Η γραφή αναπτύσσεται μέσω των αισθητικοκινητικών, αντιληπτικών και γνωστικών μας ικανοτήτων. Η σύνθετη αυτή διαδικασία συχνά για ένα παιδί είναι δύσκολη με αποτέλεσμα να μαθαίνει να γράφει με λάθος τρόπο. Ο σωστός τρόπος γραφής πραγματοποιείται με τα τρία δάχτυλα αντίχειρας, μέσος δείκτης (τριποδική λαβή). Όταν ένα παιδί ξεκινά να πιάνει στα χέρια του ένα μολύβι, μια ξυλομπογιά ή έναν μαρκαδόρο περνά, συνήθως, από όλα τα στάδια λαβής μέχρι να καταλήξει στον σωστό τρόπο.
Μέσα από αυτή την διαδικασία το παιδί εξασκεί την λεπτή του κινητικότητα και δεν χρειάζεται να το πιέζουμε να μάθει άμεσα την σωστή λαβή. Μεγαλώνοντας θα πρέπει να βελτιώνεται η λαβή του ώστε να καταλήξει στον σωστό τρόπο γραψίματος.
Για να φτάσει στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναπτυχθούν οι μύες στα χέρια και τους ώμους μέσω δραστηριοτήτων όπως είναι το μπουσούλημα το σκαρφάλωμα κ.α. (ανάπτυξη της αδρής τους κινητικότητας). Πιέζοντας ένα παιδί να κρατήσει σωστά το μολύβι από μικρή ηλικία το πιο πιθανό είναι να μην το καταφέρει, να απογοητευτεί και να αποφύγει την διαδικασία του γραψίματος. Περνώντας, λοιπόν, από όλα τα στάδια το παιδί ωριμάζει και μαθαίνει να χειρίζεται τα μέσα γραφής.
Τα στάδια από τα οποία περνάει ένα παιδί είναι τα εξής:
Ξεκινώντας, το παιδί πιάνει το μολύβι με την γροθιά του κάνοντας μουντζούρες και κινώντας όλο του το χέρι (1-2 ετών).
Προχωρώντας, το παιδί αρχίζει να χρησιμοποιεί όλα του τα δάχτυλα δίνοντας κλίση στον καρπό του και στρέφοντας την παλάμη προς τα κάτω. Ξεκινάει να έχει καλύτερο έλεγχο του ώμου του και κατά την γραφή κινεί το χέρι του από τον αγκώνα και κάτω. Το σχέδιο του αρχίζει να παίρνει πιο συγκεκριμένη μορφή (2-3 ετών).
Σιγά σιγά αρχίζει να κάνει χρήση των τεσσάρων δακτύλων και ο τρόπος που κρατάει το μολύβι αρχίζει να πλησιάζει τον επιθυμητό (3-4 ετών).
Το παιδί καταλήγει, πλέον, στην σωστή λαβή του μολυβιού χρησιμοποιώντας τα τρία δάχτυλα (4-6 ετών).
Αν το παιδί παρουσιάζει δυσκολία στην χρήση του μολυβιού τότε χρειάζεται η παρέμβαση του εργοθεραπευτή. Παρόλα αυτά οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους μέσω ασκήσεων που αφορούν την ενδυνάμωση των χεριών (σχοινάκι, πλαστελίνη, πέρασμα χαντρών σε κορδόνι, σπάσιμο φυσαλίδων του περιτυλίγματος αντικειμένων, στύψιμο σφουγγαριού, πιάσιμο μικρών αντικειμένων με πιάστρα κ.α.). Επίσης, μπορούν να κάνουν δραστηριότητες με τα παιδία τους στόχος των οποίων θα είναι η χρήση των δακτύλων με έλεγχο πίεσης (π.χ. το πιάσιμο εύθραυστων αντικειμένων με τα δάχτυλα ή με τσιμπιδάκι, η ζωγραφική σε χαρτί κουζίνας ή το ντόμινο κ.α.).
Τέλος, για να ενισχυθεί η ικανότητα του παιδιού στην περιστροφή αντικειμένων, στην ανεξαρτησία των μερών του χεριού του και στην σταθερότητα του καρπού του, οι γονείς μπορούν να το βοηθήσουν παίζοντας με σβούρα, το μοίρασμα νομισμάτων με αντίχειρα και δείκτη και το χτίσιμο πύργων με τουβλάκια αντίστοιχα.
πηγή: στήριξις plus
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου