Δευτέρα 8 Ιουλίου 2013

Προγραφικές ασκήσεις

Μερικές ασκήσεις που μπορεί να κάνει ένας Εργοθεραπευτής, αλλά και να προτείνει σε παιδιά με δυσκολίες στη γραφοκινητικότητα και τον οπτικοκινητικό συντονισμό (συντονισμός ματιού-χεριού) είναι οι παρακάτω:

 




















Μαρινέλη Ανδρονίκη

Κυριακή 7 Ιουλίου 2013

Σύνδρομο Okamoto


Κύρια χαρακτηριστικά του συνδρόμου Οkamoto είναι: πρόβλημα στα νεφρά (υδρονέφρωση), μυική υποτονία, κληρονομική υδρονέφρωση, νοητική υστέρηση, αναπτυξιακή υστέρηση, χειλεοσχιστία, λυκόστομα κτλ.

Συνολικά μπορεί να παρουσιάζει 23 συμπτώματα από όλα σχεδόν όργανα του σώματος, αλλά οι κύριες εκδηλώσεις που πάντα συνυπάρχουν είναι πέντε: προβλήματα από την καρδιά, νεφρό, ανωμαλίες προσώπου καθώς και μυική υποτονία και νοητική υστέρηση.
Για τον κλινικό παιδίατρο είναι απαραίτητο να έχει υπόψιν του αυτό το σύνδρομο ειδικά σε παιδιά που παρουσιάζουν νοητική και αναπτυξιακή υστέρηση, μαθησιακές δυσκολίες, σε συνδυασμό με δυσμορφίες προσώπου.
Η μοριακή βιολογία και η συνεργασία με γεννετιστή ειδικευμένο σε σύνδρομα μπορεί να βοηθήσει στην διάγνωση και να αναγνωρίσει τον συγκεκριμένο τύπο.

Η θεραπεία έγκειται στην αποκατάσταση των δυσμορφίων του προσωπου κυρίως (στόμα, αυτιά,μύτη), και στην αντιμετώπιση της καρδιακής ανεπάρκειας και υδρονέφρωσης.
Είναι πολυπαραγοντική νόσος και χρειάζεται παιδιατρικό κέντρο που να συνδυάζει όλες τις ειδικότητες που αφορούν την συμπτωματολογία του συνδρόμου.

Τετάρτη 3 Ιουλίου 2013

Δυσπραξία



Η κίνηση παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή και εξέλιξη του παιδιού, αφού αποτελεί ένα πολύτιμο μέσο απόκτησης γνώσεων, εξερεύνησης του περιβάλλοντος, κοινωνικής αλληλεπίδρασης και μέσο κατανόησης των ορίων του ανθρώπινου σώματος, σε σχέση με το περιβάλλον του.
Υπάρχουν, όμως, κάποια παιδιά που φαίνονται να δυσκολεύονται στην εκτέλεση των δεξιοτήτων τους. Πιο συγκεκριμένα, δυσκολεύονται να οργανώσουν τις κινήσεις του κ να χρησιμοποιήσουν αυτό που λέμε «πράξη». 


«Πράξη» (praxis) είναι η ικανότητα της κατανόησης, του σχεδιασμού και της εκτέλεσης κινητικών δεξιοτήτων. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει με κάποιο τρόπο να είμαστε ικανοί να συλλάβουμε την ιδέα της δράσης που θέλουμε να εκτελέσουμε, να κάνουμε μια «σχηματική» αναπαράσταση στο μυαλό μας,, να οργανώσουμε την διαδοχή των πράξεων μας και να την εκτελέσουμε, λαμβάνοντας ο τελικό αποτέλεσμα και σκοπό της. με την οποία γνωρίζουμε πώς να χρησιμοποιούμε τα χέρια μας και το σώμα μας και να εκτελούμε σύνθετες εργασίες, όπως να μπορούμε να ντυθούμε, να παίζουμε ένα πολύπλοκο παιχνίδι, να χρησιμοποιούμε σωστά το μολύβι και τα μαχαιροπίρουνα, να κάνουμε μία κατασκευή, να τακτοποιούμε το δωμάτιο μας, όπως και να εκτελούμε σωστά κάθε καθημερινή μας δραστηριότητα. 


