικού φωτός με αποτέλεσμα ο εγκέφαλος του ατόμου που πάσχει να φορτίζει παραπάνω εγκεφαλικά κέντρα από έναν φυσιολογικό. Το σύνδρομο Ίρλεν δεν ανιχνεύεται με σταθμισμένα τεστ, οπτικούς ή ιατρικούς ελέγχους.

Αποτέλεσμα : Οι οπτικές πληροφορίες καταγράφονται και επεξεργάζονται λάθος στον εγκέφαλο και σε αυτό ευθύνεται το φως.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ

Τα συμπτώματα του συνδρόμου Ίρλεν σχετίζονται με την εγκεφαλική υπερφόρτωση που προκαλεί. Στα άτομα που πάσχουν από αυτό, διαταράσσεται η ορμονική ισορροπία του οργανισμού τους αφού οι άνθρωποι αυτοί βιώνουν στρες.

Χωρίζονται στις παρακάτω κατηγορίες :

1. Την ώρα του διαβάσματος :
Κουράζονται εύκολα και γρήγορα.
Μισοκλείνουν τα μάτια τους.
Μετακινούνται πιο κοντά ή πιο μακριά από τη σελίδα.
Χάνουν συχνά το σημείο τους την ώρα του διαβάσματος.
Χρειάζονται οπωσδήποτε κάποιο στυλό ή σημειωτή για να διαβάσουν.
Κάνουν επιπόλαια λάθη.
Έχουν πρόβλημα να καταλάβουν ή να θυμηθούν αυτά που διαβάζουν.
Διαβάζουν λάθος τις λέξεις.
Τα μάτια τους τσούζουν, πονάνε, καίνε ή κοκκινίζουν.
Τρίβουν συχνά τα μάτια τους, τα αισθάνονται ξερά .
Ανοιγοκλείνουν συνεχώς τα μάτια τους ή τα γουρλώνουν.
Αλληθωρίζουν ή συνοφρυώνονται.
Κάνουν συχνά διαλλείματα την ώρα του διαβάσματος.
Προτιμούν να διαβάζουν με χαμηλωμένα φώτα ή ποτέ δεν μπορούν να βρουν τον κατάλληλο φωτισμό για να διαβάζουν.

2. Ευαισθησία στο φως

Ενοχλήσεις από τα φώτα φθορίου, τα έντονα φώτα, τα λαμπερά αντικείμενα, το φως του ηλίου, ή την νυχτερινή οδήγηση.

3. Φτωχή απόδοση – ικανότητες

Φτωχή πρόοδος στην ανάγνωση, βαθμοί που δεν αντιπροσωπεύουν την προσπάθεια και τις γνώσεις τους, οι βαθμοί στα διαγωνίσματά τους είναι χαμηλότεροι από όσο περιμένουν, αποφεύγουν το διάβασμα, ή δεν διαβάζουν για ευχαρίστηση.

4. Αναγνωστικές Δυσκολίες

Προβλήματα με την ευκρίνεια ή με την σταθερότητα της τυπωμένης σελίδας (γράμματα) ή το άσπρο υπόβαθρο επηρεάζει την ανάγνωση των λέξεων , των αριθμών ή των μουσικών νότων. Φτωχή ταχύτητα, ακρίβεια, κατανόηση, και ευχαρίστηση.

5. Φτωχή προσοχή και συγκέντρωση.

Εύκολα αποσπάται η προσοχή τους και έχουν προβλήματα να ξεκινήσουν μια άσκηση, να μείνουν σε μια άσκηση, δείχνουν ότι κουράζονται εύκολά και γρήγορα, νιώθουν ανησυχία ή νευρικότητα.

6. Πονοκέφαλοι και Φυσικά Συμπτώματα

Πονοκέφαλοι, στομαχόπονοι, ή ημικρανίες, οι οποίες δεν έχουν κάποια ιατρική αιτία, από το διάβασμα, τις ασκήσεις για το σπίτι, ή άλλες αντιληπτικές δραστηριότητες.