Ουσιαστικά η ικανότητα αυτή περιλαμβάνει τρείς συνιστώσες: 

Ιδεασμός: η γνώση για το τι πρέπει να εκτελέσουμε

Κινητικός σχεδιασμός: η ικανότητα να σχεδιάζουμε και να οργανώνουμε τις κινήσεις που απαιτούνται

Εκτέλεση: η πραγματοποίηση των κινήσεων, με μια αρμονική συνέχεια, η οποία και απαιτεί καλό κινητικό συντονισμό.

Η δυσκολία στον σχεδιασμό και την ολοκλήρωση μιας πράξης, είναι πολύ πιθανόν να οφείλεται σε μια αναπτυξιακή διαταραχή συντονισμού, ή αλλιώς δυσπραξία.

Διαταραχή της ικανότητας κατάκτησης και εκτέλεσης μιας δεξιότητας σε ένα παιδί χαρακτηρίζεται από δυσκολία στα να αποκτήσει και να επιδοθεί με επιτυχία σε κινητικές δεξιότητες που απαιτούν ταχύτητα, ακρίβεια, σχεδιασμό, συγχρονισμό. 

Οι δυο πιο συνηθισμένες μορφές της δυσπραξίας, είναι οι εξής: 

  • Αναπτυξιακή διαταραχή του κινητικού συντονισμού

  • Αναπτυξιακή διαταραχή του λόγου 


Αναπτυξιακή Διαταραχή του Κινητικού Συντονισμού (κινητική δυσπραξία) 

Η αναπτυξιακή διαταραχή του κινητικού συντονισμού είναι μια κατάσταση κατά την οποία, λαμβανομένης υπόψη της ηλικίας τους, παιδιά με φυσιολογική πνευματική και σωματική ανάπτυξη και χωρίς εμφανή νευρολογική νόσο, παρουσιάζουν δυσκολίες στην εκτέλεση πολιτισμικά τυπικών κινητικών δεξιοτήτων, συμπεριλαμβανομένων δραστηριοτήτων της καθημερινής και της σχολικής ζωής. 
Η δυσπραξία είναι μία διαταραχή της ποιότητας της κίνησης και της αποτελεσματικότητας του συντονισμού. Τα παιδιά με δυσπραξία, ενώ έχουν φυσιολογική νοημοσύνη, η κίνησή τους είναι αδέξια. Στην καθημερινή μας ζωή, η πράξη μας βοηθάει να αποκρινόμαστε αυτόματα, ομαλά και ακαριαία με το σώμα μας, χωρίς να χρειάζεται να σκεφτούμε αυτό που κάνουμε, λειτουργούμε αυτοματοποιημένα. 
Οι δυσκολίες στον προγραμματισμό της κίνησης δεν είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο εκδηλώνεται η δυσπραξία. Τα δυσπραξικά παιδιά μπορεί, επίσης, να συναντούν δυσκολίες και στην διαχείριση των συναισθημάτων τους, αλλά και των αλλαγών στην ζωή τους. Δυσκολεύονται έντονα στην συμμετοχή σε ομαδικά παιχνίδια, γεγονός που τα κάνει να αποσύρονται και να μειώνει τις κοινωνικές τους επαφές και την ανάγκη για κοινωνικοποίηση και παιχνίδι. Ακόμη, δημιουργούνται αισθήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης, διότι είναι πολύ απογοητευτικό ένα παιδί να θέλει να κάνει αρκετά πράγματα, αλλά να μην είναι ικανό να τα κάνει πράξη. 
Στοιχεία δυσπραξίας μπορεί να φανούν αρκετά πρώιμα. Σε μικρής ηλικίας παιδιά παρατηρείται, συνήθως, καθυστέρηση στην κατάκτηση των κινητικών σταθμών, και πολλές φορές οι γονείς παρατηρούν τα παιδιά τους να περπατάνε, πριν καν μπουσουλήσουν. Το παιδί, μπορεί, να παρουσιάσει αργή γλωσσική ανάπτυξη, όπως και καθυστέρηση στην εκπαίδευση της τουαλέτας. Κάποιοι γονείς, εντοπίζουν δυσκολίες του παιδιού τους στις διατροφικές συνήθειες (εμμονές με συγκεκριμένα φαγητά ή αποφυγή ορισμένων άλλων), αλλά και δυσκολίες στον ύπνο. Τέλος, όσον αφορά το παιχνίδι τους, υπάρχει μια δυσκολία με τα κατασκευαστικά παιχνίδια (τύπου lego, ενσφηνώσεις, puzzles), αλλά και στην χρήση των κινητικών δεξιοτήτων τους, όπως στο ποδήλατο. Το σκαρφάλωμα, παιχνίδια ισορροπίας, παιχνίδια με μπάλα και τα παιχνίδια της παιδικής χαράς, είναι κάποια από εκείνα που απαιτούν ικανότητες, στις οποίες υπολείπονται παιδιά με διαταραχή του κινητικού συντονισμού. 
Σε μεγαλύτερης ηλικίας παιδιά, οι δυσκολίες είναι πιο έντονες και εμφανείς, με έντονο αντίκτυπο στο παιχνίδι, την γραφή, αλλά και τις δεξιότητες που έχουν να κάνουν με την αυτοεξυπηρέτηση του παιδιού. Το παιδί δυσκολεύεται να αντιληφθεί τι μπορεί να κάνει με το σώμα του και να οργανώσει τις κινήσεις που απαιτούνται για την ολοκλήρωση ενός καθήκοντος, όπως να ντυθεί, να κουμπώσει, να τραβήξει φερμουάρ και να δέσει κορδόνια. Δυσκολίες παρατηρούνται και στο χειρισμό των παιχνιδιών. Το παιδί, αντί να χειριστεί κατάλληλα τα παιχνίδια, ώστε να δημιουργήσει ευκαιρίες για ικανοποίηση, τα σπρώχνει, απλώς τριγύρω ή τα βάζει στη σειρά. Μερικές φορές, στην προσπάθεια του να χειριστεί την απογοήτευση και τα αρνητικά του συναισθήματα, τα καταστρέφει. Χαρακτηριστική είναι η έλλειψη οργάνωσης και η τάση για ατυχήματα, εξαιτίας της κινητικής αδεξιότητας. Οι δάσκαλοι χαρακτηρίζουν, συνήθως τα παιδιά ως «ανοργάνωτα» και αναφέρουν δυσκολίες στη χρήση του μολυβιού και στην εκμάθηση της γραφής, αλλά και δυσκολίες στον οπτικοκινητικό συντονισμό και την οπτική αντίληψη των παιδιών. Κάποιες φορές, υπάρχει και καθυστέρηση στην εδραίωση της πλευρίωσης. Πολλά παιδιά, με διαταραχή συντονισμού των κινήσεων, παρουσιάζουν προβλήματα και στη σχολική μάθηση. 


Συνοψίζοντας τα παραπάνω, αναφέρουμε κάποιες δραστηριότητες που δυσκολεύονται τα παιδιά με δυσπραξία: 

Παιχνίδι 
  1. συναρμολόγηση παιχνιδιών κατασκευής και puzzles
  2. χρωματισμός, κόψιμο και σχεδίαση
  3. παιχνίδια παιδικής χαράς
  4. παιχνίδια με μπάλα
  5. ομαδικά κινητικά παιχνίδια 

Οργάνωση 

  1. να κάνει πράγματα με ένα αποτελεσματικό τρόπο
  2. αργός και αποδιοργανωμένος τρόπος στο παιχνίδι, στην φροντίδα του εαυτού και στη μάθηση
  3. διαταραγμένη εικόνα σώματος
  4. καθυστέρηση στην πλευρίωση
  5. δυσκολία στην απομνημόνευση οδηγιών
  6. δυσκολία στην μάθηση νέων εργασιών
  7. δυσκολία στο σχηματισμό εννοιών
  8. προβλήματα στο να ξεκινήσει κάτι και να ξέρει πότε και που να σταματήσει

Συμπεριφορά 
  1. μειωμένη συγκέντρωση – διάσπαση προσοχής
  2. παρορμητική συμπεριφορά
  3. επιρρεπής σε ατυχήματα
  4. υπερβολικές συναισθηματικές αντιδράσεις, με εκρήξεις θυμού
  5. χαμηλή αυτοεκτίμηση
  6. δυσκολίες με τις δεξιότητες κοινωνικοποίησης