7. Κούραση ή μη άνεση

Νιώθουν ότι εξαντλούνται (σπαταλούν περισσότερη ενέργεια), κουράζονται, ή νιώθουν νύστα, όταν διαβάζουν – μελετούν ή κάνουν αντιληπτικές δραστηριότητες.

8. Φτωχή Αντίληψη Βάθους

Ανικανότητα να υπολογίσουν με ακρίβεια τις αποστάσεις, τις αναλογίες του χώρου. Δυσκολία με τις κυλιόμενες σκάλες, σκαλοπάτια, σε αθλήματα που παίζονται με μπάλα, ή την οδήγηση.


πηγή: http://www.mpoxatziar.gr/






Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2014

Θέση W... Καλή ή κακή θέση καθίσματος?

 

Υπάρχουν αρκετά παιδάκια, τα οποία στο παιχνίδι τους στο πάτωμα επιλέγουν την θέση "W". 

Τι είναι, όμως, η θέση "W"?


Είναι μια πολύ οικεία θέση καθίσματος για μικρά και μεγάλα παιδιά, την οποία επιλέγουν όταν καθίσουν στο έδαφος. Σε αυτή τη θέση το παιδί κάθεται ανάμεσα στα πόδια του με λυγισμένα τα γόνατα, και τα πόδια ανοίγουν προς τα έξω σε σχήμα W (βλέπε εικόνα). 

Κάποιος θα αναρωτηθεί γιατί να είναι κακή η επιλογή αυτής της θέσης καθίσματος... Κι όμως, η χρήση αυτής της θέσης έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη των παιδιών. 

Σε παρατεταμένη χρήση της θέσης W μπορούν να προκληθούν σημαντικά ορθοπαιδικά προβλήματα. 


Ένα παιδί που επιλέγει συχνά τη συγκεκριμένη θέση σταδιακά αποδυναμώνει τους μύες του κορμού. Οι περιστροφές του κορμού και οι μετατοπίσεις βάρους περιορίζονται με αποτέλεσμα να μην αναπτύσσεται ο χιασμός της μέσης γραμμής του σώματος και η πλευρική κυριαρχία. Επίσης, παρουσιάζει καθυστέρηση στην ανάπτυξη της στασικότητας του κορμού, την ισορροπία και επιβαρύνει τις αρθρώσεις των κάτω άκρων.
Αυτοί είναι μόνο κάποιοι από τους λόγους, για τους οποίους η θέση W δεν συνιστάται στα παιδιά.
Είναι σημαντικό να αποτρέπετε τα παιδιά από τη θέση W προτού αυτή γίνει μια συνήθεια. Προτρέψτε τα να ΚΑΘΙΣΟΥΝ ΚΑΛΑ και να ΦΤΙΑΞΟΥΝ ΤΑ ΠΟΔΙΑ ΤΟΥΣ.


Υπάρχουν πιο λειτουργικές θέσεις καθίσματος που μπορείτε να τους προτείνεται:

  • Κάθισμα με τα πόδια μπροστά
  • Κάθισμα με τα πόδια μπροστά, ανοιχτά και τεντωμένα
  • Οκλαδόν
  • Πλευρικό κάθισμα (και τα δυο πόδια είναι λυγισμένα όπως στη θέση W, με τη διαφορά πως και τα δύο είναι προς την ίδια κατεύθυνση και την ίδια πλευρά του σώματος)
  • Τα παιδιά μπορεί να εναλλάσουν τις θέσεις καθίσματος, και να δοκιμάζουν διαφορετικές καθ'όλη τη διάρκεια παραμονής τους σε ένα παιχνίδι. Στην περίπτωση που η θέση W παραμένει συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό γιατρό ή θεραπευτή.


ΠΗΓΗ: Όλγα Καμπιώτη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια, 
http://paidikaiergotherapeia.blogspot.gr/

Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2014


To παρακάτω απόσπασμα βρίσκεται στο περιοδικό Asperger United, της Νational Autistic Society, έκδοση Ιανουάριος 2014. 