Η καθημερινότητα των παιδιών με δυσπραξία είναι αρκετά ενοχλητική για αυτά, αφού οι δυσκολίες τους είναι εμφανείς και κάνουν το παιδί δυσλειτουργικό.
Ένα παιδί με δυσπραξία, θα γίνει ένας μελλοντικός δυσπραξικός ενήλικας, με κάποιες από τις παρακάτω δυσκολίες: 

  1. Δυσκολία σον συντονισμό των κινήσεων
  2. Τάση για πτώσεις και ατυχήματα
  3. Φτωχός χωρικός προσανατολισμός και αίσθηση της κατεύθυνσης
  4. Δυσκολίες στην εκμάθηση κινητικών δεξιοτήτων (όπως η οδήγηση αυτοκινήτου)
  5. Δυσκολία στην ακολουθία οδηγιών
  6. Φτωχή μνήμη


Προτεινόμενες δραστηριότητες


Αμφίπλευρος συντονισμός – ενδυνάμωση άνω κορμού.

  • Περπάτημα καροτσάκι όπου ο γονιός κρατάει το παιδί από τα πόδια και το παιδί προσπαθεί να περπατήσει με τα χέρια
  • Το παιδί σκάβει στην αυλή με μικρό φτυάρι ή φαράσι με μακριά λαβή για να μεταφυτέψει λουλούδια και μεταφέρει το χώμα σε καρότσι 
  • μονόζυγο στο πάρκο
  • Το παιδί καθαρίζει τζάμια κρατώντας με τα δύο του χέρια το σφουγγάρι με μακριά λαβή. Ακολουθεί κάθετη κατεύθυνση από πάνω προς τα κάτω και αντίθετα (ψηλά τζάμια – έκταση κορμού )
  • Το παιδί σκουπίζει την βεράντα και έπειτα τελειώνοντας το σκούπισμα μαζεύει τα σκουπίδια με το φαράσι
  • Το παιδί ξαπλωμένο σε στρώματα σε πρηνή θέση παίζει bowling κυλάει την μπάλα και προσπαθεί να ρίξει τις κορύνες.
  • Το παιδί μεταφέρει την λεκάνη με τα ρούχα για να τα απλώσει η μαμά
Κιναίσθηση – Σχεδιασμός κίνησης
  • Το παιδί είναι κρυμμένο κάτω από τα σεντόνια και προσπαθεί να βγει.
  • Το παιδί προσπαθεί να περπατήσει με ένα βιβλίο στο κεφάλι. (ισορροπία, μέση γραμμή)


Σωματογνωσία.


  • Το παιδί κινεί τα μέρη του σώματος του που του ονομάζετε προς την κατεύθυνση που του αναφέρετε. Η δραστηριότητα να επαναληφθεί δένοντας του τα μάτια Η εντολές να γίνονται λεκτικά για να μην έχει πρότυπο για να μιμηθεί.

  • Το παιδί βάζει τα μέρη του σώματος του που του ονομάζετε μέσα σε σακουλίτσα ή τοποθετεί σ αυτά ένα σακουλάκι ισορροπίας. - Το παιδί περπατάει ελεύθερα στο δωμάτιο, σε συγκεκριμένο σηνιάλο (π.χ τριπλό κτύπημα χεριών) πρέπει να κάνει μία συγκεκριμένη στάση του σώματος (π.χ κρατάω με τα χέρια μου τα αυτιά μου και βγάζω την γλώσσα έξω ) Τι σινιάλο αντιστοιχεί σε κάθε στάση σώματος θα πρέπει να ειπωθούν από την αρχή της δραστηριότητας.(συγκέντρωση προσοχής – αύξηση ταχύτητας εγρήγορσης.

Οπτική διάκριση.