Πως βλέπω τον αυτισμό μου
 -O αυτισμός μου με κάνει να κάνω πράγματα και δεν καταλαβαίνω γιατί. 
-Μερικές φορές πληγώνω τα άλλα παιδιά και μερικές φορές τα κάνω να κλαίνε.
 -Χρειάζομαι να τηρούνται οι κανόνες και δεν μου αρέσει καθόλου όταν δεν ακολουθούνται.
-Μερικές φορές όταν έρχεσαι κοντά μου, νοιώθω ότι μπαίνεις στον προσωπικό μου χώρο. Μπορεί να έχω έντονη αντίδραση επειδή νοιώθω ότι είσαι πολύ κοντά στο πρόσωπο μου!
 -Μου αρέσει να είμαι πρώτος σε όλα και μπορεί να σε σπρώξω στην ουρά.
 -Δεν θέλω να είμαι αγενής, είναι όμως κάτι που κάνω. 
-Μου αρέσει να είμαι ο αρχηγός και να έχω τον έλεγχο στο πως παίζουμε.
 -Δεν μου αρέσει να μπλέκω σε καβγάδες και θέλω να είμαι ο φίλος σου.
 -Μπορεί να με δεις να γυρίζω γύρω-γύρω, να τινάζω σαν πουλί τα χέρια μου και να κουνάω το σώμα μου μέχρι να κοκκινίσω. Αυτός είναι ο τρόπος να αντιμετωπίσω τον κόσμο εφόσον το κεφάλι μου δεν ισορροπεί ό,τι έχει μέσα. 
-Όταν κολλάω σε ένα θέμα, θα μιλάω για αυτό όλη την ημέρα.
 -Δεν έχω σκοπό να σε κάνω να βαριέσαι αλλά είναι σημαντικό για μένα να το πω.
 -Έτσι την επόμενη φορά που θα δεις μια έκρηξη, μην με κοιτάζεις έντονα και μην γελάς μαζί μου. -Το παιδί αυτό δεν είναι πάντα τόσο άτακτο. 

Παρακαλώ ενημερώσου για τον αυτισμό….

Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2014




Μια ταινία που αξίζει να δείτε... βασισμένη στην αληθινή ιστορία του Brad Cohen, ο οποίος, πάσχει από το σύνδρομο Τουρέτ από πολύ νεαρή ηλικία, αψηφά όλες τις δυσκολίες προκειμένου να γίνει ένας ταλαντούχος δάσκαλος. Δεν κυκλοφορεί στην Ελλάδα. Διατηρούμε την Ελληνική κοινότητα στο facebook Tourettes Syndrome Greece https://www.facebook.com/TourettesSyn...

Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2014

Floortime









Τι είναι το Floortime





Για να σχεδιάσουμε ένα θεραπευτικό πρόγραμμα, είναι βασικό να γνωρίζουμε πού βρίσκεται το παιδί αναπτυξιακά. Κάθε παιδί πρέπει να κατακτά με τη σειρά ορισμένα λειτουργικά συναισθηματικά ορόσημα (στοιχείο D), για να συνεχίζεται η συναισθηματική και νοητική ωρίμανσή του.
Αυτορύθμιση της συμπεριφοράς, κοινωνική αλληλεπίδραση και μάθηση του μωρού χάρη στην από κοινού προσοχή.
Εμπλοκή σε σχέσεις, σαν βάση για εσωτερίκευση προτύπων συμπεριφορών, εξαγωγή νοήματος από αυτές.
Αμφίδρομη επικοινωνία με διάφορα σήματα του μωρού.
Σύνθετη επικοινωνία με σειρές χειρονομιών που δημιουργούν μια πολύπλοκη εμπειρία κοινωνικής επίλυσης προβλημάτων και αίσθησης του εαυτού.
Συναισθηματικές ιδέες που επικοινωνούνται μέσω συμβόλων, όπως οι λέξεις και οι εικόνες.
Συναισθηματική σκέψη με πιο ρεαλιστικές, λογικές ιδέες. Tο νήπιο επενδύει σε σχέσεις και αναγνωρίζει τις διαφορές μεταξύ των ανθρώπων.