  • Βγάλτε τα καπάκια από διάφορα βαζάκια και ανακατέψτε τα , το παιδί θα πρέπει να αναγνωρίσει και να ανατοποθετήσει τα καπάκια βιδώνοντας τα. Συγκέντρωση προσοχής – ακουστική διάκριση

  • Έχετε μπροστά σας μερικά αντικείμενα από διαφορετικά υλικά (π.χ ποτήρι, κατσαρόλα, φλιτζάνι )και τα χτυπάτε με ένα κουτάλι. Κατά πρώτη φάση το παιδί θα μάθει να αναγνωρίζει τα διάφορα κτυπήματα κατά δεύτερη φάση το παιδί θα πρέπει να αναγνωρίσει τα κτυπήματα με κλειστά μάτια(ακουστική διάκριση)

  • Παίρνετε μία θέση κοντά στο παιδί από πίσω, δεξιά αριστερά πάνω, κάτω και κάνετε ένα ήχο όπου το παιδί θα πρέπει να καταλάβει από πού έρχεται ο ήχος(ακουστικός προσανατολισμός, κιναίσθηση).

  • Παιχνίδι «κρυμμένος θησαυρός». Κρύβουμε ένα αντικείμενο και το παιδί προσπαθεί να το βρει. Υπάρχει η εξής καθοδήγηση, όσο το παιδί κοντεύει στο κρυμμένο αντικείμενο τόσο πιο γρήγορα χτυπάμε τα χέρια, όσο πιο μακριά είναι από το αντικείμενο τόσο πιο αργά χτυπάμε τα χέρια.

  • Το παιδί τρέχει ελεύθερα στο δωμάτιο, του λέτε μία εντολή( π.χ φέρε μου το στυλό) και με το δικό σας μέτρημα μέχρι το τρία πρέπει να πάει να το πιάσει και να σας το φέρει.
  • Το παιδί περπατάει ακολουθώντας τον ρυθμό που του χτυπάτε (ο ρυθμός να είναι για τον βηματισμό της παρέλασης) .
  • Παιχνίδι «στρατιωτάκια ακούνητα αγέλαστα». Το παιδί τρέχει στο δωμάτιο, πρέπει να σταματήσει μόλις χτυπήσετε τα χέρια σας

Δευτέρα 24 Ιουνίου 2013



Ο ρόλος του Εργοθεραπευτή είναι να σκιαγραφήσει και να πάρει το επαγγελματικό προφίλ του λήπτη, να εξετάσει τα ενδιαφέροντα, τις ικανότητες και τις ανάγκες του, να σχεδιάσουν μαζί ένα πρόγραμμα δράσης, να ερευνήσουν εργασίες που του ταιριάζουν καθώς και τη ζήτηση που έχουν τα επαγγέλματα που τον ενδιαφέρουν.
Αφού ληφθούν αυτά τα στοιχεία ο Εργοθεραπευτής θα φροντίσει να καλλιεργηθούν περισσότερο οι δεξιότητες του λήπτη, θα τον ενισχύσει ως προς την αυτοδιαχείριση, στη λήψη αποφάσεων, στη διαχείριση άγχους, χρόνου, στην επίλυση προβλήματος.
Παράλληλα θα τον στηρίζει στην διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων στο χώρο εργασίας.


Μαρινέλη Ανδρονίκη
Εργοθεραπεύτρια



Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013

Οι 17 πιο συχνές σκέψεις των ψυχαναγκαστικών!!!










1. Συχνές είναι οι αμφιβολίες “μήπως δεν έχω κάνει το σωστό” ή “ο φόβος “μήπως έχω κάνει κάποιο λάθος”. Επίσης, ιδεοληπτικά εμφανίζεται η πιθανότητα κάποιας παράλειψης ή πρόκλησης κακού ή λάθους π.χ. “μήπως άφησα ανοιχτό το παράθυρο ή τον θερμοσίφωνα”, “μήπως δεν έχω κλείσει τον φούρνο ή το μάτι της κουζίνας”. Παρομοίως υπάρχουν και πιο πολύπλοκα περιεχόμενα όπως: “μήπως χτύπησα κάποιον με το αυτοκίνητο¨.



Αυτές οι αμφιβολίες οδηγούν σε επανελέγχους (=καταναγκασμοί), δηλαδή επαναλαμβανόμενες πράξεις για την επιβεβαίωση ότι όλα είναι καμωμένα σωστά π.χ. “πηγαίνω πολλές φορές στην κουζίνα για να είμαι σίγουρος ότι η ηλεκτρική κουζίνα είναι κλειστή”, “ελέγχω τον δρόμο από τον οποίο πέρασα μήπως υπάρχουν κηλίδες αίματος ή κάποιος τραυματισμένος.”