Το στοιχείο I (ατομικές διαφορές) περιγράφει τις βιολογικές διαφορές στην επεξεργασία των ερεθισμάτων, οι οποίες έχουν επίδραση στην ανάπτυξη και στη μάθηση. Έτσι, τα παιδιά μπορεί να αναζητούν ή να αποστρέφονται ερεθίσματα, να υπεραντιδρούν ή να υποαντιδρούν σε αυτά.
Το στοιχείο R (σχέσεις) περιγράφει τη μαθησιακή σημασία των σχέσεων με τους οικείους, τους δασκάλους, τους θεραπευτές, τους συνομηλίκους, και γενικά με τους άλλους. Το παιδί αισθάνεται πιο κοντά σε όποιον δείχνει να σέβεται τα ενδιαφέροντα του παιδιού και συμμετέχει σε αυτά.


Το Floortime™ (ή DIRFloortime™) είναι οι τεχνικές, με τις οποίες ακολουθούμε (και διεγείρουμε) τα συναισθηματικά ενδιαφέροντα του παιδιού (παιδοκεντρικό μοντέλο), εξερευνούμε τις ιδέες του, ενώ ταυτόχρονα προκαλούμε το παιδί να κάνει επαφή μαζί μας, να γίνεται δημιουργικό, αυθόρμητο, περίεργο, και να κατακτά όλο και περισσότερο διάφορες κοινωνικές, μαθησιακές και συναισθηματικές δεξιότητες (ανεβαίνοντας την ιεραρχική κλίμακα των αναπτυξιακών οροσήμων), ενώ εμείς επεκτείνουμε τη δράση και την αλληλεπίδραση, κινητοποιώντας όλες τις αισθήσεις και τις κινήσεις, τα συναισθήματα. Βοηθάμε το παιδί να μένει συγκεντρωμένο σε μας και στη δραστηριότητα και να εξασκεί δεξιότητες σκέψης: εμπλοκή με τον άλλο, αλληλεπίδραση, συμβολική σκέψη, λογική σκέψη.


Το DIR® Model εκτός από το Floortime™ περιέχει επίσης και διάφορες ασκήσεις επίλυσης προβλημάτων και περιλαμβάνει διεπιστημονική ομάδα με λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, ειδικό παιδαγωγό, αναπτυξιακό ψυχολόγο, και ενδεχομένως ψυχίατρο και επαυξητικές τεχνολογίες. Εκτός από λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, φυσικοθεραπεία, ειδική διαπαιδαγώγηση, το Floortime μπορεί να συμπεριλαμβάνει συμβουλευτική υποστήριξη γονέων, εντατικά προγράμματα στο σπίτι, προγράμματα στο σχολείο. 


Όλοι οι θεραπευτές θα πρέπει να ενσωματώσουν τις τεχνικές του, μαζί με τους στόχους αλληλεπίδρασης που προϋποθέτει, είτε πρόκειται για λογοθεραπεία, είτε για εργοθεραπεία, είτε για ειδική διαπαιδαγώγηση. Η επικοινωνία είναι από τις κυριότερες δυσκολίες των παιδιών με αυτισμό και άλλες διαταραχές της ανάπτυξης. Άρα το πρόγραμμά τους πρέπει να είναι επικεντρωμένο στο πώς θα μάθουν να επικοινωνούν, όχι στο πώς θα εκφέρουν απλά λέξεις. Τα παιδιά που κάνουν κλασική λογοθεραπεία έχουν μεν κέρδη, αλλά δεν κατορθώνουν να χρησιμοποιήσουν τις νέες τους δεξιότητες αυθόρμητα στην καθημερινότητα, αφού δεν τις έχουν μάθει μέσα σε ένα λειτουργικό, φυσικό, και συναισθηματικά πρόσφορο περιβάλλον.