2. Άλλη μορφή ιδεοληπτικής αμφιβολίας που απαντάται συχνά είναι “μήπως δεν διάβασα σωστά το κείμενο του βιβλίου”, που μπορεί να οδηγήσει σε τελετουργία επανάληψης δηλαδή να διαβάζει κάποιος ξανά και ξανά το ίδιο κείμενο για πολλή ώρα μέχρι να βεβαιωθεί ότι το κατάλαβε.



Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν είναι στην πραγματικότητα η κατανόηση του κειμένου, αλλά η μείωση της δυσφορίας που οδηγεί στην διακοπή της τελετουργίας επανάληψης.



3.Κάποιοι φοβούνται μήπως μολυνθούν από κάτι που θα πιάσουν ή θα φάνε, και καταφεύγουν σε τελετουργίες καθαρισμού που μπορεί να πάρουν πολύ χρόνο ή γίνονται με συγκεκριμένο τρόπο κάθε φορά π.χ. πρώτα το αριστερό χέρι, πρώτα την παλάμη και μετά μέχρι τον αγκώνα και μετά το δεξί χέρι με την ίδια ακριβώς σειρά κ.ο.κ.



5. Μερικοί αγχώνονται εξαιρετικά όταν δεν υπάρχει τάξη και συμμετρία, π.χ. ανησυχούν μήπως δεν είναι σωστά τακτοποιημένο το γραφείο, η ντουλάπα, τα προσωπικά τους αντικείμενα,



και αναλώνουν ώρες σε τακτοποιήσεις, π.χ. στρώνουν τα σεντόνια χωρίς καμία ζάρα και με απόλυτη συμμετρία, βάζουν τα cd ή τα βιβλία χωρίς να εξέχει καμία γωνία, τοποθετούν τις παντόφλες και τα ρούχα σε συγκεκριμένες θέσεις κλπ.




6.Ο ιδεοληπτικός φόβος για την έκφραση βίας και επιθετικότητας προς τον εαυτό ή τους άλλους με παρορμητικό τρόπο παίρνει τη μορφή: “φοβάμαι μήπως σκοτώσω το παιδί μου, μήπως μαγειρέψω και δηλητηριάσω την οικογένεια μου”, “μήπως ξεστομίσω αισχρόλογα”, “μήπως κλέψω πράγματα” κλπ.



Για να ανταπεξέλθουν στο άγχος αποφεύγουν τα αντικείμενα που μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να προκαλέσουν κακό (π.χ. μαχαίρια) ή άτομα στα οποία έχουν σκεφτεί ότι μπορεί να προκαλέσουν τη βλάβη ή συγκεκριμένες δραστηριότητες π.χ. αποφεύγω να μαγειρεύω για την οικογένειά μου κλπ.



7. Υπάρχουν ιδεοληψίες (εικόνες ή σκέψεις) σεξουαλικού περιεχομένου που βιώνονται ως απαγορευμένες και διεστραμμένες από το ίδιο άτομο που τις έχει. Αυτές μπορεί να αφορούν σε παιδιά ή μέλη της οικογένειάς, αιμομιξία ή επιθετική σεξουαλική συμπεριφορά. Για να αντιμετωπίσει, ο άνθρωπος καταφεύγει σε διάφορα τεχνάσματα. Μπορεί να πει προσευχές, να επαναλάβει λέξεις ή φράσεις ( νοητικοί καταναγκασμοί) που κατευνάζουν το άγχος ή να αποφύγει να έρθει σε επαφή με τον άνθρωπο στον οποίο κατευθύνονται οι σεξουαλικές του σκέψεις.



9, Στη ίδια κατηγορία (ιδεοληψίες σεξουαλικού περιεχομένου) ανήκουν και οι ανησυχίες που πολλοί άντρες εμφανίζουν για τον ανδρισμό τους.



“Μήπως είμαι ομοφυλόφιλος;”, οι οποίες καταλήγουν σε προστατευτικές συμπεριφορές π.χ. τραβάνε τα ρούχα τους για να καλύπτουν οποιαδήποτε “ύποπτη” κίνηση του κορμιού τους, φοράνε φαρδιά ρούχα και προσέχουν τα βλέμματα των άλλων μην τύχει και έχουν παρεξηγηθεί.




10. Οι ιδεοληψίες θρησκευτικού περιεχομένου ή ηθικού περιεχομένου περιλαμβάνουν σκέψεις, εικόνες, ή παρορμήσεις (π.χ. να βρίσω τα Θεία) που δεν δικαιολογούνται από την προσωπικότητα του ατόμου ή από το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται.




11. Το σύνηθες είναι ότι αυτές εξουδετερώνονται με νοητικές λειτουργίες (π.χ. προσευχές κλπ.).



12. Ακόμη με ιδεοληπτικό τρόπο εμφανίζεται συχνά η ανησυχία για την υγεία π.χ. “μήπως κολλήσω AIDS ή καρκίνο από σάλιο, ούρα, κόπρανα, σπέρμα, κολπικές εκκρίσεις”, που οδηγούν σε τελετουργίες καθαρισμού για να αποφευχθεί η μόλυνση που μπορεί να προκληθεί από κακή υγιεινή.




13. Άλλοι μπορεί επίσης, να ελέγχουν με καταναγκαστικό τρόπο την καθαριότητα κάποιου αντικειμένου ή ατόμου π.χ. εξετάζω εξονυχιστικά και για πολλή ώρα μήπως ανακαλύψω ίχνη βρωμιάς.



Επίσης υπάρχουν:
14. Αναζήτηση διαβεβαιώσεων που λειτουργούν ως παθολογική αναζήτηση ασφάλειας (=καταναγκαστικό ισοδύναμο), από άλλους ανθρώπους, συνήθως οικείους (φίλους, μέλη οικογένειας). Ο ασθενής δεν εμπιστεύεται την κρίση και αποζητά με συστηματικό και επαναλαμβανόμενο τρόπο να ηρεμήσει μέσω κάποιου άλλου. Ερωτήσεις τέτοιου τύπου μπορεί να είναι: “Είναι κλειστό το σίδερο;” “Είμαι καθαρός;” “Τα πήρα τα φάρμακα;” “Κλείδωσα την πόρτα;”




15. Ακόμη, Ως παρασυσσώρευση ορίζεται η τελετουργική συλλογή αντικειμένων φαινομενικά άχρηστων και η αδυναμία να πεταχτούν αυτά όταν η χρηστική τους αξία έχει τελειώσει, μην τύχει και γίνουν αναγκαία στο μέλλον (τελετουργίες αποθήκευσης). Τα σπίτια αυτών των ανθρώπων μοιάζουν κάπως έτσι:




16. Τέλος, εμφανίζονται συχνά: Ειδικές προληπτικές συμπεριφορές (π.χ. προτίμηση σε μονούς ή ζυγούς αριθμούς- ένα ραντεβού στις τρεις αναβάλλεται για να γίνει στις τέσσερις που είναι ζυγός, αριθμός, άρα καλός, και επομένως σηματοδοτεί καλή έκβαση της συνάντησης).

17. Τελετουργίες επιβράδυνσης είναι η καταναγκαστική αργοπορία, δηλαδή η επιτέλεση κάποιας κίνησης με πολύ αργό ρυθμό. Απλές πράξεις, όπως το ντύσιμο, το ξύρισμα ή το πλύσιμο των δοντιών, που θα έπρεπε να τελειώνουν σε λίγα λεπτά μπορούν να διαρκέσουν μέχρι και ώρες ή να κατατμηθούν σε πολλά επιμέρους κομμάτια με ενδιάμεσες στάσεις, μέχρι την τελική ολοκλήρωση της κίνησης (π.χ. βουρτσίζω μία φορά τα πάνω δόντια με αργή κίνηση και σταματώ για μερικά λεπτά, βουρτσίζω τα κάτω δόντια και κάνω ίδιας διάρκειας στάση και ξανά η ίδια διαδικασία κ.ο.κ.).


Πληροφορίες από την Ά Ψυχιατρική Κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών-Αιγινήτειο Νοσοκομείο Καθηγητής: Γ.Ν. Παπαδημητρίου και το σύγγραμμα Κατανοώντας την Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή. ( Θοδωρής Χαλιμούρδας- Βιβή Σωτηροπούλου, Επιμέλεια: Νίκος Βαϊδάκης)


Ιατρικές εκδόσεις ΒΗΤΑ